نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶

انتشار نسخه ارتقاء یافته Crysis Remastered برای کنسول‌ های جدید

استودیوی کرایتک به‌روزرسانی جدیدی را برای ریمستر بازی کرایسیس منتشر کرده که پشتیبانی از قابلیت‌های کنسول‌های PS5 و ایکس باکس سری ایکس | اس را به بازی اضافه می‌کند.

Crysis Remastered به‌عنوان نسخه بازسازی شده‌ی شوتر اول شخص استودیوی کرایتک و الکترونیک آرتز سال گذشته برای پلی استیشن 4، پی سی و ایکس باکس وان منتشر شد. حالا به‌روزرسانی جدید این بازی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 را نیز به مجموعه پلتفرم‌های تحت پشتیبانی این بازی اضافه می‌کند. دیجیتال فاندری قبل از انتشار این آپدیت، به نسخه‌ی سری ایکس و اس ریمستر کرایسیس دسترسی پیدا کرده و بررسی کوتاهی از آن را منتشر کرده است. البته پچ PS5 این بازی نیز امروز منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

آپدیت نسخه کنسولی Crysis Remastered درست مثل نسخه 2.1 این بازی در پلتفرم پی سی با تغییرات متعددی همراه است. قبل از پرداختن به جزئیات ارتقاء گرافیکی این نسخه، باید به اضافه شدن مرحله Ascension ازطریق محتوای این آپدیت اشاره کرد. این مرحله که از ابتدا در نسخه‌ی پی سی بازی موجود بود، به دلایلی از نسخه ریمستر کرایسیس در کنسول‌ها حذف شده بود. علاوه‌بر این باید به اضافه شدن حالت Nanosuit اشاره کرد که در زمان انتشار نسخه کنسولی این بازی وجود نداشت.

محیط بازی Crysis Remastered

بااین‌حال به نظر می‌رسد که هنوز در این بازی یک سری از ویژگی‌های نسخه اورجینال Crysis در سال ۲۰۰۷ را نمی‌بینیم. این موارد که در نسخه‌های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 این بازی حذف شده بودند، همچنان در Crysis Remastered نیز قابل دسترسی نیستند. مثلاً جزئیات تخریب محیطی در نسخه اصلی این بازی هنوز در اصلاحات گنجانده نشده یا افکت‌های والومتریک که همچنان در سطح نسخه پی سی نبوده و در مرحله Ascension نیز به کلی وجود ندارد. ضمناً انیمیشن گیاهان همچنان کندتر از سایر اتفاقات بازی حرکت می‎‌کنند و انفجارها تأثیری بر شاخ و برگ گیاهان ندارند.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، هدف اصلی انتشار این آپدیت، پشتیبانی از کنسول‌های نسل نهم است که در مورد سری ایکس و سری اس شاهد استفاده از برخی ویژگی‌های جذاب کنسول‌های جدید هستیم. براساس وعده‌ی توسعه‌دهندگان این بازی، حالت پرفورمنس مود کرایسیس ریمسترد، رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در هر دو کنسول ایکس باکس ارائه می‌کند. ضمن اینکه در حالت باکیفیت این بازی نیز می‌توان دقت تصویر 2160p و نرخ فریم 60FPS را از ایکس باکس سری ایکس دریافت کرد. تفاوت کنسول سری اس در بخش، نرخ فریم 30FPS آن در این رزولوشن است. قابلیت ری تریسینگ روی کنسول Series X در بهترین حالت روی رزولوشن 1440p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی تصاویر قابل استفاده است که این مقدار در کنسول کوچکتر ایکس باکس به 1080p30FPS محدود می‌شود.

نانو سوت در بازی Crysis Remastered

در حالت Quality Mode این بازی، بررسی‌های انجام شده روی یک نمایشگر LG CX OLED با فعالسازی حالت VRR تجربه روان و مطلوبی را ارائه می‌کند. احتمالاً این بهترین کیفیتی است که می‌توان از Crysis Remastered روی کنسول‌های بازی دریافت کرد. ضمن اینکه بدون فعالسازی VRR به‌نوعی بین نرخ فریم‌های ۵۰ تا ۶۰ نوسان داریم. درباره Xbox Series S نیز باید گفت که رزولوشن 2160p برای این کنسول کمی زیادی به نظر می‌رسد. نرخ فریم تصاویر در این وضعیت روی 30FPS قفل شده و VRR نیز در این حالت کمک چندانی به بهبود تجربه کاربری بازی نمی‌کند.

اما در حالت Performance Mode می‌توان گفت که تقریباً روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثبات داریم. البته که دقت تصویر در این حالت به مراتب پایین‌تر است. با اینحال، در قسمت‌های شلوغ محیط بازی، همچنان افت عملکرد را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده می‌کنیم که با درنظرگرفتن توان گرافیکی کنسول سری ایکس کمی عجیب به نظر می‌رسد. سری اس اما در این بخش عملکرد ناامیدکننده‌ای دارد. کنسول کوچک مایکروسافت حتی در حالتی که عملکرد بازی به‌عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شده، نهایتاً قادر به ارائه نرخ ۴۰ تا ۵۰ فریم بر ثانیه است. البته عملکرد این کنسول همچنان بهتر از Xbox One X در زمان اجرای ریمستر کرایسیس است اما همیشه تصور می‌شد که محدودیت CPU منجر به ایجاد گلوگاه در عملکرد این کنسول شده و نباید در سری اس این نگرانی وجود داشته باشد.

گرافیک بازی Crysis Remastered

بنابراین به‌طور کلی باید گفت که دستیابی به نرخ فریم ثابت و پایدار 60FPS در آپدیت جدید بازی روی کنسول‌های سری ایکس و اس عملاً امکان‌پذیر نیست. هنوز بررسی‌های لازم روی نسخه PS5 بازی انجام نشده اما کرایتک وعده‌ی رزولوشن 1800pو نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی بازی در حالت Quality فعالسازی ری تریسینگ و 1080p60FPS در حالت Performance را داده است. ظاهراً کمتر بودن رزولوشن تصاویر نسبت به کنسول‌های مایکروسافت به‌دلیل محدودیت PS5 در پشتیبانی معکوس از بازی‌های PS4 Pro است که البته باید پاسخ این سؤال را از توسعه‌دهندگان بازی جویا شد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی در میان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده