نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۳

سازندگان Dirt 5: مقیاس‌بندی گرافیکی در ایکس باکس سری اس «واقعاً ساده» است

دیوید اسپرینگیت مدیرفنی استودیوی توسعه‌دهنده Dirt 5 ضمن تمجید از سادگی فرایند توسعه بازی‌ها روی ایکس‌باکس سری اس، مقیاس بندی گرافیکی روی سیستم این کنسول را یک تجربه آسان و یکپارچه توصیف می‌کند.

همان‌طور که چند هفته پیش به‌صورت رسمی اعلام شد، مایکروسافت قصد دارد درکنار ایکس‌باکس سری ایکس، کنسول پرچم‌دار و نسل نهمی خود، یک مدل ارزان‌قیمت‌تر و ضعیف‌تر را با نام ایکس‌باکس سری اس به بازار عرضه کند. با اینکه این کنسول از برتری‌های تکنیکال و سخت‌افزاری سری ایکس برخوردار نخواهد بود، اما همچنان می‌تواند به‌عنوان یک پلتفرم نسل جدید، تجربه بازی‌های سال‌های آینده را در مقیاس پایین‌تری از  تنظیمات گرافیکی ارائه کند. این همان موضوعی است که توسعه‌دهندگان بازی Dirt 5 در استودیوی کدمسترز در ارتباط با آن صحبت کرده‌اند.

دیوید اسپرینگیت (David Springate) مدیرفنی استودیوی Codemasters در مصاحبه‌ی جدید خود با نشریه Digital Foundry جزئیات بیشتری را درباره بازی در آستانه انتشار این شرکت یعنی Dirt 5 ارائه کرده است. این بازی که هم روی پلتفرم‌های نسل فعلی و هم برای PS5 و کنسول‌های جدید ایکس‌باکس منتشر می‌شود، برای عرضه در پاییز امسال برنامه‌ریزی شده است. اسپرینگیت در بخشی از گفتگوی خود به‌طور ویژه به تجربه توسعه‌ی این بازی برای کنسول ایکس‌باکس سری اس پرداخته و با تمجید از سیستم میان‌رده مایکروسافت به امکان ارائه یک عملکرد رده بالا در کنسول ضعیف‌تر ایکس‌باکس اشاره دارد.

ایکس باکس سری اس کنسول ارزانتر مایکروسافت

Springate به‌طور کلی عقیده دارد که توسعه‌ی بازی‌های جدید روی سیستم Series S «واقعاً ساده و آسان» بوده و مایکروسافت عملکرد بسیار خوبی را در مقیاس بندی گرافیکی سخت‌افزار این کنسول به نمایش گذاشته است. وی در ادامه اظهار داشته که ایکس‌باکس سری اس عملکرد کاملاً مشابهی را نسبت به سری ایکس از خود نشان داده و تنها رزولوشن 1440p این کنسول در مقابل 4K سری ایکس است که تفاوت‌ها را رقم می‌زند.

اسپرینگیت ادامه می‌دهد که باوجود به‌کار گیری حجم پایین‌تری از حافظه رم در سخت‌افزار این کنسول، روند کلی مقیاس پذیری آن در عین حفظ جلوه‌های بصری، بسیار ساده و یکپارچه صورت می‌گیرد. این کار با کاهش کنترل شده‌‌ی رزولوشن تصاویر و سایر جنبه‌های گرافیکی بازی‌ها مانند کیفیت سایه‌ها، حجم اشیای محیطی و شدت افکت‌های مخصوصی مانند آب‌و‌هوا صورت گرفته است.

وی در ادامه‌ی اظهارات خود توضیح داده که تیم سازندگان این بازی نسخه‌های مختلف آن را برای هریک از پلتفرم‌های مورد پشتیبانی براساس نیازهای خاص بهینه‌سازی کرده و بین عملکرد گرافیکی Dirt 5 روی تک تک کنسول‌های فعلی و نسل جدید تمایز قائل شده است. اما در ادامه تأکید می‌کند که ایکس‌باکس سری اس عملکرد مشابهی را در مقایسه با سری ایکس از خود نشان داده ولی همچنان سطح جلوه‌های گرافیکی بازی را در مقیاس پایین‌تر حفظ می‌کند.

دانلود تریلر گیم پلی بازی Dirt 5 روی ایکس باکس سری اس از آپارات

بازی Dirt 5 در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۰ (مصادف با ۱۶ آبان ۹۹) برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی سی منتشر خواهد شد. نسخه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس این بازی نیز چهار روز بعد و در تاریخ ۱۰ نوامبر منتشر می‌شود. ظاهراً نسخه‌های پلی ‌استیشن 5 و گوگل استیدیا مدتی بعد از این موارد عرضه خواهد شد.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده