نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱

Doom Eternal به صورت تصادفی بدون قفل Denuvo منتشر شد

بازیکنان بلافاصله بعد از انتشار بازی Doom Eternal متوجه شدند که فایل‌های این بازی بدون قفل DRM در لانچز بتسدا آپلود شده و این اتفاق، راه را برای کرک کردن بدون دردسر این بازی هموار کرد.

بازی Doom Eternal در استیم و همینطور لانچر اختصاصی بتسدا با استفاده از قفل امنیتی Denuvo DRM عرضه می‌شود تا از هرگونه سوء استفاده و دزدی فایل‌های بازی جلوگیری شود. اما ظاهراً بتسدا به صورت اتفاقی یکی از فایل‌های exe. نسخه‌ای که در لانچر اختصاصی بتسدا منتشر شده را بدون DRM رها کرده و یکی از کاربران Reddit این فایل را با عنوان «original» در یکی از پوشه‌های بازی پیدا کرده و در اکانت خود می‌نویسد: «بچه‌ها، من فکر می‌کنم Doom Eternal را کرک کردم!؟ (جدی)»

براساس توضیحاتی که BarryGettman در Reddit می‌نویسد، به نظر می‌رسد که کرک کردن این بازی در ساده‌ترین شکل ممکن انجام شده است. او در ادامه توضیح می‌دهد:

وقتی که پوشه اصلی بازی را باز کنید، متوجه یک فایل ۳۶۹ مگابایتی مبتنی بر قفل امنیتی دنوو با نام DOOMEternalx64vk.exe خواهید شد. اما با دنبال کردن مسیر \Doom Eternal\original  یک فایل exe. کوچکتر با حجم ۶۷ مگابایت را پیدا می‌کنید که دقیقاً همین نام را دارد. حالا اگر این فایل را در پوشه اصلی کپی و پیست کنید، عملاً فایل قفل‌گذاری شده‌ی لانچر بازی را با یک فایل بدون قفل جایگزین خواهید کرد.

Doom Eternal

سایر کاربران نیز گزارش کردند که این کار کاملاً عملی بوده است. فرومی که در وبسایت Resetera منتشر شده، تصویری از پوشه فایل کوچکتر را منتشر کرده است. بتسدا بعد از این اتفاق بلافاصله نسخه Bethesda.net این بازی را آپدیت کرده و فایل بدون قفل را از بازی حذف کرده است اما به نظر می‌رسد که دیگر برای این کار خیلی دیر شده باشد. فایل محافظت نشده exe. این بازی همین الان هم راه خود را در میان افرادی که منتظر استفاده از این فرصت بودند باز کرده و حالا بازیکنانی که اقدام به خرید این بازی کرده‌اند نگران این هستند که عملکرد بازی با انتشار کدهای ضد دزدی تحت تأثیر قرار گیرد.

جالب اینجاست که این اولین باری نیست که این اتفاق برای یکی از بازی‌های لانچر بتسدا رخ می‌دهد. بازی Rage 2 نیز سال گذشته بدون قفل امنیتی DRM منتشر شده بود. برخی از کاربران عقیده دارند که این اقدام در واقع به صورت یک ایستر اگ (Easter Egg) یا یک معمای مخفی از جانب بتسدا در بازی قرار گرفته تا با آپلود کردن فایلی که تنها برای چند مرحله‌ی ابتدایی بازی عمل می‌کند، به نوعی دزدان آثار هنری را با این کار دست بیندازد. البته برخی از بازیکنان حتی با استفاده از فایل سالم بازی نیز در مرحله سوم کرش کردن بازی را گزارش کردند که ظاهراً این موضوع یک مسئله‌ی مرتبط به درایورهای سیستم بوده و ارتباطی با این اتفاق ندارد.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده