نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۱

فیل اسپنسر از تأثیر ویروس کرونا روی صنعت بازی می‌گوید

به اعتقاد رئیس ایکس‌باکس، صنعت بازی از اوایل سال ۲۰۲۱ تأثیرات ویروس کرونا را بیش‌ازپیش تجربه می‌کند.

گسترش ویروس کرونا در طول این مدت تأثیر خود را روی بخش‌های مختلف صنعت بازی گذاشته و از تأخیر در عرضه‌ی آثاری مثل The Last of Us 2 تا عدم برگزاری نمایشگاه‌هایی چون E3 و TGS را می‌توان بخشی از مشکلات ایجادشده توسط این ویروس دانست. ولی دراین‌میان به‌نظر می‌رسد تأثیر کووید 19 به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت و حتی به اعتقاد فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس ‌باکس شرکت مایکروسافت بخشی از مشکلات ناشی از آن ‌را در سال آینده خواهیم دید.

ماه مارس گذشته و در روزهایی که ویروس کرونا در حال اوج‌گیری در آمریکا بود، صنعت بازی این کشور هنوز به آن شکل درگیر این بیماری نشده بود و حتی توانست موفق‌ترین ماه ۱۰ سال اخیر خود را تجربه کند. موضوعی که بخش بزرگی از آن به بازی‌هایی مثل انیمال کراسینگ: نیو هورایزنز (Animal Crossing: New Horizons) و کالاف دیوتی: مدرن وافر (Call of Duty: Modern Warfare) برمی‌گشت؛ بازی‌هایی که توانستند با کمک ویژگی‌های جذاب خود میلیون‌ها مخاطب خود را درون منازل سرگرم کنند.

مجموع فروش سخت‌افزار، نرم‌افزار، وسایل جانبی و کارت‌های بازی در این ماه به ۱.۶ میلیارد دلار رسید که از ماه مارس ۲۰۰۸ (با ۱.۸ میلیارد دلار فروش) تا امروز بی‌سابقه بوده است. ولی به‌نظر می‌رسد مارس ۲۰۲۱ با چنین موفقیتی همراه نخواهد بود و صنعت بازی در آن زمان تازه با بخش دیگری از مشکلات کرونا رو‌به‌رو می‌شود، مخصوصاً در مورد بازی‌هایی که برای عرضه در سال آینده و بعد از آن تدارک دیده شده‌اند. فیل اسپنسر در این زمینه به بیزنس اینسایدر می‌گوید:

حس خیلی خوبی نسبت به بازی‌هایی دارم که برای تابستان و اوایل پاییز در راه هستند. ولی در مورد بازی‌هایی که برای سال آینده یا بعد از آن در دست تولید هستند، انتظار دارم اندکی تحت تأثیر مشکلات ناشی از کرونا قرار بگیرند. هرچند آن‌ها هم می‌توانند خود را با شرایط وفق دهند.

خیلی از بازی‌هایی که اسپنسر به آن‌ها اشاره می‌کند هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده‌اند، ولی در مجموع منظور او پروژه‌های عظیمی است که صدها یا حتی هزاران نفر روی آن‌ها کار می‌کنند، آن‌هم در دفاتر و استودیوهای مختلف در سراسر جهان؛ پروژه‌هایی که ادامه‌ی تولید آن‌ها در شرایط قرنطینه تقریباً غیرممکن می‌شود، مخصوصاً در زمینه‌هایی مثل موشن کپچر و کارهای پیشرفته‌ی صوتی:

موشن کپچر یکی از مواردی است که این روزها عملاً متوقف شده و فعلاً نمی‌توانیم به‌سراغ آن برویم. اگر شما مشغول کار روی پروژه‌ای باشید که عملیات موشن کپچر و طراحی انیمیشن‌های آن به پایان رسیده و به‌سراغ مواردی مثل بخش‌های هنری یا طراحی بافت (تکسچر) رفته‌اید، اوضاع بهتری دارید ولی بازی‌هایی که هنوز به مرحله‌ی موشن کپچر نرسیده بودند یا در اواسط آن بودند، با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شده‌اند.

یا از طرف دیگر اگر برای کارهای صوتی و موسیقی پروژه‌ی خود نیاز به استفاده از امکانات پیشرفته و حرفه‌ای در استودیوهای مخصوص این کار داشته باشید، مجبور هستید فعلاً این بخش‌ها را متوقف کنید و به‌سراغ سایر قسمت‌های بازی بروید.

به عقیده‌ی اسپنسر بازی‌های ورزشی سالانه مثل فیفا (FIFA) و مدن (Madden) هم تحت‌تأثیر این قضیه قرار می‌گیرند؛ بازی‌هایی که هرچند شاید با تأخیر زیادی همراه نباشند، ولی کار روی آن‌ها دشوارتر از گذشته خواهد بود.

Xbox Series X

البته دراین‌میان مشکلی برای عرضه‌ی کنسول نسل بعد مایکروسافت یعنی ایکس ‌باکس سری ایکس پیش نخواهد آمد و همان‌طور که پیش از این هم اسپنسر گفته بود، این کنسول همچنان برای عرضه در تعطیلات امسال آماده می‌شود. ایکس‌باکس سری ایکس اولین کنسول مایکروسافت خواهد بود که اسپنسر در سِمَت فعلی خود روی تولید آن نظارت داشته و در این‌باره می‌گوید:

با اینکه مطمئناً این روزها به چین سفر نخواهیم کرد، ولی حس خیلی خوبی از دنبال شدن روند تولید سخت‌افزار ایکس‌باکس سری ایکس داریم. من کنسول مخصوص خودم را هم به طبقه‌ی پایین منزلم برده‌ام و اکثر شب‌ها با آن بازی می‌کنم و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری که در آن انجام می‌گیرد هم حس خوبی به من می‌دهد.

ولی برخلاف خود کنسول، ممکن است برای بعضی از بازی‌های آن مشکلاتی ایجاد شود و شاهد تأخیر در عرضه‌ی بازی‌ها باشیم:

احتمال دارد مشکلات ناشی از کرونا تأثیر خود را روی بعضی از بازی‌ها نشان دهد و بعضی از آن‌ها که قرار بوده امسال به بازار بیایند، با اندکی تأخیر همراه شوند.

ولی در مجموع اطمینان زیادی به بخش‌های مختلف صنعت بازی دارم و مطمئن هستم همچنان می‌توانیم شاهد عرضه‌ی بازی‌های متنوعی باشیم که این روزها در نقاط مختلف دنیا در دست تولید هستند و فکر می‌کنم حال همه‌ی ما در صنعت بازی روبه‌راه خواهد بود. حتی اگر در مقطعی خاص هم بعضی از بازی‌ها تحت‌تأثیر این اتفاقات قرار بگیرند و با تأخیر همراه شوند، ولی به‌طور کلی و در دراز مدت صنعت بازی می‌تواند همچنان با قدرت به‌سمت جلو حرکت کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده