// چهار شنبه, ۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۶

امکان بدتر شدن وضعیت موجودی کنسول ‌های نسل نهمی

مشکل کمبود پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و سری اس به نقطه‌ای بحرانی رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این مشکل ممکن است در ماه‌های آینده باعث افزایش قیمت این کنسول‌ها شود.

کنسول‌ نسل نهمی پلی استیشن 5 از زمانی‌که عرضه شده تا به امروز با مشکل کمبود در بازار مواجه بوده است و بسیاری از کسانی که ماه‌هاست به‌دنبال این محصول کمیاب بوده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند آن را با قیمت معقولی خریداری کنند. حال به‌نظر می‌رسد که کمبود شدیدتر قطعات در آینده‌ی نزدیک قرار است به کمبود بیشتر موجودی پلی استیشن 5 دامن بزند.

موضوع به‌طور خاص به کمبود قطعات نیمه‌هادی در جهان برمی‌گردد. این دسته از قطعات در ماه‌های گذشته کمیاب‌تر شده و به‌نظر می‌رسد که این روند در حال حاضر به «نقطه‌ای بحرانی» رسیده است. این مشکل نه‌تنها روی کمبود پلی استیشن 5 تاثیر می‌گذارد، بلکه مایکروسافت نیز برای تأمین قطعات مشابه برای ایکس باکس سری ایکس و سری اس با سختی روبه‌رو است. گزارش مفصلی از وضعیت تولید این قطعات در دوران همه‌گیری کرونا را می‌توانید از زومجی مطالعه کنید.

نشریه‌ی گاردین گزارش می‌دهد که مشکلات مربوط‌به کمبود نیمه‌هادی‌ها «از سال ۲۰۲۰ به‌طور مستمر در حال بدتر شدن بوده است» و اینکه حجم تولید کنونی پاسخ‌گوی تقاضای بسیار زیاد این نوع قطعات در جهان نیست. درصد قابل‌توجه‌ای از این افزایش تقاضا نیز به تولید کنسول‌های نسل نهمی از اواخر سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد.

تعداد زیادی جعبه کنسول پلی استیشن 5

باتوجه‌به کمبود قطعات و افزایش تقاضا، طبق قوانین علم اقتصاد قیمت نیز در پی آن افزایش خواهد یافت و مشتری‌هایی که قصد دارند در آینده کنسول‌های نسل نهمی را خریداری کنند، احتمالا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد. البته باید توجه داشت که این یک موضوع جهانی است و قیمت کنسول‌های نسل جدید در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که کمبود نیمه‌هادی‌ها فقط یکی از آن‌ها است.

قطعات نیمه‌هادی علاوه‌بر کنسول‌ها در انواع‌و‌اقسام محصولات از جمله تلویزیون، گوشی‌های موبایل و خودرو به‌کار می‌روند و کمبود این نوع قطعات در روند تأمین کالاهای مختلفی اختلال ایجاد می‌کند.

از طرفی موجی از تقاضا در سال ۲۰۲۰ برای کالاهای الکترونیکی شکل گرفته که تحلیل‌گران این موضوع را دلیل اصلی بحران موجود در تأمین تقاضای قطعات می‌دانند. دلیل این موج جدید به تغییر عادت مصرف‌کنندگان در دوران همه‌گیری کرونا مربوط می‌شود.

نیل کمپلینگ، تحلیل‌گر فناوری و رسانه از مؤسسه‌ Mirabaud در این خصوص به گاردین می‌گوید: «در چرخه‌ی عرضه و تقاضا و فاکتورهای دخیل در آن‌ها اوضاع خیلی خراب است. از طرفی تقاضا به سطح جدیدی رسیده که روند تولید کنونی پاسخ‌گوی آن نیست. در حال حاضر این بحران همه را تحت تاثیر قرار داده و انتظار می‌رود که شرایط بدتر هم شود.»

جعبه‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس در یک خرده‌فروشی

سونی و مایکروسافت از چند ماه پیش تاکنون در تقلا هستند تا به‌اندازه‌ی کافی از کنسول‌های نسل نهمی‌شان به بازار ارسال کنند. مایکروسافت چندوقت پیش در این خصوص اظهار کرده بود که احتمالا مشکل کمبود ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در بازار حداقل تا ماه ژوئن (خرداد-تیر) رفع نخواهد شد. AMD نیز که پردازنده‌های کنسول‌های جدید را تولید می‌کند، هشدار داده که تأمین این قطعات در آینده نیز همچنان «با محدودیت» روبه‌رو خواهد بود.

کمپلینگ همچنین درخصوص افزایش قیمت پلی استیشن 5 درنتیجه‌ی کاهش عرضه و افزایش تقاضا هشدار می‌دهد: «هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه قرار است عرضه با تقاضا هماهنگ شود یا تقاضا کاهش یابد، دیده نمی‌شود. این در حالی است که قیمت‌ها در زنجیره‌ی تأمین قطعات کنسول‌ها در حال افزایش هستند. افزایش قیمت فقط محدود به کنسول‌های خانگی نیست و به محصولات دیگر نیز کشیده می‌شود. برای مثال باید انتظار داشته باشید که خودروها و گوشی‌ها نیز برچسب قیمتی بالاتری بخورند. آیفونی که امسال عرضه می‌شود از مدل سال گذشته ارزان‌تر نخواهد بود.»

مشکل جهانی کمبود قطعات نیمه‌هادی آن‌قدر برای تولیدکنندگان صنایع مختلف گسترده و حاد بوده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دست به کار شده تا آن را حل کند. بایدن برای جبران کمبود قطعات نیمه‌هادی فرمانی اجرایی صادر کرده و دستور داده تا تولیدکنندکان تراشه در آمریکا حجم تولید خود را به‌شدت افزایش دهند.

البته با وجود پیش‌بینی‌ها درخصوص تداوم کمبود پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس در بازار، تعداد کنسول‌هایی که در چندهفته‌ی گذشته به‌دست خرده‌فروشی‌ها مخصوصا در آمریکا رسیده، افزایش پیدا کرده است. بااین‌حال، باوجود بهبود نسبی اخیر در تأمین کنسول‌های نسل نهمی، شاید نباید انتظار داشت که این محصولات به این زودی‌ها به ‌وفور در بازار پیدا شوند.

نظر شما کاربران زومجی چیست؟ اگر در این خصوص نظری دارید، لطفا با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع techradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده