نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

اطلاعاتی پیرامون Left 4 Dead 3 ،Half-Life 3 و سایر بازی های کنسل شده Valve

شرکت Valve در یک دهه‌ی اخیر پروژه‌های متوقف‌شده زیادی داشته، از جمله Half-Life 3 و نقش‌آفرینی‌ای با تم Dark Souls.

چند ماه بعد از انتشار بازی هف لایف: الیکس (Half-Life: Alyx) توسط شرکت ولو (Valve) که باعث شد یک‌بار دیگر با اثر جذابی در مجموعه هف لایف رو‌به‌رو شویم، مستندی به‌نام Half-Life: Alyx - Final Hours درباره‌ی فعالیت‌های یک دهه‌ی اخیر این شرکت منتشر شده که اطلاعات جالبی از بازی‌های کنسل شده‌ی ولو را به همراه دارد.

این مستند که علاقمندان می‌توانند آن‌را ازطریق استیم با قیمت ۹.۹۹ دلار خریداری کنند، شبیه یک کتاب دیجیتالی تعاملی است که شامل ۱۵ فصل مختلف می‌شود و جف کیلی در هر فصل آن سری به گوشه و کنار شرکت ولو زده است. در بخشی از مستند متوجه می‌شویم که بین اپیزود دوم هف لایف 2 که سال ۲۰۰۷ منتشر شد و هف‌لایف: الیکس، پنج نسخه از هف‌لایف در دست ساخت بوده که همگی به دلایل مختلف کنسل شده‌اند، از جمله سومین نسخه‌ی اصلی این مجموعه که قرار بوده سال‌ها قبل ساخته شود و به بن‌بست خورده است. در ادامه سری می‌زنیم به بازی‌های لغو شده‌ی ولو در این سال‌ها.

Half-Life 3: بازی هف لایف 3 با موتور گرافیکی سورس 2 در دست تولید بوده و سازندگان آن قصد داشتند برای بعضی از ویژگی‌های بازی از Left 4 Dead الهام بگیرند. بازی از تکنیک Procedural Generation استفاده می‌کرده که اجازه‌ی خلق تصادفی بعضی المان‌ها را به سازندگان آن می‌داده و این قضیه در ترکیب با بخش‌های مهم داستانی که به‌طور از پیش‌طراحی‌شده در نظر گرفته شده بودند، قرار بوده اثری را تشکیل دهد که هم کیفیت بالای بازی‌های هف‌لایف را داشته باشد و هم ارزش تکرار زیادی به آن بدهد.

برای مثال بازی یک ساختمان و مأموریت خاص مثل نجات یک زندانی را مقابل بازیکن قرار می‌داده و مسیر پیش‌روی مأموریت و دشمنان آن‌را به‌شکل تصادفی خلق می‌کرده و هر بار با شرایطی متفاوت مواجه می‌شدیم. سازندگان هف‌لایف 3 حتی به‌سراغ اسکن کردن فرانک شلدون هم رفته بودند؛ کسی که مدل شخصیت G-Man در سری هف‌لایف براساس او طراحی شده است. ولی درنهایت مشکلاتی مثل آماده نبودن موتور سورس 2 باعث شد کار روی بازی درحالی متوقف شود که بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جزو پروژه‌های مهم ولو بوده است.

half life 2

Left 4 Dead 3: سومین نسخه‌ی Left 4 Dead قرار بود اثری جهان‌باز (اپن‌ورلد) باشد که ماجراهای آن در کشور مراکش رخ می‌دهد؛ بازی‌ای که برای آن دسته‌های عظیم و چند صدتایی از زامبی‌ها در نظر گرفته شده بود و سرانجام این بازی هم قربانی ناتمام بودن سورس 2 شد.

RPG: این بازی نقش آفرینی با نام اسم رمز ساده‌ی RPG شناخته می‌شد و منابع الهام خیلی جالبی داشت، از الدر اسکرولز (The Elder Scrolls) و مانستر هانتر (Monster Hunter) تا دارک سولز (Dark Souls). قرار بود این پروژه به‌جای انتشار در قالب یک بازی کامل، در بخش‌های کوچک به‌دست علاقمندان برسد ولی در مجموع کار روی آن خیلی جلو نرفت و در همان مراحل ابتدایی به پایان راه رسید.

البته در مقطعی هم قرار بود پروژه به اثر نقش‌آفرینی دیگری تبدیل شود با محوریت یکی از شخصیت‌های بازی دوتا (Dota) به‌نام Axe، ولی این بازی هم لغو شد.

A.R.T.I: این پروژه اثری بود با طراحی‌های مکعب‌مانند و ظاهری شاد و دوست‌داشتنی که به سبک و سیاق بازی ماینکرفت (Minecraft) به بازیکنان اجازه‌ی ساخت‌وساز و خراب کردن محیط را می‌داد. اریک ولپا، نویسنده‌ی داستان بازی پورتال (Portal) و اپیزودهای هف‌لایف 2 در این بازی صداپیشگی شخصیتی به‌نام King Kevin را برعهده داشت که بازیکن باید او را با کمک تجهیزات مختلف خود از زندان رها می‌کرد. A.R.T.I مدتی بعد تبدیل به یک بازی واقعیت مجازی شد ولی با جدی‌تر شدن کار روی هف‌لایف: الیکس، تولید این اثر برای همیشه متوقف شد.

SimTrek: سازندگان بازی Kerbal Space Program روی این پروژه‌ی واقعیت مجازی کار می‌کردند، ولی این بازی هم با از راه رسیدن الیکس به پایان کار خود رسید.

Shooter: یکی دیگر از پروژه‌های واقعیت مجازی ولو. اثری با تم هف‌لایف که قرار بود بخشی از بازی The Lab باشد و قابلیت‌های واقعیت مجازی را به علاقمندان هف‌لایف نشان دهد. بازی مخاطب را درون نبردهای کوتاهی با اسلحه‌های مختلف می‌برد و بیشتر از اینکه بخواهد تجربه‌ای مشابه نسخه‌های قبلی هف‌لایف باشد و داستان این سری را ادامه دهد، حکم یک پارک تفریحی جمع‌وجور را برای دوست‌داران این مجموعه داشت.

بازی Left 4 Dead

Borealis: پروژه‌ی واقعیت مجازی دیگری در ارتباط با هف‌لایف که مارک لیدلاو، نویسنده‌ی دو نسخه‌ی اول این مجموعه روی آن کار می‌کرد. بازی با کشتی عجیب دنیای هف‌لایف و سفرهای زمانی آن در ارتباط بود و داستان آن هم بین اتفاقات «جنگ هفت ساعته» و ماجراهای بعد از اپیزود دوم جریان داشت. Borealis قرار بود مینی‌گیم‌هایی مثل ماهی‌گیری هم داشته باشد.

Hot Dog: یکی دیگر از بازی‌هایی که ولو قصد داشت در دنیای Left 4 Dead بسازد و برای جلوگیری از لو رفتن آن در اینترنت، اسم رمز «هات‌داگ» را برای پروژه‌ی خود انتخاب کرد!

Vader: اولین تلاش شرکت ولو برای تولید یک هدست واقعیت مجازی. در ابتدا ولو تصمیم داشت هدستی با نهایت تکنولوژی تولید کند که هیچ‌گونه محدودیتی در طراحی آن وجود نداشته باشد، ولی به‌تدریج مشخص شد که تولید چنین هدستی بیش از حد جاه‌طلبانه خواهد بود و قیمت آن هم به حدود ۵۰۰۰ دلار می‌رسد. کار روی هف‌لایف: الیکس نیز هم‌زمان با طراحی این هدست آغاز شد، ولی درنهایت Vader به‌جایی نرسید و Valve Index با تغییراتی نسبت به آن تولید شد.


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده