نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰

سرویس آمازون لونا در اختیار کاربران اندروید قرار گرفت

سرویس مبتنی بر پردازش ابری شرکت آمازون بعد از پی سی و iOS در دسترس کاربران سیستم‌عامل اندروید قرار گرفته است، البته همچنان به شکل محدود.

حدود سه ماه قبل بود که در خبری غافلگیرکننده، شاهد معرفی سرویس آمازون لونا (Amazon Luna) بودیم؛ سرویسی مبتنی بر پردازش ابری که پای این شرکت غول‌پیکر را به رقابت داغ سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی باز کرده است. در آن زمان پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های محدودی از لونا پشتیبانی می‌کردند، ولی آمازون به‌تازگی سیستم‌عامل اندروید را نیز به جمع استفاده‌کنندگان از لونا اضافه کرده است.

لونا روی اندروید هم مثل iOS برنامه‌ی مخصوصی برای اجرای اولیه ندارد و کاربران برای دستیابی به آن باید ازطریق مرورگر کروم اقدام کنند و دسترسی به آن کم‌وبیش مشابه نسخه‌های پی سی، مک، فایر تی وی، آیفون و آیپد است. البته هنوز هم سرویس آمازون لونا به‌طور کامل در اختیار همه قرار نگرفته و در مرحله‌ی آزمایشی به‌سر می‌برد و تنها ساکنان آمریکا می‌توانند از آن بهره ببرند.

این سرویس به‌جای پرداخت ماهانه برای تجربه‌ی تمام بازی‌ها، از حالت متفاوتی استفاده می‌کند و آثار متنوع خود را ازطریق کانال‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر کانال هم هزینه‌ی خاص خود را دارد. تا امروز دو کانال برای لونا تدارک دیده شده که یکی کانال «لونا پلاس» با هزینه‌ی ماهانه‌ی ۵.۹۹ دلار است و شامل بازی‌های متنوعی از ناشران مختلف می‌شود. و دیگری کانال «یوبیسافت پلاس» که با پرداخت ۱۴.۹۹ دلار در هر ماه، آثار مختلف این ناشر بزرگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین با پرداخت این ۱۴.۹۹ دلار می‌توان به بازی‌های یوبیسافت پلاس روی پی سی و سرویس پردازش ابری گوگل یعنی استیدیا نیز دسترسی پیدا کرد.

در حال حاضر محدودیت‌هایی برای نسخه‌ی اندروید لونا در نظر گرفته شده و این سرویس روی مدل‌های خاصی از سامسونگ، پیکسل و وان پلاس کار می‌کند و البته به‌گفته‌ی مسئولان آمازون، به‌زودی مدل‌های بیشتری هم قابل انتخاب خواهند بود. مدل‌های فعلی عبارت‌اند از:

  • پیکسل 4A 5G، 4A، 4XL و 5
  • سامسونگ گلکسی Note 20، S20 Ultra، S20 Plus، S20، Note 10 Plus، Note 10، S10 Plus، S10 و Note 20 Ultra
  • وان پلاس 7T Pro، 7T، Nord، 8 Pro، 8، 7 Pro 5G، 7 Pro، 7 و 7T Pro 5G

برای تجربه‌ی آمازون لونا روی اندروید، سیستم‌عامل شما باید اندروید ۹ به بالا باشد و از کروم ۸۶ یا نسخه‌ی جدیدتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید علاوه‌بر بازی کردن با کنترلر لونا که خود آمازون آن‌را تدارک دیده، از کار با کنترلرهای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز لذت ببرید. 


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده