عرضه رکوردشکن ایکس باکس سری ایکس و اس
مایکروسافت بهتازگی در گزارش مالی خود عنوان کرده که کسبوکار آنها در بخش ایکس باکس بسیار سودآور بوده است و این به این معنی است که درآمد کلانی از مشترکین سرویسهای Xbox Live و Xbox Game Pass و همچنین فروش کنسول نصیب ردموندیها شده است.
سرویس اشتراکی گیم ایکس باکس گیم پس یکی از ستونهای استراژیک مایکروسافت برای موفقیت در نسل کنونی کنسولهای بازی محسوب میشود و حالا خبر رسیده که تعداد مشترکین گیم پس به ۱۸ میلیون نفر رسیده است. مایکروسافت در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (مهر) از عضویت ۱۵ میلیون نفر در این سرویس صحبت میکرد؛ حال بهنظر میرسد که در این مدت کوتاه ۳ میلیون به آمار مشترکین گیم پس افزوده شده که البته چنین رشدی با درنظر گرفتن تعطیلات سال نو میلادی و دیگری عوامل شاید کمتر از انتظارها بوده باشد. اما از طرفی این احتمال وجود دارد که کمبود عرضه کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در بازار و ادامهدار بودن این موضوع در سراسر دنیا بر رشد تعداد مشترکین گیم پس تاثیر قابلتوجهای داشته باشد.
بااینحال، ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت گفته که کنسولهای Xbox Series X/S عرضهی بسیار موفقیتآمیزی را تجربه کردهاند. او میگوید آمار فروش دو کنسول نسل نهمی ردموندیها در زمان عرضه از تمام کنسولهای پیشینها آنها در بازهی زمانی مشابه بیشتر بوده است. البته شاید نتوان مقایسهی دقیقی بین فروش دو ایکس باکس جدید با ایکس باکسهای نسلهای قبلتر داشت؛ چراکه این اولینبار است که مایکروسافت بهجای یک کنسول، دو مدل کنسول را روانهی بازار میکند. درآمد مایکروسافت از فروش سختافزارهای گیمینگ درکل به میزان ۸۶ درصد نسبت به دورهی قبل از آن رشد داشته است؛ دلیل آن نیز به عرضهی موفقیتآمیز ایکس باکس سری ایکس و سری اس برمیگردد.
ایمی هود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت میگوید باتوجهبه اینکه حجم تقاضا برای ایکس باکس سری ایکس و سری اس در این مدت آنقدر بالا بوده که اکثر موجودی تولیدشدهی آنها را تمام کرده است، او انتظار داشته که میزان فروش حتی بیش از این باشد. هود اضافه میکند که عرضهی ایکس باکسهای جدید به بازار در سال مالی جاری همچنان با کمبود روبهرو خواهد بود.
علاوهبر اینها، تعداد مشترکین فعال ماهیانهی سرویس ایکس باکس لایو به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است. این آمار جمع مشترکین این سرویس روی کنسولهای ایکس باکس، پی سی و موبایل است. این رقم البته رکورد محسوب نمیشود؛ چراکه مایکروسافت در دورهی مالی پیش نیز گزارش کرده بود که سرویس ایکس باکس لایو دارای ۱۰۰ میلیون عضو فعال ماهیانه است و بخشی از دلیل چنین رشدی را به قرنطینههای مرتبط با همهگیری کرونا نسبت داده بود. ردموندیها پس اعلام خبر افزایش قیمت اشتراکهای سرویس ایکس باکس لایو گلد در چند روز پیش، جنجال به پا کرده و مورد انتقاد بسیاری افراد قرار گرفتند. موج انتقادها باعث شد که آنها در کمتر از ۲۴ ساعت از موضع خود عقبنشینی کرده و قیمتهای اشتراک ایکس باکس لایو گلد را به حالت قبل بازگردانند.
مایکروسافت همچنین اعلام کرده که بخش گیمینگ آنها در سهماهه مالی گذشته برای اولینبار بیش از ۵ میلیارد دلار درآمدزایی کرده که از تمام دورههای سهماهه قبلی در تاریخ ایکس باکس بیشتر بوده است. علاوهبر این، آنها ۲ میلیارد دلار دیگر ازطریق فروش بازیهای ترد پارتی کسب کردهاند. مایکروسافت درصدی از فروش بازیهای استودیوهای دیگر روی پلتفرمهای ایکس باکس را کسب میکند. این یعنی هرچه مردم بازیهای ترد پارتی بیشتری روی ایکس باکس خریداری کنند، درآمد مایکروسافت نیز از این ناحیه بیشتر خواهد شد. مایکروسافت درکل توانسته بیش از ۱۵ میلیارد دلار در سهماهه گذشته درآمد داشته باشد که به اندازهی دو بار خرید زنیمکس کافی است.
نظر شما کاربران زومجی دربارهی موفقیتهای اخیر مایکروسافت چیست؟ نظرات خود را درصورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.