// شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۱

احتمال استفاده استودیوهای ایکس باکس از موتور بازی های DOOM و Rage

استودیو بازی‌سازی id Software از id Tech برای خلق آثاری همچون بازی Doom و بازی Rage بهره برد؛ مجموعه‌ای از ابزارهای ساخت بازی‌های ویدیویی که ممکن است به درد چند استودیو دیگر هم بخورد.

در چند سال اخیر بارها گیمرها به گرافیک و مشکلات فنی برخی از بازی‌های بتسدا اعتراض داشتند؛ تا جایی که رسما بسیاری از آن‌ها می‌گفتند که برای بازی Starfield و بازی الدر اسکرولز 6، استودیوهای بازی‌سازی بتسدا باید به‌صورت اساسی موتور بازی‌سازی خود را به روز‌رسانی کنند. اما بازی Doom و بازی Doom Eternal (موفق‌ترین محصول بتسدا در چند سال اخیر) استودیو id Software تحت تاثیر این انتقادها قرار نگرفتند. زیرا هم از لحاظ گرافیکی ضعفی را به نمایش نمی‌گذارند و هم از لحاظ فنی موفق به ارائه‌ی تجربه‌های مطلوبی شده‌اند. چرا؟ چون با id Tech ساخته می‌شوند.

فیل اسپنسر می‌گوید که id Tech به بسیاری از بازی‌سازها فرصت پیاده‌سازی برنامه‌های خود را می‌دهد. در نتیجه ممکن است که در آینده برخی از استودیوهای دیگر ایکس باکس هم از موتور بازی‌سازی id Tech در ساخت محصولات خود بهره ببرند. مثلا استودیو The Coalition و استودیو 343Industries که به ترتیب سازندگان سری بازی Gears و مجموعه بازی Halo هستند، به عقیده‌ی اسپنسر می‌توانند همکاری‌های هیجان‌انگیزی با استودیو id Software داشته باشند.

البته نمی‌توان انتظار تغییر کردن موتور ساخت بازی Halo Infinite را داشت. زیرا مایکروسافت مطابق گزارش‌ها در طول چند سال پول بسیار بسیار زیادی روی ساخت موتور SlipSpace برای استودیو 343Industries خرج کرد. ولی شاید به کمک موتور id Tech شاید دیگر استودیو The Coalition برای ساخت قسمت بعدی بازی Gears of War از موتور آنریل انجین اپیک گیمز استفاده نکند. اسپنسر در ابتدای صحبت‌های خود تاکید زیادی روی استفاده از id Tech برای بازی‌های شوتر اول‌شخص و سوم‌شخص داشت. اما سپس به این اشاره کرد که امکان استفاده از برخی از قابلیت‌های آن در بازی‌های متعلق به سبک‌های دیگر هم وجود دارد.

بازی شوتر اول شخص Doom Eternal

اسپنسر موتور id Tech را «یکی از بهترین موتورهای بازی‌سازی موجود» می‌داند و می‌گوید که در گذشته هم استودیوهای مختلف بتسدا از قابلیت‌های آن بهره‌های متفاوتی بردند. در نتیجه ایکس باکس حالا می‌تواند این همکاری‌ها را به سطح بعدی ببرد و میزان استفاده‌ی استودیوهای مختلف مایکروسافت از تکنولوژی‌های موجود در id Tech را افزایش دهد.

شرکت‌های بزرگ مختلفی هستند که سعی می‌کنند آثار گوناگون خود را با موتورهای اختصاصی مشخص بسازند. یوبیسافت اکثر بازی‌های استودیوهای مختلف خود را با موتور Snowdrop و موتور Anvil Next تولید می‌کند. کپکام مدام میزان استفاده‌ی تیم‌های خود از RE Engine را افزایش می‌دهد. الکترونیک آرتز هم دوست دارد که تمام استودیوهای قرارگرفته در کنترل آن با موتور Frostbite بازی بسازند. حالا باید صبر کرد و دید که آیا در آینده موتور id Tech هم تا این اندازه تبدیل به یکی از ستون‌های اصلی بازی‌سازی در استودیوهای فرست-پارتی ایکس باکس می‌شود یا نه.


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده