نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

اپل از مسدود کردن ابزارهای بازی‌سازی آنریل انجین در iOS و Mac منع شد

براساس حکم دادگاه رسیدگی به اختلافات اپل و اپیک گیمز، موتور بازی‌سازی Unreal Engine و تمامی ابزارهای مربوط‌به آن در iOS و مک تا پایان رسیدگی به شکایت طرفین همچنان قابل دسترسی خواهد بود.

باتوجه به اینکه زمان برگزاری جلسه نهایی دادگاه رسیدگی به اختلافات اپل و شرکت اپیک گیمز به سال آینده میلادی موکول شده، نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال توقف پشتیبانی از موتور آنریل انجین در دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌ عامل‌های اپل مطرح شده بود. این اتفاق می‌تواند دسترسی تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان بازی‌های iOS و مک را از ابزارها و برنامه‌های این موتور گرافیکی مختل کرده و ضرر و زیان چشم‌گیری را به آن‌ها وارد کند. هرچند به نظر می‌رسد که قاضی پرونده در این مسئله ورود کرده و فعلاً جلوی این کار را گرفته است.

قبلاً هم یک حکم موقت در خصوص عدم اجازه مسدود سازی ابزار‌های آنریل انجین توسط اپل صادر شده بود که حالا تا زمان برگزاری جلسه نهایی دادگاه در سال آینده تمدید شده است. در حکمی که در تاریخ ۹ اکتبر (۱۸ مهر) ابلاغ شده، ایوان گونزالس راجرز، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا، اپل و تمامی شرکای قانونی آن از هرگونه اقدام در خلاف جهت منافع اپیک به‌دلیل دور زدن سیستم پرداخت مالی اپل یا استفاده از متد مستقیم و اختصاصی خود برای دریافت مبالغ پرداختی کاربران، منع شده‌اند.

بازی فورتنایت روی آیفون

در توضیحات این تصمیم، به بحث منافع عمومی و آسیب‌های احتمالی ناشی از حذف موتور آنریل از دستگاه‌های iOS اشاره شده است

این فرمان مقدماتی جایگزین قرار «منع تعقیب موقت» قبلی شده و تا پایان مدت برقراری دادگاه به قوت خود باقی خواهد ماند. در توضیحاتی برای این تصمیم ارائه شده، به بحث منافع عمومی و آسیب‌های احتمالی ناشی از حذف موتور آنریل از دستگاه‌های iOS اشاره شده است. آنریل انجین یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی در جهان است که در پلتفرم موبایل نیز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در متن این حکم نوشته شده:

«گزارش‌ها ارائه شده نشان می‌دهد که توقف پشتیبانی از ابزارهای مرتبط با موتور گرافیکی آنریل انجین در دستگاه‌های iOS و مک OS می‌تواند به هر دو طرف زیان وارد کرده و به‌طور کلی صنعت بازی را تحت تأثیر قرار دهد. این آسیب شامل حال توسعه‌دهندگان ترد پارتی و مخاطبان بازی‌های مبتنی بر این موتور گرافیکی نیز خواهد شد. منافع عمومی بیشترین تأثیر را در صدور این حکم دارد. درواقع نه‌تنها هیچگونه توافق نامه‌ای دراین‌میان نقش نشده، بلکه شرایط اقتصادی به‌شدت نیازمند فراهم کردن زمینه‌های خلاقیت و نوآوری است؛ نه حذف کردن آن‌‌ها.»

گیم پلی بازی فورتنایت

درحالی که دستگاه‌های اپل تا اطلاع ثانوی همچنان از آنریل انجین پشتیبانی خواهند کرد، همچنان تا مشخص شدن وضعیت فورتنایت باید چند ماهی را منتظر بمانیم. این بازی فقط در دستگاه‌های iOS بیش از ۱۰۰ میلیون بازیکن فعال داشته و تقریباً ۷۳ میلیون نفر از این تعداد فقط از این پلتفرم برای اجرای بازی استفاده می‌کنند. این تعداد حدود ۱۰ درصد از کل بازیکنان فورتنایت را تشکیل می‌دهد. اپل سرسختانه روی تصمیم خود تأکید داشته و ظاهراً هنوز قصد تغییر آن را ندارد.

جلسه نهایی دادگاه که بدون حضور هیئت منصفه برگزار خواهد شد، برای تاریخ ۳ می ۲۰۲۱ (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است. البته گفته شده که وضعیت شیوع ویروس کرونا ممکن است منجر به برگزاری این جلسه به‌صورت مجازی و غیرحضوری شود.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده