نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۲

انتصاب سازندگان بازی Ghost of Tsushima به‌عنوان سفیران توریسم در جزیره سوشیما

نیت فاکس و جیسن کانل، کارگردان و طراح اصلی بازی Ghost of Tsushima به‌دلیل روایت و معرفی افسانه‌های تاریخی این جزیره، به‌عنوان سفیران دائمی توریسم در این منطقه انتخاب شدند.

ساخته‌ی جدید استودیوی ساکرپانچ یعنی بازی Ghost of Tsushima، یکی از آن آثار موفق و به‌شدت پرطرفدار سال جاری بود. اثری که با گردهم آوردن داستانی به‌شدت درگیرکننده درکنار گیم‌پلی متنوعِ چالش‌برانگیزی که با جلوه‌های دیداری و موسیقی‌ای سحرآمیز ترکیب می‌شد، توانست به‌برترین ساخته‌ی استودیوی ساکرپانچ و یکی از مهم‌ترین بازی‌های عرضه‌شده برای پلتفرم پلی استیشن 4 تبدیل شود. اثری که از نگاه بازیکنان و با دریافت رای حداکثری از جامعه‌ی گیمرها، توانست عنوان «برترین بازی سال» را هم از آنِ خود بکند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که گوست آو سوشیما را به یک اثر مهم تبدیل می‌کند، توجه و تمرکز آن روی تاریخ و فرهنگ سامورایی‌ها است. تیم تولید بازی با اختصاص حدود ۳ سال زمان روی تحقیق پیرامون صحت در قصه‌گویی تاریخی، هم از منظر طراحی پیرنگ داستانی و هم از منظر طراحی شمایل جزیره (که هم به‌واقعیت پایبند باشند و نیز به‌بستر پیاده‌سازی مکانیزم‌های گیم‌پلی تبدیل شوند)، توجه گیمرها به‌خصوص گیمرهای ژاپنی را به‌خود جلب کرده بود. سوشیما یکی از جزیره‌های استان ناگاساکی است که در زمان تهاجم مغول‌ها در دوره‌ی کاماکورا (بخشی از زمان قرون وسطی در ژاپن) آسیب‌های زیادی را به‌خود دید. گوست آو سوشیما اثری است که تمامی آن اتفاقات تاریخی را در بستر ویدیوگیم و به‌شکلی تأثیرگذار، تقدیم مخاطبانش می‌کند و جزیره‌ی نام‌برده را از یک منطقه‌ی تقریبا گم‌نام به سرزمینی نام‌آشنا برای دنبال‌کنندگان پرتعداد ویدیوگیم تبدیل کرده است.

تصویری از خالقان بازی Ghost of Tsushima

از راست به‌چپ: نیت فاکس (کارگردان خلاق) و جیسن کانل (کارگردان هنری) بازی Ghost of Tsushima

به‌پاس روایت قصه‌های تاریخی جزیره‌ی سوشیما و شناخته شدن این منطقه از ژاپن مابین مردمانی که اسم جزیره‌ی نام‌برده را هرگز نشنیده بودند، از نیت فاکس و جیسن کنل که کارگردان خلاق و کارگردان هنری این اثر هستند، تقدیر می‌شود. در جریان آخرین اخبار بازی، هیروکی هیتاکاتسو که جزیره‌ی سوشیما را می‌گرداند،‌ ازطریق یک ابلاغیه‌ی رسمی به تمجید و انتصاب فاکس و کنل به‌عنوان سفیران دائمی گردشگری در سوشیما پرداخته است. در این متن چنین می‌خوانیم:

«بازی گوست آو سوشیما، نام و تاریخ جزیره‌ی سوشیما را به‌زیباترین شکل ممکن، به افراد پرتعدادی معرفی کرده است. حتی تعداد بسیار زیادی از مردم ژاپن وجود دارند که از رخدادهای دوران «گن‌کو» چیزی نمی‌دانند. در مقیاس جهانی هم جزیره‌ی سوشیما یک سرزمین گم‌نام است و به‌همین منظور، نمی‌توانم به‌اندازه‌ی کافی از شما (کنل و فاکس) تشکر کنم که اینقدر زیبا توانستید قصه‌های سوشیما را برای مردم جهان، روایت کنید. من از زمانی‌که شنیدم اشخاصی مشغول کار روی یک اثر هنری هستند که نام «سوشیما» را یدک می‌کشد،‌ تصمیم گرفتم این جایزه را به آن‌ها اعطا کنم. هرگز هم قرار نیست آن‌ها کار خاصی را برای من یا جزیره انجام بدهند. همین که محصول‌شان کاری کرد تا مردم زیادی به‌دانستن درباره‌ی جزیره یا سفر به آن علاقه‌مند شوند، کافی است.»

بعد از پایان بحران جهانی کرونا، سونی به‌کمک بنیاد گردشگری سوشیما به‌برگزاری یک‌سری تور برای گردشگری در این جزیره بر مبنای لوکیشین‌های بازی، مشغول خواهد شد

از زمانی‌که بازی گوست آو سوشیما عرضه شده، این جزیره توسط اشخاص پرتعدادی شناخته شده است و این یک اتفاق بسیار خوشحال‌کننده برای مردم جزیره به‌حساب می‌آید. «شبح سوشیما» با ثبت رکورد فروش بیش از ۲.۴ میلیون نسخه در ۳ روز نخست عرضه، توانست رکورد میزان فروش یک آی‌پی جدید در بازه‌ی ۳ روز عرضه را به‌نام خودش بزند. در کشور ژاپن اما گوست آو سوشیما توانست به‌پرفروش‌ترین اثر انحصاری تاریخ پلی استیشن 4 تبدیل شود.

یکی از دروازه‌های بزرگ و معروف در جزیره سوشیما

دروازه‌ی معبد واتات‌سومی در سوشیما که با کمک گیمرها اصلاح و بازسازی شده است

در همان روزهای نخست عرضه‌ی گوست آو سوشیما، گیمرها به‌تحقیق پیرامون این جزیره پرداختند و در فرایند اصلاح یکی از دیدنی‌های باستانی این جزیره، کمک کردند. یوی‌چی هیرایاما که یکی از راهب‌های معبد واتات‌سومی در جزیره‌ی سوشیما است، با برپا کردن یک صفحه‌ی خیریه، پیرامون جمع شدن مبلغ ۲۶۰ هزار دلار برای اصلاح دروازه‌ی این معبد، تلاش کرد. عرضه‌ی گوست آو سوشیما و جلب شدن توجه گیمرها به این جزیره باعث شد تا بیش از ۲ هزار نفر، برای اصلاح شدن دروازه‌ی باستانی این معبد پول جمع کنند و مبلغی حدود ۴۷ هزار دلار (۵ میلیون یوآن) جمع شود. هیرایاما این حرکت جمعی گیمرها که ناشی از عرضه‌ی بازی گوست آو سوشیما بوده را به «امداد الهی‌» تشبیه کرده است.

بازی گوست آو سوشیما را هم‌اکنون می‌توانید روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 تجربه کنید. به‌نظر می‌رسد که فرایند تولید دومین قسمت از سری گوست آو سوشیما در دستور کار ساکرپانچ قرار گرفته است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده