نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰

سازنده Cyberpunk 2077 به دنبال جذاب‌تر کردن حس تیراندازی این بازی است

پاول کاپالا، طراح گیم‌پلی و یک از اعضای قدیمی CD Projekt Red در مصاحبه اخیر خود نسبت نگرانی‌هایی که در خصوص مشکلات احتمالی گیم‌پلی مبارزات Cyberpunk 2077 مطرح شده، توضیحاتی را ارائه کرده است.

رویداد اخیر Night City Wire شامل اولین نگاه دقیق و جزئی به تجهیزات و سلاح‌های مختلفی بود که باید در Cyberpunk 2077 انتظار داشته باشیم. درواقع سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) در این بازی فراتر از مبارزات نزدیک و سایر مکانیزم‌های آشنایی که قبلاً در دنیای بازی‌های آن دیدیم حرکت کرده و به یک حوزه‌ی کاملاً جدید قدم گذاشته است. طبیعتاً سؤالات زیادی در خصوص سلاح‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها در این بازی وجود دارد که می‌تواند به یکی از مشکلات رایج در میان بازی‌های سبک شوتر موسوم به «Bullet Sponge Enemies» منجر شود.

اصطلاح «Bullet Sponge Enemies» به یکی از ایرادات رایج در بازی‌های سبک شوتر اشاره می‌کند که به موجب آن، بازیکن برای ازبین‌بردن نیروهای دشمن، مجبور به شلیک مقادیر زیادی مهمات به سمت آن‌ها شده و درواقع زمان و میزان تلاشی که برای ازبین‌بردن نیروی دشمن به کار گرفته می‌شود، از یک حد لذت بخش و معقول تجاوز کند. این مشکل در بلند مدت، نیروهای دشمن را عملاً به یک سیبل بی‌حرکت، مقاوم و نه چندان هوشمند تبدیل کرده و منجر به خسته‌کننده شدن و یکنواختی جریان بازی می‌شود.

مبارزات نزدیک کاراکتر V در بازی Cyberpunk 2077

پاول کاپالا (Pawel Kapala) طراح گیم‌پلی و از اعضای قدیمی CD Projekt Red در مصاحبه جدید خود با وبسایت VG247، در خصوص سیستم مبارزات بازی Cyberpunk 2077 صحبت‌هایی را مطرح کرده است. کاپالا در خصوص نگرانی‌هایی که مبنی بر تجربه کاربری سلاح‌های هوشمند در این بازی مطرح شده، واکنش نشان داده و به هواداران اطمینان می‌دهد که سایبرپانک 2077 مشکلاتی که در بازی‌هایی مانند The Division یا Assassin’s Creed Odyssey سراغ داریم را نخواهد داشت.

درواقع نحوه‌ی مدیریت سطح مقاومت نیروهای دشمن در مقابل توان تخریب سلاح‌های یک بازی، مانند حرکت در مرز باریکی از ارائه‌ی یک گیم‌پلی چالش‌برانگیز یا خسته کننده شدن جریان بازی است که رویکرد هوشمندانه‌ای را طلب می‌کند. کاپالا نیز در پاسخ به پرسشی که نحوه‌ی عملکرد Cyberpunk 2077 در این زمینه را سؤال می‌کند، به زمان کوتاهی که برای کشتن دشمنان در این بازی پیش‌بینی شده اشاره می‌کند. براساس گفته‌های پاول کاپالا، اغلب دشمنان عادی و متعددی که V در نایت سیتی با آن‌ها مواجه می‌شود، خیلی سریع و طی یک درگیری روتین کشته می‌شوند. البته این موضوع چیزی از سطح خطرناک بودن آن‌ها کم نمی‌کند. بنابراین شما باید در حین درگیری با آن‌ها، مرتباً در حرکت بوده یا مانع مناسبی را برای سنگر گرفتن پیدا کنید.

درگیری مسلحانه شخصیت بازی Cyberpunk 2077

بدیهی است که دشمنان Cyberpunk هرگز دست از خشونت بالای خود بر نمی‌دارند. از سوی دیگر، شماری از دشمنان بزرگتری که در طول جریان بازی با آن‌ها مواجه می‌شویم، بعضاً به تجهیزات پیشرفته و آینده نگرانه‌ای مجهز شدند که عملاً آن‌ها را به ابر انسان‌های بسیار قدرتمند تبدیل کرده است. بنابراین باید چه انتظاری از مواجهه با یک گنگستر سه متری داشته باشیم که تا دندان به تجهییزات فوق پیشرفته مجهز شده و زرهی در حد و اندازه‌های یک تانک جنگی به تن دارد؟

ظاهراً در مقابل، وضعیت ما نیز چندان بد نخواهد بود. Kapala در ادامه‌ی اظهارت خود توضیح می‌دهد که اجتناب کردن از پدیده‌ی Bullet Sponge Enemies تا حد زیادی به نحوه‌ی واکنش کاراکترهای دشمن در جریان بازی بستگی دارد. «درواقع ما اساساً باید روی واکنش NPC ها دربرابر ضرباتی که با آن‌ها وارد می‌شود تمرکز کنیم. با بررسی شمار زیادی از بازی‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند، به این نتیجه رسیدیم که ایراد اصلی، عدم ارائه‌ی یک واکنش مناسب از سوی NPC مورد نظر است.»

نکته‌ای که Kapala در اینجا به آن اشاره می‌کند، مسئله‌ی مهمی است که در بسیاری از بازی‌های رده بالا نیز نادیده گرفته می‌شود. یکی از بدترین ایراداتی که در هنگام مواجهه با این مدل دشمنان در جریان بازی به چشم می‌خورد، نبود جلوه‌های تصویری مناسب برای به تصویر کشیدن میزان آسیب دیدن کاراکتر NPC دربرابر ضرباتی است که به آن وارد می‌شود. البته همواره می‌توان به‌سادگی و با استفاده از یک نشانگر میزان سلامتی که با هر ضربه کاهش پیدا می‌کند، میزان آسیب وارده به دشمن را شبیه‌سازی کرد؛ اما این ایده چندان لذت‌بخش نخواهد بود.

بنابراین می‌توان امیدوار بود که Cyberpunk 2077 بالاخره مکانیزم جدیدی را برای القای این تجربه در بازی معرفی کرده و به جلوگیری از تجربه یکنواخت و خسته کننده‌ی شلیک مداوم به سمت دشمنان در بسیاری از شوترهای مشابه خود کمک کند. درواقع، باید امیدوار بود که در این بازی به هیچ عنوان شاهد استفاده از این سناریوی تکراری نباشیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان سی‌دی پراجکت رد حال تلاش برای ارتقاء استانداردهای اولین بازی این استودیو با مکانیزم‌های سبک شوتر هستند.

 Cyberpunk 2077 برای عرضه در تاریخ نوزدهم نوامبر ۲۰۲۰ (مصادف با ۲۹ آبان ۹۹) برنامه‌ریزی شده است. پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، پی سی، ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 این بازی را دریافت می‌کنند.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده