// دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰

ایکس باکس سری اس مشکلی در ارائه گرافیک نسل بعد برای بازی‌سازها ایجاد نخواهد کرد

گیوین استیونز، یکی از مؤسس‌های تیم بلور گیمز، اعلام کرده که ایکس‌باکس سری اس مانعی برای ارائه بازی‌های نسل بعد و طراحی‌های چشم‌نواز توسط بازیسازها ایجاد نخواهد کرد.

با رونمایی کامل از ایکس باکس سری اس و مشخص شدن ویژگی‌های سخت‌افزاری این کنسول نسل نهمی، تعدادی از کاربران نگران این موضوع هستند که بهینه‌سازی روی کنسول‌های مایکروسافت به چه شکل خواهد بود؟ آیا پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر سری اس در مقابل سری ایکس باعث می‌شود تا بازیسازها نتوانند آنطور که باید و شاید بازی‌های خود را برای نسل بعد توسعه دهند؟ همچنین چندی پیش ساسان سپهر از تیم رمدی اینترتینمنت هم نگرانی‌های خود را در زمینه بهینه‌سازی اعلام کرده بود.

بااین‌حال و طبق جدیدترین اخبار بازی، به‌تازگی گیوین استیونز، یکی از مؤسس‌های تیم بلور گیمز، مدعی شده که این ایکس‌باکس سری اس به هیچ‌وجه یک مانع سر راه بازیسازها برای نسل بعد نخواهد بود. وی اعلام کرده که موارد مختلفی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیریم. این گفته بدین معنا است درحالی‌که سازنده‌ها برای اجرای بازی‌ها روی ایکس‌باکس سری اس باید منابع بیشتری را استفاده کنند، اما سخت‌افزار و قدرت این کنسول به هیج‌وجه یک مانع سر راه آن‌ها نخواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرده از نظر RAM، ایکس‌باکس سری دارای RAM کمتر با سرعتی پایین‌تر است. البته از آن‌جایی که این کنسول بازی‌ها را روی 4K اجرا نمی‌کند، نیازی ندارد که میزان رم بالایی به اندازی ایکس ‌باکس سری ایکس داشته باشد. برای اجرای بازی‌ها روی رزولوشن 1440p، چهار الی هشت گیگابایت VRAM کافی است که سری اس به‌راحتی از عهده آن بر می‌آید. همچنین وجود تکنولوژی‌های دیگری نظیر نمونه‌گیری جریان باز خورد (Sampler Feedback Streaming) به بازیسازان کمک می‌کند تا استفاده بهتری از قابلیت‌های این کنسول داشته باشند. 

از حیث پردازنده گرافیکی (GPU)، استیونز در ادامه افزود که پردازنده چهار ترافلاپسی سری اس، کمتر از پردازنده ۶ ترافلاپسی ایکس‌باکس وان ایکس است. وی در جواب به این موضوع اعلام کرد که ایکس‌باکس وان ایکس از معماری GCN 4 استفاده می‌کند. این در حالی است که Xbox Series S از معماری RDNA 2 استفاده می‌کند که بسیار سریع‌تر از GCN 4 است. گیوین استیونز می‌گوید «یک پردازنده چهار ترافلاپسی GCN به هیچ‌وجه نمی‌تواند عملکردی حتی نزدیک به یک پردازنده چهار ترافلاپسی RDNA 2 داشته باشد. شما نمی‌توانید اعداد را به همین راحتی کنار هم قرار دهید. وقتی‌که تمامی ویژگی‌های دیگری را که ایکس‌باکس سری ایکس ارائه می‌دهد، مثل ری تریسینگ، ورودی/خروجی بهتر، حافظه سریع‌تر و سایر موارد را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که ایکس‌باکس سری اس زنده زنده ایکس‌باکس وان ایکس را می‌بلعد و هیچ رقابتی دراین‌میان وجود ندارد.»

گیوین استیونز در حساب کاربری توییتر خود، ۴۱ توییت را در این رابطه منتشر کرده و به‌صورت کامل پروسه مورد نظر را توضیح داده است. درظاهر شاید ایکس‌باکس سری اس ضعیف به نظر برسد، اما همچنان به‌واسطه‌ی سایر ویژگی‌هایی که دارد، یک تجربه‌ی کاملا نسل نهمی را ارائه خواهد داد و کاربران می‌توانند به‌راحتی بازی‌های مد نظر خود را روی این کنسول تجربه کنند. یکی دیگر از موارد جالبی که استیونز به آن اشاره کرده، ویژگی ری تریسینگ است که به خاطر سخت‌افزار سری اس، امکان دارد شاهد غیرفعال بودن این ویژگی برای بعضی از بازی‌ها باشیم. نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده