نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶

کمبود عرضه ایکس باکس سری ایکس | اس تا آوریل ۲۰۲۱ ادامه دارد

مایکروسافت انتظار دارد که با تداوم شرایط فعلی، کمبود عرضه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس تا آوریل ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد. فیل اسپنسر بابت کمبود عرضه از طرفدران عذرخواهی کرد.

پیش‌فروش کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس از ماه سپتامبر سال جاری آغاز شده است ولی باتوجه به اتمام سریع موجودی اولیه فروشگاه‌های عرضه کننده در مناطق مختلف جهان، بسیاری از طرفداران قادر به دریافت کنسول خود در تاریخ ۲۰ آبان نشدند. بسیاری از فروشندگان کنسول‌های بازی انتظار داشتد تا با دریافت مداوم دستگاه‌های بیشتر قادر به تحویل پیش سفارش‌های ثبت شده خود باشند اما به نظر می‌رسد که عرضه کنسول‌های جدید مایکروسافت حداقل در آینده نزدیک محدود انجام خواهد گرفت.

تیم استوارت، مدیر امور مالی ایکس باکس در جریان کنفرانس Jefferies Interactive Entertainment در هفته گذشته در این رابطه می‌گوید:

«فکر می‌کنم حداقل تا سه‌ماهه بعد از تعطیلات سال جدید نیز شاهد کمبود عرضه خواهیم بود. سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ با سه‌ماهه سوم سال مالی مایکروسافت همزمان می‌شود. بعد از آن و با ورود به ماه آوریل سال آینده، زنجیره تولید شرکت با تمام سرعت به کار خود ادامه داده و درواقع آماده تأمین موج جدید تقاضا در ابتدای تابستان می‌شود. من فکر می‌کنم اینجا همان نقطه‌ای است که نمودار تقاضا تاحدودی به نمودار عرضه نزدیک می‌شود.»

«شاید در ۴، ۵ یا ۶ ماه آینده همچنان در بحث تأمین ضعف داشته باشیم اما بعد از آن به خوبی قادر به پاسخگویی به حجم بالای تقاضا خواهیم بود که می‌توانید اتفاق بسیار خوبی باشد.»

جعبه کنسول های Xbox Series X-S

آمازون قبل از آغاز عرضه کنسول‌های سری ایکس و اس در هفته گذشته ایمیل‌هایی را حاوی پیام هشدار به مشتریان خود ارسال کرده و درباره کمبود احتمالی منابع این کنسول در مقابل حجم بالای پیش سفارش‌های ثبت شده به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرد. در این پیام به خریداران اعلام شده بود که احتمال دارد تا قبل از کریسمس قادر به دریافت سفارش خود نباشند.

چند روز بعد، لیز هامرن، رئیس پلتفرم‌های ایکس باکس با اشاره به کمبود تأمین کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس در زمان عرضه، به طرفداران توصیه کرد که با مراجعه به فروشگاه‌های دیگر، به‌دنبال عرضه کنندگانی که هنوز موجودی آن‌ها به پایان نرسیده بگردند. وی در بخشی از مصاحبه خود در این خصوص گفته بود:

«ما اطلاع داریم که همه افراد قادر به دریافت کنسول خریداری شده خود به‌صورت فوری و در روز عرضه نبودند؛ ضمن اینکه درحال حاضر سخت در تلاش هستیم تا با همکاری شرکای خود در کشورهای مختلف جهان تا حد ممکن روند عرضه را سرعت ببخشیم. به طرفداران توصیه می‌کنم که با مراجعه به خرده‌فروشی‌ها و عرضه‌کنندگان مختلف در منطقه خود، به‌دنبال مراکزی که هنوز موجودی آن‌ها به اتمام نرسیده بگردند.»

کنسول سری ایکس در خانه

پلی استیشن 5، به‌عنوان رقیب مستقیم کنسول‌های ایکس باکس نیز هفته گذشته در برخی مناطق جهان عرضه شده و اتفاقاً سونی هم با کمبود عرضه دربرابر تقاضا مواجه بود. فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس معتقد است که در فصل تعطیلات کنسول‌های به مراتب بیشتری به بازار عرضه خواهد شد. وی در ادامه امکان تأمین کامل حجم بالای تقاضا در شرایط فعلی را دور از دسترس توصیف می‌کند.

در ادامه عذرخواهی فیل اسپنسر بابت کمبود عرضه کنسول‌های سری ایکس و سری اس را داشتیم. رئیس ایکس باکس در جریان صحبت‌های خود در مراسم GlitchCon می‌گوید:

«بیشترین درخواست‌ها و بازخوردهایی که طی روزهای گذشته به‌دست من رسیده، دسترسی دشوار به کنسول‌های جدید در حال حاضر است. باید از این موقعیت برای عذرخواهی از طرفداران استفاده کنم. ما نزدیک به دو ماه است که درگیر تولید کنسول‌های جدید هستیم و تمام تلاش خود را برای عرضه بیشترین تعداد ممکن را به کار گرفتیم اما متأسفانه یا خوشبختانه حجم تقاضا خیلی بیشتر از نرخ تولید ما است.»

نظر شما درباره شرایط عرضه کنسول‌های جدید چیست؟ آیا خرید ایکس باکس سری ایکس یا اس در برنامه‌های شما هم وجود دارد؟ نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده