نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۳

زلاتان ابراهیموویچ EA را به استفاده بدون اجازه از نام و چهره او در FIFA 21 متهم کرد

زلاتان ابراهیموویچ فوتبالیست حرفه‌ای و شناخته شده‌ی باشگاه آث میلان ایتالیا در توییت جدید خود ادعا کرده که EA در بازی FIFA 21 و تمامی قسمت‌های قبلی آن، بدون جلب رضایت و اجازه‌ی او از نام و چهره این بازیکن درآمدزایی کرده است.

ابراهیموویچ در ارتباط با حق کپی رایت و لزوم کسب اجازه ناشران بازی‌ها برای استفاده از نام، چهره و سایر مشخصات اشخاص و باشگاه‌ها ادعا کرده که هرگز چنین اجازه‌ای را به الکترونیک آرتز نداده و خواستار پیگیری حقوقی این قضیه شده است. جالب اینجا است که مهاجم حال حاضر میلان سال‌ها است که در قسمت‌های مختلف مجموعه فیفا حضور داشته و حتی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ نیز به مناسبت انتخاب او به‌عنوان بهترین بازیکن ماه FIFA 17 مصاحبه‌ای را با EA انجام داده بود.

با فرض اینکه حق استفاده از نام و چهره ابراهیموویچ بخشی از قرارداد او با باشگاه میلان بوده باشد، اقدام EA در این زمینه منع قانونی نداشته است؛ هرچند نمی‌توان در این خصوص به‌صورت قطعی نظر داد. در حال حاضر مهاجم کهنه کار میلان کمی عصبانی به نظر می‌رسد. زلاتان در متن توییت خود می‌نویسد:

«برخی افراد سال‌ها است که بدون کسب اجازه از نام و چهره من درآمدزایی می‌کنند. وقت آن رسیده که بررسی‌هایی در این امر انجام شود.»

حق استفاده از نمادها و چهره‌ی مشابه اشخاص در بازی‌های ویدیویی سال‌ها است که به‌عنوان بخشی از قرارداد ورزشکاران حرفه‌ای با باشگاه‌های خود قید می‌شود.

باید دید که آیا زلاتان واقعاً حقی در این زمینه خواهد داشت یا خیر. حق استفاده از نمادها و چهره‌های مشابه اشخاص در بازی‌های ویدیویی سال‌ها است که به‌عنوان بخشی از قرارداد ورزشکاران حرفه‌ای با باشگاه‌های خود قید می‌شود. درواقع ناشران بازی‌های ویدیویی این اجازه را از باشگاه‌های لایسنس شده در بازی خود کسب می‌کنند. ضمن اینکه بازی‌های بزرگ و پرطرفداری مانند FIFA 21 به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای برندها و خود بازیکنان مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند منافع زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

بازیکنان میلان در بازی فیفا 21

بازی‌های سری FIFA از الکترونیک آرتز محبوبیت فوق‌العاده‌ای در سرتاسر جهان دارند و احتمال اینکه بسیاری از طرفداران باشگاه‌ها و بازیکنان مختلف جهان ازطریق این بازی‌ها با آن‌ها آشنا شده باشند، بسیار بالاست. این موضوع درباره زلاتان ابراهیموویچ نیز صدق می‌کند. درواقع خود بازیکنان نیز منافع زیادی از حضور در این بازی‌ها می‌برند؛ حتی اگر این سود به شکلی که تصور می‌کنیم نبوده باشد.

ناشران بازی‌های ویدیویی به‌ویژه EA، قبلاً سابقه مذاکره با برخی بازیکنان بازنشسته را داشته‌اند که این قضیه شامل حال بازیکنان فعال در باشگاه‌های حرفه‌ای نمی‌شود. در این موارد، EA ترجیح می‌دهد به‌جای مذاکره تک به تک با بازیکنان پرتعداد حاضر در بازی‌های خود، با باشگاه‌های آن‌ها برسر استفاده از برندها و چهره‌ها به توافق برسد. در غیر این صورت استفاده از این تعداد نام و چهره در یک بازی، هزینه‌های غیرمنطقی و بیش از حدی را به شرکت وارد می‌کند.

احتمالاً عصبانیت ابراهیموویچ درمورد حق استفاده از نام و چهره او در بازی‌های فیفا بی‌مورد بوده باشد. هرچند این احتمال وجود دارد که EA باوجود عدم رضایت او از این موضوع، اقدام به این کار کرده باشد که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد. باید دید که الکترونیک چه زمانی به ادعای پرسروصدای این بازیکن واکنش خواهد داد. درحال حاضر حضور این بازیکن در بازی‌های فیفا به همان شکل ادامه پیدا خواهد کرد.


منبع comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده