نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱

پاسخ سازندگان بازی Little Devil Inside به حواشی نژادپرستی و انحصاری بودن آن

Little Devil Inside به‌عنوان یکی از اولین بازی‌های معرفی شده برای پلی‌استیشن 5 با حواشی زیادی رو‌به‌رو شده است.

در جریان نمایش بازی‌های پلی ‌استیشن 5 در هفته‌ی گذشته، یکی از جالب‌ترین موارد بازی Little Devil Inside بود؛ اثری متفاوت که با گرافیک هنری خاص و محیط‌های متنوعی که نشان می‌داد، نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد. البته این ساخته‌ی استودیو Neostream در حقیقت سال‌ها پیش معرفی شده بود و اکنون یک‌بار دیگر شاهد نمایشی کامل‌تر از آن بودیم؛ نمایشی که با حواشی مختلفی همراه شد.

اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ بود که نام Little Devil Inside مطرح شد و سازندگان بازی برای جمع‌آوری بودجه‌ی آن به‌سراغ کیک استارتر (Kickstarter) رفتند و درنهایت هم توانستند ۳۰۰ هزار دلار کمک‌های مردمی به‌دست آورند. پروژه‌ی موردنظر در آن زمان قرار بود برای کامپیوتر، پلی ‌استیشن 4 و ایکس ‌باکس وان عرضه شود و دو سال بعد لوگوی نسخه‌ی نینتندو سوییچ هم در سایت رسمی آن قرار گرفت، ولی در نمایش اخیر جای بعضی از این پلتفرم‌ها خالی بود و بازی قرار است در ابتدای کار تنها برای پلی‌استیشن 5، پلی‌استیشن 4 و پی سی منتشر شود؛ موضوعی که با ناراحتی بعضی از افرادی مواجه شده که چند سال قبل در کمپین کیک‌استارتر آن مشارکت داشته‌اند.

Neostream در همین رابطه پست جدیدی در صفحه‌ی کیک‌استارتر بازی ارسال کرده که در بخشی از آن می‌خوانیم:

بازی Little Devil Inside برای مدتی محدود در انحصار زمانی پلی‌استیشن خواهد بود و بعد از آن برای سایر کنسول‌ها هم منتشر می‌شود. متأسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم زمان دقیق انتشار بازی برای کنسول‌های دیگر را اعلام کنیم ولی این را بدانید که ما دوست داشتیم بازی در یک تاریخ مشخص برای همه‌ی پلتفرم‌ها عرضه شود، اما چنین کاری برای تیم ما امکان‌پذیر نبود و از عهده‌ی ما برنمی‌آمد.

از طرف دیگر هم نسخه‌ی پی‌سی بازی همچنان برای انتشار در همان روز اول عرضه همراه‌با نسخه‌های پلی‌استیشن در نظر گرفته شده و فعلاً این نسخه‌ها تمرکز ما را به خود اختصاص داده‌اند و در آینده به‌سراغ سایر پلتفرم‌ها نیز خواهیم رفت.

از افرادی که به تولید بازی کمک کرده بودند و اکنون از عدم انتشار هم‌زمان آن روی پلتفرم دلخواه خود ناراحت هستند، صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم و در آینده سعی خواهیم کرد همه‌چیز را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.

درکنار انحصار زمانی بازی و ناراحتی بخشی از علاقمندان آن که خواستار پس گرفتن پول واریزی خود شده‌اند، حاشیه‌ی عجیب دیگری هم به‌سراغ سازندگان بازی Little Devil Inside آمده که این یکی به مسائل نژادپرستی مربوط می‌شود؛ موضوعی که به خاطر یکی از صحنه‌های تریلر بازی شکل گرفته و با واکنش تند عده‌ای مواجه شده است.

نژادپرستی در بازی Little Devil Inside

در بخشی از تریلر شاهد فرار شخصیت اصلی بازی از دست افرادی با رنگ پوست تیره و ماسک‌هایی خاص هستیم؛ افرادی که در نگاه اول اکثر بینندگان آن‌ها را به چشم اعضای یک قبیله‌ی خاص با ماسک‌هایی جالب می‌بینند، ولی گویا بعضی‌ها هم برداشت دیگری از این قضیه داشته‌اند و طراحی این شخصیت‌ها را نوعی حرکت نژادپرستانه برای نمایش افراد سیاه‌پوست به‌عنوان شخصیت‌هایی خبیث درنظر گرفته‌اند؛ موضوعی که به‌تدریج سروصدای زیادی به‌پا کرد و سرانجام با واکنش سازندگان بازی مواجه شد تا چنین بیانیه‌ای را منتشر کنند:

ما به‌هیچ‌وجه قصد نمایش کلیشه‌های نژادپرستانه را در بازی خود نداشته‌ایم و اصلاً از اینکه چنین چیزی می‌تواند باعث شکل‌گیری بحث‌های نژادپرستانه شود، بی‌اطلاع بودیم و از تمام افرادی که بابت طراحی این شخصیت‌ها ناراحت شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.

هیچ‌گونه قصد و برنامه‌ای برای ارائه‌ی تصویری نژادپرستانه از این شخصیت‌ها درمیان نبوده و هدف از طراحی آن‌ها، نمایش نگهبانان یک منطقه‌ی مرموز و سری در جهان خاص و منحصربفرد بازی Little Devil Inside بوده است، نه نمایش مردم واقعی آفریقا یا قبایل آفریقایی-آمریکایی. برای طراحی ماسک‌ها هم قرار بوده به‌سراغ رنگ‌آمیزی شاد و جذابی برویم و طراحان بازی با مطالعه‌ی ماسک‌هایی از فرهنگ‌های مختلف به طرح فعلی برای این شخصیت‌ها رسیده‌اند؛ نگهبانانی که در بخش‌هایی از بازی شخصیت اصلی را تعقیب می‌کنند و با پرتاب دارت‌های خود باعث بی‌حس شدن بدن او می‌شوند.

در مجموع قصد ما از طراحی این افراد، ایجاد دشمنانی جذاب برای بازی بوده که کاراکتر خاص خود را داشته باشند. چیزی شبیه Kakamoraها در انیمیشن Moana محصول والت دیزنی. ولی باز هم اگر این مدل طراحی باعث ناراحتی بعضی افراد شده، از آن‌ها معذرت می‌خواهیم و قصد داریم تغییراتی در طراحی این شخصیت‌ها ایجاد کنیم؛ تغییراتی که اگر درنهایت به نتیجه‌ی مناسب نرسیدند، شکل و شمایل شخصیت‌های موردنظر را به کلی عوض خواهیم کرد.

۱. برداشتن Dreadlockها (نوعی مدل موی رشته‌ای و بافته‌شده)

۲. تغییر حالت لب‌های بزرگ و پررنگ شخصیت‌ها

۳. تغییر رنگ پوست آن‌ها

۴. طراحی وسیله‌ای جدید برای پرتاب دارت توسط آن‌ها که کمتر شبیه جوینت باشد

درنهایت هم این موضوع را در نظر داشته باشید که این بازی اولین اثر استودیوی ما است و ما هنوز در زمینه‌های مختلف بی‌تجربه هستیم و در ابتدای راه خود قرار داریم.

مثل همیشه از پشتیبانی شما ممنونیم.

نظر شما در مورد بحث‌های نژادپرستانه پیرامون بازی Little Devil Inside چیست؟ آیا حق را به معترضان می‌دهید یا این‌گونه اعتراض‌ها را کمی اغراق‌آمیز می‌دانید؟ نظرات خود را با زومجی درمیان بگذارید.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده