// دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۹

ظاهرا دو مدل متفاوت از فن در کنسول‌های پلی استیشن 5 به کار رفته است

به‌نظر می‌آید که دو نوع فن متفاوت در مدل‌های مختلف پلی استیشن 5‌ به کار رفته که یکی از آن‌ها کمی بیشتر از خود صدا تولید می‌کند.

خبری به‌تازگی از فن کنسول‌های پلی استیشن 5 منتشر شده که برای اصطلاحا خوره‌های تکنولوژی می‌تواند جذاب باشد. طبق خبری که در یک سایت فرانسوی به‌نام Les Numériques منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که مدل‌های مختلف کنسول پلی استیشن 5 از مدل‌های متفاوتی از فن استفاده می‌کنند. با اینکه مشخص شده این موضوع در عملکرد کنسول تاثیری نمی‌گذارد، اما این مسئله را روشن می‌کند که چرا برخی کنسول‌های پلی استیشن 5 کمی بیشتر از خود صدا تولید می‌کنند. دانستن این موضوع احتمالا برای خیلی از کسانی که قصد خرید کنسول نسل نهمی سونی را دارند، می‌تواند جالب باشد.

نمای نزدیک از فن پلی استیشن 5

موضوع از این قرار است که این سایت فرانسوی به‌تازگی اشاره کرده برخی از کاربران که یکی از نویسندگان این نشریه نیز جزو آن‌ها است، متوجه شدند که کنسول‌شان صدای کمی بیشتر از آنچه که در بررسی رسانه‌ها به آن اشاره شده، تولید می‌کند؛ چراکه در بررسی اکثر رسانه‌ها شدت تولید صدا در پلی استیشن 5 «در حد زمزمه‌ای بسیار آرام» توصیف شده است. به همین دلیل، آن‌ها از سر کنجکاوی قطعات کنسولی که سونی برای تست به آن‌ها داده بود را همراه یک کنسول دیگر که خریداری کرده بودند، باز کردند و دریافتند که نوع فن دو کنسول با یکدیگر فرق می‌کند. آن‌ها متوجه شدند که شکل پره‌ها در این دو مدل متفاوت است (عکس زیر) و احتمالا به همین خاطر است که در تولید صدا کمی با هم فرق می‌کنند.

آن‌ها صدای تولید‌ شده‌ی هر دو کنسول را در زمان اجرای بازی تحت آزمایش سنجش دسیبل‌ قرار دادند و مشخص شد که کنسول تست، ۳۹ دسیبل صدا تولید می‌کند، درحالی‌که این عدد برای کنسول خریداری شده ۴۳ دسیبل است. با مقایسه‌ی این اعداد می‌توان دریافت که تفاوت بین آن‌ها بسیار ناچیز است. درصورت تمایل می‌توانید با مراجعه به سایت Les Numériques به صداهای ضبط شده از این دو نوع فن و مقایسه‌ی آن‌ها گوش دهید.

دو نوع متفاوت فن‌های به کار رفته در پلی استیشن 5

فن سمت چپ کم‌صداتر و فن سمت راست کمی پرصداتر است

این سایت فرانسوی اظهار می‌کند که نگاهی به فن‌های پنج پلی استیشن 5 مختلف انداخته که یکی از آن‌ها همان کنسول تست‌شان است و چهارتای باقی‌مانده متعلق به اعضای تحریریه‌ی سایت است. با باز کردن قطعات این پنج کنسول مشخص شد که دوتای آن‌ها به فن کم‌صداتر مجهز شده‌اند، درحالی که دیگر کنسول‌ها از فن پرصداتر استفاده می‌کردند. همچنین به‌نظر می‌رسد اختلافی در شماره سریال این دو مدل‌ وجود ندارد. سایت مورد اشاره بر این موضوع تاکید می‌کند که تفاوت در مدل‌های فن پلی استیشن 5 هیچ اشکالی ندارد و سونی اختیار دارد تا از قطعات متفاوتی که برای وظیفه‌ای خاص طراحی شده‌اند، در دستگاه‌هایش استفاده کند.

بدیهی است که چند دسیبل بالاتر یا پایین قرار نیست کسی را نگران کند، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دانستن این موضوع که سونی از قطعات متفاوتی در قسمت خنک‌کننده‌ی کنسول نسل نهمی خود استفاده کرده، برای خیلی‌ها جالب است. نکته‌ی جالب دیگر این است که هردو فن بررسی شده توسط Les Numériques به‌خوبی از عهده‌ی خنک کردن کنسول برمی‌آیند.

محسن وزیری در بررسی زومجی از کنسول پلی استیشن 5 در خصوص صدا و گرمای تولید شده‌ی آن می‌نویسد: «با خشنودی تمام گزارش می‌کنیم که پلی استیشن 5، در تمام بازی‌هایی که تا به حال روی آن تست کردیم کاملاً کم‌صدا و ساکت بوده است.» «بعد از چند ساعت بازی اگر دستتان را پشت کنسول ببرید گرما را احساس می‌کنید اما اصلا در حدی نیست که بشود به آن داغ گفت. دو طرف کنسول خنک‌تر هستند و در مقایسه با سطح رویی پلی استیشن 4 به مراتب گرمای کمتری احساس خواهید کرد.» برای خواندن تمام مطلب به اینجا مراجعه کنید.

اخیرا خبر رسید که پلی استیشن 5 بیشترین فروش افتتاحیه را در تاریخ کنسول‌های بازی تجربه کرده است و قرار است تا آخر سال ۲۰۲۰ کنسول‌های بیشتری روانه‌ی بازار شوند تا مشکل کمبود PS5 تا حدی جبران شود.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را با ما به اشترک بگذارید.   


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده