نبرد بتمن در مقابل جوکر با برتری بتمن به پایان رسید
تعداد کل آرا: ۱۱۴۵۰
بتمن: ۶۷۹۹ رای معادل ۵۹.۳۸ درصد
جوکر: ۴۶۵۱ رای معادل ۴۰.۶۲ درصد
همانطور که اخیرا در مطلب اطلاعرسانی مسابقه نبرد ابرقهرمانها هم خواندید، از امروز، ۲۴ اسفند، اولین مسابقه نیمهنهایی با روبهرو شدن جوکر و بتمن آغاز خواهد شد و تا شنبه هفته آینده، این رقابت جریان خواهد داشت. در این مدت میتوانید با رای دادن به شخصیت محبوب خودتان و بهاشتراک گذاری مسابقه با دوستانتان، باعث شوید تا کاراکتری که دوست دارید به مرحله فینال مسابقه برسد. پس در ادامه توضیحات مختصری از این دو شخصیت محبوب داریم و بعد هم به سراغ رایگیری میرویم؛ فقط در نظر داشته باشید که حتما قبل از شرکت در نظرسنجی و در صورتی که هنوز فرم قرعهکشی را پُر نکردهاید، ازطریق فرم زیر این کار را انجام دهید. البته اگر قبلا فرم را پُر کردهاید، نیازی به مجددا تکمیل کردن آن نیست و در قرعهکشی شرکت خواهید کرد:
بتمن
در تعریف ابرقهرمانان داریم که ابرقهرمان، بهانسانی با قدرتهای مافوق طبیعی و خارقالعاده گفته میشود که برای نجات مردم بهپا میخیزد و آمادهی رزم میشود. شاید این موضوع برای بتمن فرق داشته باشد.
در لتوپار کردن مجرمهای گاتهام سیتی، در حل کردن قتلها و ماجراهایی که قاتلان روانی این شهر آنها را رقم زدهاند، در ورای تبدیل کردن گاتهام بهیک جای بهتر، در ورای اثبات ایدهی «هرکسی میتواند یک قهرمان باشد»، بتمن برای سیراب کردن عطش انتقامی که زخمش سالیان سال در وجودش بهسالمترین و تازهترین شکل ممکن زنده بود، شبها را به جولانگاه خودش و جهنم خلافکارها تبدیل میکند. جنگ بروس وین با خلافکاران شهر و انگیزهی انفجاری او برای پاک کردن شهر از ننگ تکتک مجرمانش، در کودکی او، در آن لحظهی لعنتی مرگ پدر و مادرش در جلوی چشمان او توسط یک خلافکار دونمایه، سرچشمه میگیرد. بروس وین که با حل شدن در وحشت قدیمی خود، ترس از خفاشها، یک نماد ویژه از عدالتخواهی با نام بتمن را پدید آورد، از شبگردی و کد ویژهاش برای نکشتن خلافکاران گرفته تا رفتار ترسناک و خاموشش، خود را بهشوالیهی تاریکی گاتهام تبدیل کرد و شاید بههمین دلیل باشد که در خیابانهای گاتهام کسی برای ظاهر شدن خفاش شبهای شهر انتظار نمیکشد و شاید این همان دلیلی است که بتمن را بهیکی از خاصترین ابرقهرمانهایی تبدیل کند تا به امروز شاهد خلقتشان بودهایم.
بروس وین یا همان بتمن، در خانوادهای ثروتمند متولد شد. مارثا و توماس وین، مادر و پدر او که از خانوادههای اشرافی کین و وین بودند، والدین بروس محسوب میشدند و پسر خود را در ناز و نعمت، باتوجه و مراقبت بسیار زیادی بزرگ کردند. بروس میتوانست برادر هم داشته باشد و حتی اسم «توماس وین جونیور» هم برای این فرزند خانوادهی وین انتخاب شده بود اما گروه Court of Owls با ایجاد کردن یک تصادف خیابانی، این فرزند خانوادهی وین را از بین برد.
در روزی از روزها، بروس همراه با پدر و مادرش بهیکی از تئاترهای شخصیت زورو میروند. در راه بازگشت، در یکی دیگر از کوچههای مملو از جرم و جنایت گاتهام، یک خلافکار دونمایه با نام «جو چیل» برای سرقت اموال توماس و مارثا، روی آنها اسلحه میکشد و پس از اتمام سرقتش، آن دو را میکشد. شبی که میتوانست بهعنوان بهترین و ماندگارترین شب زندگی بروس باشد، بهتلخترین و بدترین شب زندگیاش تبدیل میشود. بروس پس از این ماجرا، بهشخصی تقریبا افسرده تبدیل میشود و سالهای بعد، هم در روابط عاطفیاش شکست میخورد و هم از محل تحصیلش اخراج میشود. بروس جوان که حالا برای گرفتن انتقام از تمامی مجرمان شهر عزم خود را جزم کرده است، تصمیم میگیرد بهتمامی نقاط جهان سفر کند و در قالب یک انسان کامل، به گاتهام برگردد و هدفش را دنبال کند. در برزیل، ژاپن، روسیه، فرانسه، هیمالیا، تبت و بیشتر، بروس آداب مبارزه، جرمشناسی، رانندگی، بدلکاری و بیشتر را میآموزد و بهگاتهام برمیگردد. بروس با درآغوش کشیدن وحشت خود از خفاشها، تصمیم میگیرد تا بهوحشت خلافکاران گاتهام تبدیل شود؛ نمادی با نام بتمن متولد و زندگی دوگانهی بروس وین در صبح و بتمن در شب آغاز میشود.
جوکر، ریدلر، هارلی کویین، بین، مدهتر، پویزنآیوی، مترسک، بلک مسک، کت وومن، دوچهره، فایرفلای، راسالغول، دث استروک، پنگوئن و یک عالمه نام دیگر از دشمنان بتمن هستند که فعالیتهای خفاش شب گاتهام، آنها را برای نابود کردنش بهتکاپو میاندازند.
ماجراهای بتمن در کنار داستانهای آیرونمن، گرینارو و قهرمانانی که بدون هیچ قدرت خاص و ماورایی، پابهدنیای مبارزه با خلافکاران میگذارند از جمله داستانهای بهشدت الهامبخش، قابلدرک و همذاتپنداری است. روایتی حماسی که ثابت میکند یک قهرمان هرکسی میتواند باشد. حتی کسی مثل جیم گوردون که کت خود را روی شانهی بروس وینِ یتیم گذاشت، با او همراه شد و کاری کرد تا بروس وینِ تنها، بداند که دنیا هنوز تمام نشده است.
جوکر
جوکر برای اولینبار در اولینِ شمارهی سری کامیکِ «بتمن» در سالِ ۱۹۳۹ با هدفِ معرفی آنتاگونیستی متفاوت خلق شد. در جریانِ دورانِ نقرهای کامیکبوکها، اکثرِ شخصیتهای شروری که قهرمانان با آنها درگیر میشدند دزدانِ بانک و خلافکارانِ خردهپا و گردنکلفتها بودند. بنابراین جوکر با این هدف خلق شد تا بتمن را حسابی به چالش بکشد و خفاشِ گاتهام را چه از لحاظ هوشی و چه از لحاظِ احساسی تحتِ فشار قرار بدهد و با کشیدنِ او تا مرزِ تواناییهایش، عاصیاش کند. جوکر هم که با الهام از شخصیتِ اصلی فیلم «مردی که میخندد» خلق شده بود، چه از لحاظ ظاهرش به عنوان یک دلقک و چه از لحاظ راههای غیرقابلپیشبینی و زیرکانهاش برای رودست زدن به بتمن، به این هدف رسید و در کنار بتمن و رابین، مثلثِ کاملی را تشکیل داد که کامیکهای بتمن را در آن دوران به اوج شهرت رساند. و این موضوع از آن زمان تاکنون ادامه پیدا کرده است.
حالا جوکر به عنوانِ مامور هرج و مرج به نقطهی متضادِ بتمن به عنوان مامورِ نظم تبدیل شده است و به حدی حکمِ کاراکترِ کاملکنندهی بتمن را دارد که بتمن بخشِ قابلتوجهای از محبوبیت و شکوفایی پتانسیلهایش را به او مدیون است و دقیقا این همان چیزی است که جوکر را به یکی از مشهورترین کاراکترهای تمامِ فرهنگ عامه تبدیل کرده که اگر نه بیشتر از قهرمانان، به اندازهی آنها محبوب است. اگرچه در تاریخِ کامیکهای دیسی، هر از گاهی داستانهایی دربارهی اورجین استوری جوکر روایت شده، اما این اورجین استوریها یا توسط خودِ جوکر نقض میشوند یا با اورجینِ جدیدی جایگزین میشوند. به عبارت دیگر، جوکر کاراکتری است که با گذشتهی مبهمش شناخته میشود و راستش طرفدارانش هم همین را میپسندند. چون گذشتهی مبهم جوکر یکی از دو قوانینِ دنیای بتمن را تشکیل میدهد: (۱) بتمن نباید دست به آدمکشی بزند و (۲) جوکر هم نباید گذشتهی مشخصی داشته باشد. به محض اینکه بتمن آدم بکشد، کُد اخلاقیاش را زیر پا میگذارد و فرقی با دشمنانش ندارد و به محض اینکه گذشتهی جوکر فاش شود، او ناشناختگیاش را که منبع اصلی ترس و اضطرابی که از خود ساتع میکند است از دست میدهد. با این وجود، فلشبکهای کامیکِ افسانهای «جوکِ کشنده» به قلمِ آلن مور که جوکر را به عنوان یک کمدینِ شکستخورده که درون استخر موادِ شیمیایی میافتد و بعد از مرگ زن و بچهاش، دیوانه میشود به تصویر می کشد، به عنوان نزدیکترین چیزی که به اورجین استوری رسمی او داریم میشناسیم.
اورجینی که تقارنش با اورجین استوری بروس وین، جوکر را در پایانِ آن کامیک به کاراکتر پیچیدهتری تبدیل میکند و او و بروس وین را به عنوان دیوانگانی که راههای مختلفی را برای کنار آمدن با تراژدی زندگی انتخاب کردهاند شبیهتر از چیزی که فکر میکردیم به تصویر میکشد. جوکر هیچ حد و مرزی نمیشناسد. جنایتهای وحشتناکِ او حتی دل و رودهی قهرمانِ کارکشتهای مثل بتمن را نیز بههم گره میزند، چه برسد به دیگران. داریم دربارهی کسی حرف میزنیم که حتی به خودش هم رحم نمیکند. جوکر در جریانِ ریبوتِ کامیکهای شماره ۵۲ دنیای دیسی، صورتِ خودش را میبُرد و با میخ از دیوار آویزان میکند و بعد از چند وقت غیبت، در حالی برمیگردد که پوستِ صورتِ پوسیدهی خودش را همچون نقاب به صورتش زده است. اما صحنهی هولناکتر جایی است که جوکر صورتِ تجزیهشدهاش که مگس و کرم و سوسک و حشرات در همهجای آن میلولند را برمیدارد و آن را بهگونهای ۱۸۰ درجه تغییر زاویه میدهد که چشمانش از سوراخِ دهانش مشخص است و دندانهایش از سوراخهای چشمانش. وقتی جوکر قادر به مثله کردنِ خودش است، دیگر خودتان تصور کنید که با دیگران چه کارهایی که نمیکند. اگر بگویید او نتیجهی این مسابقه را از قبل به نفعِ خودش مشخص نکرده باور نمیکنم. ایستادگی مردمِ گاتهام در برابر نقشهی جوکر در «شوالیهی تاریکی» برای منفجر کردنِ کشتیها را فراموش کنید. این قهرمانبازیها برای فیلمهاست. پس، همانطور که زمانی طرفداران برای کشته شدنِ رابین به دست جوکر رای دادند، حالا مسئولیت دیگری برعهدهی ما گذاشته شده است: نشاندنِ شاهزادهی جرم و جنایتِ بر تختِ پادشاهی این مسابقه.
حال نوبت شما است تا ازطریق نظرسنجی زیر، شخصیت محبوب خودتان را از بین جوکر و بتمن انتخاب کنید:
جوایز مسابقه با حمایت آونگ:
- پلیاستیشن 4 ارتقا یافته با SSD Adata SU800 512GB و هارد اکسترنال گیمینگ یک ترابایتی Adata 770G برای دو نفر
- درایو اس اسدی Adata SX8200 Pro یا S11 Pro با ظرفیتی ۵۱۲ گیگابایت برای سه نفر
- اس اسدی پر سرعت و با دوام Adata SU800 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت برای سه نفر
- هارد اکسترنال Adata HD380، تنها هارد مقاوم دربرابر ۳ تن فشار در دنیا با ظرفیت ۲ ترابایت برای دو نفر
- هارد اکسترنال Adata HD770G، اولین هارد اکسترنال مقاوم با نورپردازی RGB برای سه نفر