نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱

فیل اسپنسر: بازی‌های بین نسلی تاثیری بر کیفیت آن‌ها روی ایکس باکس سری ایکس نخواهد داشت

باتوجه به عرضه‌ی بازی‌های فرست پارتی ایکس‌باکس سری ایکس برای نسل هشتم و نهم، فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس اطمینان می‌دهد که این تصمیم نهایتاً منجر به تضعیف قابلیت‌های کنسول جدید مایکروسافت نخواهد شد.

فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکس‌باکس در طول سال‌های منتهی به آغاز به کار نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت، تلاش کرده تا مسیر حرکت بازی‌های پلتفرم ایکس‌باکس را از عرضه‌ی انحصاری به سمت ارائه فرصت برابر برای تمامی کاربران و سیستم‌های تحت حمایت این شرکت هدایت کند. یکی از تصمیماتی که در این راستا گرفته شده، عرضه‌ی بازی‌های ایکس‌ باکس سری ایکس برای ایکس‌ باکس وان در آینده پیش رو است. اقدامی که صرف‌نظر از از مزایا و فرصت‌هایی که برای بخش قابل توجهی از کاربران ایجاد کرده، منجر به نگرانی شماری از هواداران نسبت به تأثیری ممکن است روی بازی‌های بزرگ این شرکت، از قبیل Halo: Infinite داشته باشد، شده است.

فیل اسپنسر - ایکس باکس - مایکروسافت

حالا اسپنسر در مصاحبه جدید خود با وبسایت GamesIndustry.Biz، به شفاف سازی این موضوع و تشریح مسیری که ایکس‌باکس در پیش دارد پرداخته است. وی در ابتدای صحبت‌های خود می‌گوید:

«برای تفهیم بهتر این موضوع، باید نگاه کوتاهی به پلتفرم ویندوز داشته باشیم. فرضاً اگر توسعه‌دهنده‌ای تصمیم به ساخت نسخه‌ی ویندوزی بازی مورد نظر خود را بگیرد، تقریباً با قطعیت می‌توان گفت که بالاترین کیفیت ممکن این بازی، مربوط‌به نسخه‌ی پی‌سی آن خواهد بود. شما حتی می‌توانید این موضوع را در شماری از بازی‌های فرست پارتی کنسول‌های ما که برای پی‌سی نیز منتشر شدند، به وضوح مشاهده کنید. ضمن اینکه بحث برتری قابل‌توجه نسخه پی‌سی بازی‌ها در مقایسه با نسخه‌ی کنسولی آن‌ها، تنها منحصر به بازی‌های ما نبوده و می‌توان آن را در آثار رقبا نیز مشاهده کرد. هنوز وقتی بحث سخت‌افزار به میان می‌آیند، اکوسیستم پی‌سی، متنوع‌ترین پیشنهاد‌ها را به کاربران ارائه می‌کند. این قضیه با درنظرگرفتن CPUها و GPUهایی که سال‌های گذشته مورد استفاده گیمرها قرار می‌گرفتند، به‌سادگی قابل مشاهده خواهد بود.»

وی در ادامه اظهارات خود می‌گوید: «البته هرتوسعه‌دهنده‌ای ممکن است یک سطح مشخص از سیستم‌های سخت‌افزاری را به‌عنوان مبنای کار خود قرار داده و بازی‌های خود را برای پشتیبانی از آن آماده کند؛ اما تنوع انتخاب سخت‌افزار در پلتفرم پی‌سی، موجب می‌شود تا رده بالاترین بازی‌های کامپیوتری که در بازار وجود دارند، هیچگونه محدودیتی را در مقابل خود نبینند.»

تصویری از بازی Halo Infinite

درواقع مایکروسافت با در نظر داشتن این ایده که ایکس‌باکس وان به‌عنوان یک کامپیوتر رده پایین و ایکس‌باکس سری ایکس، به‌عنوان یک سیستم رده بالا فرض می‌شود، به مسیر خود ادامه خواهد داد. این رویکرد، علاوه‌بر اینکه کاملاً منطقی و قابل درک به نظر می‌رسد، با استراتژی‌های قبلی این شرکت در حمایت بیشتر از سرویس‌های اشتراکی مانند Game Pass در مقایسه با خود کنسول‌ها نیز هماهنگ خواهد بود. چیزی که دقیقاً برخلاف مسیری است که سونی در پیش گرفته است. جیم رایان (Jim Ryan) اخیراً اعلام کرده بود که هیچ یک از بازی‌های فرست پارتی پلی‌استیشن 5 به‌صورت بین نسلی عرضه نخواهد شد. ظاهراً سونی عقیده دارد «تجربه متفاوت و جدید بازی‌های انحصاری PS5، تنها روی کنسول جدید این شرکت قابل انتقال خواهد بود.» چیزی که باید صبر کرد و دید که دقیقاً چه مفهومی برای کاربران خواهد داشت.

بازی هیلو اینفینیت

فیل اسپنسر در ادامه‌ی مصاحبه‌ی اخیر خود اقدام به شفاف سازی  و ساده‌ سازی مسیر پیش روی ایکس‌باکس و مایکروسافت کرده و می‌گوید:

«شما به‌عنوان یک بازیکن، محور اصلی استراتژی‌های ما را تشکیل خواهید داد. در وقع باید توجه داشت که کانون توجهات ما نه به یک دستگاه یا حتی بازی تولید شده، بلکه به خود بازیکنان معطوف می‌شود. هدف ما این است که تحت هر شرایط و روی هر دستگاه و وسیله‌ای، فرصت تجربه بازی‌ها را برای افرادی که به آن علاقه‌مند هستند، فراهم کنیم. در بحث بازی‌های فرست پارتی نسل جدید نیز، کاربران می‌توانند ازطریق ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس وان، ایکس کلاود و پی‌سی از آن بهره‌مند شوند. ما از این طریق، یک حق انتخاب متنوع را برای افرادی که به هرنحوی قصد تجربه بازی‌های ایکس‌باکس را دارند، قائل خواهیم شد.»

هفته‌ی آینده و با برگزاری رویداد ویژه رونمایی از بازی‌های ایکس‌باکس، جزئیات بیشتری از رویکرد مایکروسافت در نسل جدید بازی‌ها مشخص خواهد شد. در این برنامه انتظار نمایش گیم‌پلی بازی‌های بزرگی مانند Halo: Infinite را خواهیم داشت.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده