// دوشنبه, ۲۹ دی ۹۹ ساعت ۲۱:۲۵

تومونوبو ایتاگاکی، طراح و کارگردانی شماری از بزرگ‌ترین بازی‌های شرکت تکمو، استودیوی جدید Itagaki Games را راه اندازی کرده است.

تومونوبو ایتاگاکی، سازنده‌ی بازی‌های Dead or Alive در پست جدیدی که ازطریق حساب شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده از تأسیس استودیوی جدید Itagaki Games خبر می‌دهد. وی در این خبر تأکید می‌کند این شرکت هیچ ارتباطی با کارفرمایان سابق او در Tecmo و Valhalla ندارد:

«من طی ۴ سال گذشته مشغول آموزش جوانان و علاقه‌مندان به حرفه‌ی بازی‌سازی بودم؛ اما حالا احساس می‌کنم که دوست دارم یک‌بار دیگر بازی‌سازی کنم و برای این منظور نیز یک استودیوی جدید را تأسیس کرده‌ام.»

طراح ۵۳ ساله بازی‌های Ninja Gaiden و تیم توسعه‌دهندگان او در طول دو دهه فعالیت حرفه‌ای در صنعت بازی‌سازی، سابقه ساخت شماری از بزرگ‌ترین بازی‌های شرکت Tecmo از جمله سری Dead or Alive و ریبوت ایکس باکس Ninja Gaiden را در کارنامه دارد. نینجا گایدن اولین‌بار در سال ۱۹۸۸ توسط استودیو تکمو تولید شد و توانست نام خود را به‌عنوان اثری جذاب و البته دشوار مطرح کند. بعدها نسخه‌های متعددی از این بازی ساخته شد و پس از آن این مجموعه در سکوتی کامل فرو رفت، تا سال ۲۰۰۴ که ریبوت آن را به‌عنوان یکی از آثار انحصاری ایکس‌ باکس شاهد بودیم؛ اثری خوش‌ساخت و باکیفیت که تومونوبو ایتاگاکی کارگردانی آن را در استودیو تیم نینجا برعهده داشت و بعدها برای پلی‌ استیشن 3 و ویتا هم منتشر شد.

پوستر بازی Ninja Gaiden 2

ایتاگاکی در سال ۲۰۰۸ با مدیران شرکت تکمو به اختلاف برخورد و بعد از انتشار بازی Ninja Gaiden II در همین سال از شرکت جدا شد. وی بعد از آن یک شکایت حقوقی را علیه کارفرمایان سابق خود تنظیم کرده و به‌دلیل عدم پرداخت پاداش و «اتهامات نادرست» آن‌ها یک میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

ایتاگاکی بعد از جدایی خود از تکمو، استودیوی Valhalla Game را راه اندازی کرد. بازی Devil’s Third ساخته‌ی این شرکت روی کنسول‌ Wii U بازخورد جالبی را از سوی منتقدان دریافت نکرد. وی در سال ۲۰۱۷ از سمت مدیریتی خود استعفا داده و نقش یک مشاور را برعهده گرفت.

بازی Devil’s Third به‌نوعی جداکننده‌ی مسیر ایتاگاکی از پلتفرم ایکس باکس بود، اما حتی این بازی هم در ابتدا برای عرضه‌ی انحصاری روی کنسول ایکس باکس 360 برنامه‌ریزی شده بود. براساس ادعای طراحی این بازی، مایکروسافت بخشی از هزینه‌های تأسیس استودیوی والهالا را پرداخت کرده بود، اما بعد از تغییر رویکرد این شرکت به سمت تمرکز روی سیستم کینکت، این بازی بعدها به THQ و نینتندو تغییر مسیر داد.

Tomonobu Itagaki بازیساز ژاپنی

به‌لطف موفقیت بازی‌های Ninja Gaiden و Dead or Alive 3 در کنسول اورجینال ایکس باکس، ایتاگاکی به‌عنوان یکی از چهره‌های کلیدی در تاریخ عملکرد این پلتفرم شناخته شده و اخیراً هم در ویژه برنامه نشریه بلومبرگ به مناسبت بیستمین سالگرد ایکس باکس حضور پیدا کرد. ایتاکی در یکی از مصاحبه‌های خود و در پاسخ به سؤالی که از احتمال همکاری مجدد او با مایکروسافت در آینده پرسیده بود، اعلام می‌کند پیوستن به همکاران قدیمی او «باعث افتخار» است. وی در ادامه اظهارات خود می‌گوید:

«من برای شروع مجدد با سؤالی که بیست سال پیش از سیموس بلیکلی (طراح کنسول اورجینال ایکس باکس) پرسیدم شروع می‌کنم؛ در آن زمان از سیموس سؤال کردم که آیا برای شکست PS2 اعتماد به نفس لازم را دارد؟ که او در پاسخ به من گفت که: بله، ایکس باکس Project Midway نام دارد و من با آن به برتری خواهم رسید.»

«به همین دلیل به او اعتماد کردم و برای ۱۰ سال به ساخت بازی‌های انحصاری ایکس باکس پرداختم. حالا بیست سال از این تاریخ می‌گذرد و حالا من شرکت خودم، Itagaki Games را تأسیس کردم. ایتاگاکی گیمز Tecmo یا والهالا نیست اما مطمئنم که مایکروسافت همچنان پرتکاپو و سلطه‌جو است و اگر روزی سراغ من بیایند، همکاری با آن‌ها باعث افتخار خواهد بود.»

پوستر بازی Dead or Alive 6

ایکس باکس مدتی است که از علاقه‌ی خود برای خرید یک شرکت توسعه‌دهنده آسیایی پرده برداشته است. مقامات این شرکت چند مرتبه به‌طور ویژه به یک «استودیوی ژاپنی» اشاره کرده‌اند. براساس گزارش نشریه بلومبرگ در سال ۲۰۲۰، ایکس باکس به مذاکرات خود با استودیوهای کوچک و بزرگ ژاپنی ادامه داده و درنهایت یک شرکت از این کشور را به زیرمجموعه‌های خود اضافه خواهد کرد. از طرفی چندین شرکت ژاپنی هم به مذاکرات پنهانی خود با مایکروسافت برای خرید امتیاز خود اشاره کرده‌اند.

مایکروسافت با عرضه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس شروع مجددی را در کشور ژاپن تجربه می‌کند. فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در اظهارات اخیر خود به حضور پررنگ‌تر این نسل در میان کاربران ژاپنی اشاره کرده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده