// یکشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۶

بنیاد ملی بازی‌ های رایانه‌‌ای: ایران ۳۲ میلیون گیمر دارد

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌تازگی اعلام کرد که تعداد گیمرهای ایران تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است؛ بازیکنانی که ۹۲ درصد آن‌ها به تجربه‌ی بازی‌های موبایل می‌پردازند.

تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران نشان می‌دهد که در طول سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ خورشیدی، تعداد بازیکنان ایرانی ۴ میلیون نفر افزایش یافته است. سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام می‌کند که تمامی آمار قرار گرفته در گزارش جدید، حاصل مصاحبه با ۳ هزار بازیکن و گردآوری اطلاعات از بیش از ۹۲۰۰ خانواده‌ی ایرانی هستند. همچنین او اعلام کرد که به‌زودی نسخه‌ی کامل گزارش مورد بحث با عنوان «نمای باز ۱۳۹۸» منتشر می‌شود.

میانگین سنی بازیکنان ایرانی که در گزارش قبلی ۱۹ سال بود، در پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۲ سال رسیده است

آمار جدید نشان می‌دهند که از ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران، ۳۲ میلیون نفر آن‌ها بخشی از وقت خود را به تجربه‌ی بازی‌های دیجیتال اختصاص می‌دهند. ۴۹ درصد این جمعیت افرادی هستند که هر روز به بازی کردن می‌پردازند و ۶۵ درصد بازیکنانی هستند که مشغول تجربه‌ی بازی‌های آنلاین می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید همچنان بازی‌های موبایل با تجربه شدن توسط ۹۲ درصد بازیکنان ایرانی، بیشترین تعداد کاربر را دارند. در همین حین نباید فراموش کرد که در پایان سال ۱۳۹۸، تعداد کاربران بازی‌های کنسولی بیشتر از کاربران بازی‌های پلتفرم PC شده است؛ زیرا ۲۲ درصد گیمرهای ایرانی به تجربه‌ی بازی‌ها روی کنسول می‌پردازند و ۲۰ درصد بازیکنان هم بازی‌های ویدیویی را روی کامپیوترهای شخصی تجربه می‌کنند.

سید صادق پژمان در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

نکته جالب توجه دیگر در این پیماش، افزایش سهم بازیکنان زن است. در پیمایش سال ۱۳۹۶ سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران ۳۵ درصد بود که در تازه‌ترین پیمایش دایرک این سهم به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

یافته‌های این پیمایش نشان می‌دهد که بازیکنان ایرانی به‌طور متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند. این در حالی است که براساس نتایج این پژوهش سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، روزانه ۳۵ دقیقه است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید پیمایش جدید، خبر از تغییرات مهمی در حوزه‌ی اقتصاد بازی می‌دهد. مجموع هزینه‌ بازیکن ایرانی در سال ۱۳۹۸ خورشیدی معادل ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است. ۲۸ درصد این مبلغ نیز به بازی‌های موبایلی بومی (بازی‌های توسعه یافته یا بومی‌سازی شده در ایران) اختصاص دارد. اگرچه اعداد و ارقام هزینه‌کرد در پلتفرم کنسول به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که مطابق صحبت سیدصادق پژمان، برای اولین‌بار باتوجه‌به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و محدودیت‌هـای موجود برای برگزاری پیمایش حضوری، این پیمایش به روش تلفنی و در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده