نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۰

سرمایه‌ گذاری سونی و تنسنت برای فعالیت در زمینه کلاود گیمینگ

هلدینگ چینی تنسنت و شرکت سونی با پیوستن به آخرین مجموع سرمایه‌گذاری در شرکت Ubitus K.K، حضور خود در زمینه توسعه تکنولوژی کلاود گیمینگ را پررنگ‌تر می‌کنند.

شرکت Ubitus K.K که در زمینه سرویس‌ها و فناوری‌های جدید گیمینگ برپایه‌ی فضای ابری فعالیت می‌کند، اخیراً مورد توجه شرکت‌های بزرگی مانند Tencent، سونی و هلدینگ اسکوئر انیکس قرار گرفته است. درحالی که مبالغ سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به‌صورت رسمی اعلام نشده است، یک منبع آگاه خبر داده که سرمایه‌گذاران با اضافه کردن چیزی در حدود ۴۵ میلیون دلار در مزایده‌ی پایانی، در مجموع حدود ۴۰۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. باتوجه به اینکه این ارقام به‌صورت عمومی منتشر نشدند، هویت این منبع به درخواست خود نامشخص مانده است.

پی سی گیمر در حال تجربه بازی

تنسنت پیش از این هم برای تقویت حوزه‌ی فعالیت کلاود گیمینگ تمایل زیادی نشان داده بود. فناوری بازی برمبنای فضای ابری، به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید سخت افزارهای گران قیمتی مانند کنسول‌ها یا کامپیوترهای گیمینگ از تجربه بازی‌های باکیفیت و رده بالا لذت ببرند. مشابه پلتفرم استریمینگ نتفلیکس که به‌طور ویژه در زمینه پخش فیلم و سریال فعالیت می‌کند. لذا سرویس‌های کلاود گیمینگ امکان تجربه بازی‌های برتر را در تلویزیون‌ها، گوشی‌های موبایل و سایر گجت‌هایی که حداقل به یک نمایشگر مجهز هستند فراهم خواهد کرد. تنسنت روز دوشنبه اعلام کرده بود که قصد دارد با حمایت از پلتفرم ژاپنی OOParts نقش بزرگتری در حوزه‌ی کلاود گیمینگ داشته باشد.

با وجود پیشرفت‌ها و دستاوردهای روز افزون تکنولوژی اتصال بی‌سیم، حوزه‌ی کلاود گیمینگ با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است. یکی از این مشکلات، توجه ویژه‌ی کاربران جدی و حرفه‌ای گیمینگ به بازی‌هایی است که از پلتفرم‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. از طرفی سرنوشت ناموفق ایده‌های مانند سرویس استریمینگ گوگل استیدیا در جذب توجه جامعه گیمرها موجب شده تا دیدگاه عمومی نسبت به کلاود گیمینگ چندان مطلوب نباشد. استیدیا در یک مدت زمان کوتاه بسیاری از ایده‌های جاه‌طلبانه‌ی خود را کاهش داده و اخیراً اقدام به تعطیلی استودیوهای فرست پارتی استیدیا کرد. ضمن اینکه چهره‌های شناخته شده‌ای مانند جید ریموند که با اهداف بزرگی به گوگل پیوسته بودند نیز بعد از مدتی از این شرکت جدا شده و استودیو اختصاصی خود را تأسیس کرد تا به همکاری با پلی استیشن بپردازد.

خدمات شرکت تنسنت در کلاود گیمینگ

متیو کنترمن، کارشناس نشریه بلومبرگ در این خصوص می‌گوید:

«اهداف بلندمدت کلاود گیمینگ می‌تواند بسیاری از هزینه‌های توسعه بازی برای پلتفرم‌های متعدد را کاهش دهد. این سرویس‌ها می‌توانند در آینده گستره‌ی بسیار بزرگتری از جامعه‌ی کاربری را هدف قرار داده و درامدهای به مراتب بیشتری را عاید بازیسازان و ناشران صنعت گیم بکنند؛ بااین‌حال، هنوز زمان زیادی تا مقبولیت این فناوری به‌عنوان یک پلتفرم اصلی باقی مانده است.»

با وجود تردیدهایی که در این خصوص وجود دارد، بسیاری از صاحبان پلتفرم‌های بزرگ بازی همچنان به پتانسیل بالای این حوزه عقیده داشته و موفقیت آن را درکنار مدل‌های تجاری مبتنی بر کنسول‌های بازی کاملاً محتمل می‌دانند. برهمین اساس، سونی سرویس‌هایی مانند PlayStation Now را ارائه کرده و مایکروسافت Project xCloud را توسعه می‌دهد. هردوی این سرویس‌ها، بازی‌های ویدیویی را به‌صورت استریم به مشترکین ارائه می‌کنند.

لوگوی شرکت تنسنت

شرکت Ubitus در سال ۲۰۰۷ و در کشور تایوان تأسیس شده و حالا مرکز مدیریت آن در توکیو قرار دارد. این شرکت از بزرگ‌ترین ارائه کنندگان خدمات کلاود گیمینگ است که تاکنون با نینتندو نیز همکاری نزدیکی داشته است. این شرکت پیش از این نسخه‌ی مبتنی بر حافظه‌ی ابری بازی‌های Resident Evil از استودیوی کپکام و همچنین Assassin’s Creed از شرکت یوبیسافت را برای کنسول سوییچ منتشر کرده است. اسکوئر انیکس از دیگر شرکت‌های شناخته‌ شده‌ی دنیای گیمینگ است که از فناوری این استارتاپ برای اجرای بازی چندنفره آنلاین و نقش آفرینی Dragon Quest X استفاده می‌کند. پتنت‌های Ubitus در حوزه‌ی کلاود گیمینگ اغلب به‌دلیل تأخیر بسیار کمی که در استریم بازی‌های سنگین ویدیویی ارائه می‌کنند، مورد تحسین شرکت‌های بازی‌سازی قرار می‌گیرند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی در میان بگذارید.


منبع bloomberg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده