نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱

اختلاف توان پردازنده های گرافیکی کنسول های نسل بعدی «احتمالاً» در بلندمدت اهمیتی نخواهد داشت

مارک آندره جوتراس، از توسعه دهندگان بازی Hellpoint اختلاف ترافلاپس پردازنده گرافیکی کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را در کاربری بلند مدت بی‌تأثیر توصیف می‌کند.

با نزدیک شدن به زمان عرضه کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت و سونی به رونمایی از جزئیات کنسول‌های نسل آینده خود ادامه می‌دهند. بحث و گفتگو درباره این که کدامیک از از این کنسول‌ها قابلیت‌های بیشتری داشته و از ارزش خرید بالاتری برخوردار است، در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، به یکی از موضوعات مورد بحث جامعه بازیکنان تبدیل شده و احتمالاً تا مدتی هم ادامه خواهد داشت.

هردوی این کنسول‌ها، تاکنون جزئیات چشم‌گیر و قابل توجهی از مشخصات سخت افزاری خود را به صورت رسمی رونمایی کردند که در زمینه‌های مختلف، نسبت به یکدیگر برتری دارند. یکی از حوزه‌هایی که ایکس باکس سری ایکس نسبت به رقیب خود دست بالاتر را دارد، به پردازنده گرافیکی (GPU) قدرتمند این کنسول با سرعت کلاک ۱۲ ترافلاپس مربوط می‌شود. این مقدار، برای کنسول نسل نهمی سونی، ۱۰.۸ ترافلاپس گزارش شده و سؤالی که در میان مخاطبان خود ایجاد کرده این است که این تفاوت، تا چه میزان در توسعه بازی‌های این نسل تأثیر گذار خواهد بود؟

Xbox Series X

Marc-André Jutras، کارگردان فنی استودیوی Cradle Games، توسعه دهنده بازی اکشن، سولزلایک، علمی تخیلی و نقش آفرینی Hellpoint در اظهار نظر جدید خود اشاره داشته که این اختلاف، در بلند مدت «احتمالاً» تأثیر چندانی در عملکرد بازی‌ها نخواهد داشت. مارک آندره جوتراس در مصاحبه جدید خود در پاسخ به این سؤال که آیا این تفاوت می‌تواند نقش کلیدی و مهمی در عملکرد بلند مدت این دو کنسول داشته باشد، می‌گوید که با توجه به عوامل متعددی که در این امر دخیل هستند، این موضوع چندان محتمل نخواهد بود.

اگر بخواهیم صادقانه در این خصوص اظهار نظر کنیم، باید گفت که نه؛ نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد. کنسول‌های نسل‌های قبل نیز همواره از این قبیل اختلافات را داشته‌اند و چیزی که در عمل مشاهده کردیم، اینگونه نبود. به خصوص درباره پلی استیشن که همواره ترفندها و تکنیک‌های سخت افزاری خاص خود را داشته است.

مخصوصاً درباره GPUهای امروزی که به روش‌های مختلفی از این FLOPS استفاده می‌کنند. هسته‌های فیزیکی اختصاصی، پردازش صدا، شبکه Neural و از همه مهم‌تر فناوری رهگیری پرتو که متمایز از همه این موارد عمل می‌کند. اگر شما تنها قادر به استفاده از نیمی از توان ترافلاپس پردازنده گرافیکی خود باشید، حتی اگر میزان ترافلاپس GPU شما دو برابر رقیب هم باشد تفاوتی نخواهد کرد.

PS5 vs Xbox series x

در ادامه‌ی این مصاحبه درباره احتمال عرضه بازی Hellpoint برای کنسول‌های نسل جدید باتوجه به نزدیک بودن زمان انتشار آن با تاریخ عرضه این کنسول‌ها سؤال شده که Jutras در پاسخ می‌گوید:

اگر بگوییم اصلاً در اینباره فکر نکردیم دروغ گفته‌ایم. ما در کرادل گیمز نیز در این خصوص بحث و گفتگو کردیم و فعلاً فقط می‌توان گفت که توجه ما روی رساندن بازی به زمان انتشار تعیین شده متمرکز شده است. هنوز برای ما کمی زود است که درباره نسل جدید تصمیمی را اتخاذ کنیم.

در ابتدا، Hellpoint برای انتشار روی کنسول‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و پی سی برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود. اما اخیراً اعلام شد که تاریخ انتشار این بازی به دلیلی بحران شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاده است.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده