نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۲

تایید قرارداد مایکروسافت و بتسدا توسط اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا معامله ۷.۵ میلیارد دلاری خرید شرکت ZeniMax Media توسط مایکروسافت را تأیید کرده و حالا تمامی استودیوهای بازی‌سازی بتسدا رسماً به زیرمجموعه مایکروسافت اضافه شدند.

اتحادیه اروپا ضمن اشاره به اینکه «تردیدی در سازگاری این قرارداد با قوانین بازار مشترک وجود ندارد» بدون ارائه پیش شرط اقدام به تأیید معامله مایکروسافت و زنیمکس مدیا، شرکت مادر استودیوهای بازی‌سازی بتسدا کرد. این توافق برای نهایی شدن به تأییدیه اتحادیه اروپا نیاز داشته و حالا مایکروسافت می‌تواند بازی‌های آینده استودیوهای بتسدا را به سرویس اشتراکی Xbox Game Pass اضافه کند.

با تکمیل این قرارداد، تعداد استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت به عدد ۲۳ افزایش می‌یابد. براین اساس، استودیو آرکین (Arkane) توسعه‌دهنده بازی‌های Dishonored، استودیوی ماشین‌گیمز (MachineGames) سازنده مجموعه Wolfenstein، آید سافتور (id Software) خالق مجموعه‌ی Doom و تانگو گیم‌ورکز (Tango Gameworks) سازنده بازی‌های The Evil Within به زیرمجموعه استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس اضافه می‌شوند. البته ظاهراً مایکروسافت برنامه دارد تا استودیوهای بتسدا را مستقل از سایر بازیسازان زیر مجموعه خود و با رهبران فعلی آن‌ها حفظ کند. رویکردی که در شرکت‌هایی مانند Mojang، LinkedIn و GitHub موفقیت آمیز ظاهر شد. این شرکت‌ها باوجود خرید امتیاز آن‌ها توسط مایکروسافت به‌صورت مستقل کار می‌کنند.

استودیوهای زیر مجموعه بتسدا و ایکس باکس

مایکروسافت اولین‌بار در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ از برنامه‌های خود برای خرید بتسدا سخن گفت. قرار بر این شد تا با حفظ پایبندی به قراردادهای انحصاری بازی‌هایی مانند Deathloop و GhostWire: Tokyo با پلی استیشن 5، این خرید نهایی شود. ضمن اینکه پشتیبانی از بازی‌هایی مانند The Elder Scrolls: Online نیز بدون تغییر باقی خواهد ماند.

اما نحوه مدیریت مایکروسافت درباره چگونگی عرضه بازی‌های آینده بتسدا نیز به‌صورت «بازی به بازی» تصمیم گیری خواهد شد. فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که مایکروسافت درباره بازی‌های آینده استودیوهای بتسدا به‌صورت جداگانه تصمیم گیری‌ می‌کند؛ ولی هنوز مشخص نیست که درباره بازی Starfield از پروژه‌های مورد انتظار این شرکت چه تصمیمی اتخاذ شده است.

لذا ممکن است بازی‌های آینده بتسدا صرفاً به‌صورت انحصاری روی کنسول‌های ایکس باکس منتشر نشوند. چیزی که مسلم است، عرضه این بازی‌ها از روز اول در سرویس ایکس باکس گیم پس است که ارزش خرید این سرویس اشتراکی را به‌شدت بالا می‌برد. ضمن اینکه فیل اسپنسر اخیراً رویکرد شرکت‌ها در عرضه بازی‌های انحصاری را زیر سؤال برده و اظهار داشته که برنامه‌های آینده مایکروسافت بیشتر حول محور Xbox Game Pass و خدمات مبتنی بر سرویس ابری xCloud متمرکز خواهد بود.

لوگو بتسدا و ایکس باکس

اخیرا شایعه شده که مایکروسافت برنامه دارد تا تصمیمات خود درباره سیاست‌های آینده بخش گیمینگ این شرکت را در یک رویداد جدید «future of gaming» که در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، با هواداران مطرح کند. این رویداد می‌تواند فرصت ایده‌آلی برای صحبت درباره آینده‌ی بتسدا، xCloud و برنامه‌های شرکت برای Xbox Game Pass باشد.

در پایان می‌توانید نظرات خود در اینباره را با زومجی مطرح کنید.


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده