نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۵

فروش فوق العاده بازی ‌های پلی استیشن در سال ۲۰۲۰

در فاصله سه ماه تا پایان سال مالی سونی و پلی استیشن، آمار فروش بازی‌های فرست پارتی این پلتفرم به یک قدمی رکورد سال ۲۰۱۸ این شرکت رسیده تا در آستانه رقم خوردن بهترین آمار در تاریخ عملکرد این شرکت باشد.

سونی اخیراً گزارش جدید خود از سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را منتشر کرده که نتایج آن، از ثبت بالاترین رکوردهای تاریخ فروش بازی‌های فرست پارتی پلی استیشن حکایت دارد. درحالی که هنوز یک بازه‌ی سه‌ماهه دیگر نیز تا پایان این دوره باقی مانده است، در مجموع بیش از ۲۷۵.۶ میلیون نسخه بازی در پلتفرم پلی استیشن به فروش رسیده که ۴۹.۳ میلیون نسخه از آن به بازی‌های فرست پارتی سونی اختصاص دارد.

ثبت این آمار یک دستاورد بزرگ برای سونی محسوب می‌شود؛ چراکه پیش از این بهترین رکورد این شرکت به فروش ۵۰.۶ میلیون نسخه‌ای سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که با عرضه بازی‌های بزرگ و پرمخاطبی مانند God of War از استودیوی سانتامونیکا و Spider-Man از اینسامنیاک همزمان شده بود. این درحالی است که نتایج سال ۲۰۲۰ به یک قدمی عبور از این رکورد رسیده و هنوز سه ماه دیگر برای این کار فرصت باقی مانده است. این موارد همگی از رقم خوردن یک سال فوق‌العاده برای پلتفرم پلی استیشن حکایت دارند.

بازی های انحصاری پلی استیشن

باتوجه به روندی که در فروش بازی‌های پلی استیشن مشاهده می‌شود، می‌توان به جرأت ادعا کرد که احتمالاً تا پایان سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ دستیابی به رکورد ۳۰۰ میلیون نسخه دور از انتظار نخواهد بود. حتی ممکن است آمار فروش بازی‌های فرست پارتی سونی به قله‌ی ۷۰ میلیون نیز نزدیک شود.

اگر وضعیت خروجی بازی‌های توسعه یافته در استودیوهای داخلی سونی را بررسی کنیم، خواهیم دید که سال ۲۰۲۰ بدون شک بهترین سال در تاریخ عملکرد شرکت سونی در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده است. Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima دو بازی انحصاری بزرگ این شرکت برای PS4 بودند که هردو عملکرد درخشانی را از خود به جا گذاشتند. این دو بازی، آمار فروش کلی محصولات سونی در سه‌ماهه اول و دوم سال را به‌شدت بالا برده و بعد از آن Spider-Man Miles Morales روی پلی استیشن 5 بود که به این روند ادامه داد.

اسپایدرمن کریتوس و الی

نسخه جدید مجموعه Spider-Man به‌عنوان بازی حین عرضه کنسول PS5 رکورد بی نظیری را از خود به جا گذاشته و در عرضه ۲ ماه ۴ میلیون نسخه فروش کرد. فقط بازی‌های The Last of Us Part 2 و Spider-Man و God Of War از نظر سریع‌ترین آمار فروش در پلتفرم سونی بالاتر از مایلز مورالز قرار می‌گیرند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اسپایدرمن مایلز مورالز فقط یک نسخه اسپین آف از سری مرد عنکبوتی محسوب می‌شود. لذا انتظار می‌رود که بازی Spider-Man 2 از استودیوی اینسامنیاک در زمان عرضه رکوردهای جدید را به ثبت برساند. در حال حاضر The Last of Us Part 2 از استودیوی ناتی داگ با فروش خیره کننده ۴ میلیون نسخه در ۳ روز از این حیث رکورددار است.

درحالی که این آمار همگی از شرایط بسیار خوب پلی استیشن تا سه‌ماهه سوم سال مالی جاری سونی حکایت دارند، باید دید که آیا این شرکت می‌تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد یا خیر. سال ۲۰۲۰ با یک همه‌گیری بیماری کم سابقه در تاریخ همراه بود و به تأیید بسیاری از کارشناسان صنعت گیم، این موضوع درکنار عرضه کنسول‌های نسل جدید تأثیر زیادی در موفقیت ناشران و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی در این سال داشت.

لوگو گاد آف وار جدید

روی کاغذ، سونی سه بازی انحصاری جدید را دارد که می‌تواند برای پیش برد اهداف خود روی آن‌ها حساب باز کند. Ratchet Rift Apart، Horizon Forbidden West و البته دنباله مورد انتظار God of War که در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. ضمن اینکه به محض برطرف شدن مشکلات عرضه کافی کنسول‌های پلی استیشن 5 به بازار، این دستگاه نیز می‌تواند تا مدت زمان قابل توجهی تضمین کننده ادامه روند فروش بالای بازی‌های شرکت باشد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که سال جدید پیش رو نیز یک سال رکورد شکن دیگر برای سونی و پلی استیشن باشد. این نکته نیز شایان توجه است که باتوجه به ادامه روند شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، احتمال تأخیر در زمان عرضه بازی‌های بزرگی مانند God of War دور از انتظار نیست. دنباله مجموعه محبوب خدای جنگ یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست ساخت استودیوهای بازی‌سازی سونی است که میلیون‌ها نفر از مخاطبان پلتفرم پلی استیشن را منتظر زمان عرضه خود نگه داشته است.

نظر شما درباره وضعیت فروش بازیهای فرست پارتی پلی استیشن به چه نحوی است؟ شما می‌توانید در صورت تمایل نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع gamingroute
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده