نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹

بررسی بازی Dreams از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره‌های بازی Dreams، خبر یک از تجربه عالی می‌دهند. پس با زومجی همراه باشید تا نگاهی به بررسی‌های بازی از دید سایت‌های معتبر دنیا داشته باشیم. 

استودیو مدیا مولکول، سازنده بازی‌هایی چون Little Big Planet، در سال ۲۰۱۳ و در جریان رویداد Playstation Meeting، بازی Dreams را برای اولین بار معرفی کرد و یک سال بعد هم شاهد نمایش تیزری از آن بودیم. با این حال، رونمایی اصلی و اساسی از بازی دریمز به سال ۲۰۱۵ و نمایشگاه E3 برمی‌گردد؛ جایی که حتی وعده داده شد تا در سال ۲۰۱۶، شاهد یک نسخه بتا از بازی هم باشیم ولی این نسخه ابتدا تا سال ۲۰۱۷ و بعد هم تا سال ۲۰۱۸ تاخیر خورد. نسخه Early Access بازی، اولین بار در سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار گرفت و در نهایت دیروز، ۲۵ بهمن، نسخه نهایی بازی هم رسما برای پلی‌استیشن 4 منتشر شد. هرچند دریمز روند ساخت طولانی را پشت سر گذاشته، ولی حال که منتقدین پس از انتشار نسخه نهایی آن را بررسی و نمره‌های بازی را منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد که مدیا مولکول در خلق آنچه که در ذهن داشته، کاملا موفق بوده است. 

دریمز، درست است که یک بخش داستانی‌مانند دارد که محتوایش را خود مدیا مولکول ساخته، اما این تجربه ۲-۳ ساعته چیزی نیست که بازی را ارزشمند می‌کند؛ بلکه جذابیت اصلی دریمز در بخش Dream Shaping آن خلاصه می‌شود که در واقع، امکان ساخت و ساز محتویات مختلف را برای بازیکنان فراهم می‌کند؛ به طوریکه کاربران از طریق این بخش حتی می‌توانند چیزی در حد و اندازه‌های یک بازی کامل بسازند و ویژگی‌های مدنظرشان را برای آن، اجرا کنند. چنین ایده‌ای از ابتدا هم کاملا بلندپروازانه و عجیب به نظر می‌رسید، ولی همانطور که بالاتر هم گفتیم، به نظر می‌رسد که سازندگان در اجرایش موفق بوده‌اند و توانسته‌اند تجربه‌ای بسازند که در عمل هم به اندازه وعده‌هایشان رویایی و جذاب است. در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی به بررسی بازی Dreams از دید سایت‌های مختلف دنیا و نمره‌های آن داشته باشیم:

Dreams

  • سازنده: مدیا مولکول
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن

بازی Dreams

پوش‌اسکوئر: ۱۰۰ از ۱۰۰

شاید ساخته شدن دریمز چندین سال طول کشیده باشد، اما منتشر شدن بازی واقعا اتفاق بزرگ و شگفت‌انگیزی است. دریمز راه جدیدی پیش‌روی گیمرها می‌گذارد تا محتویات مختلفی خلق کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. ابزار‌هایی که در بازی قرار گرفته‌اند، بسیار کاربردی و خلاقانه هستند ولی از آن مهم‌تر، ماهیت بازی در قالب یک تجربه اشتراکی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد با یکدیگر همکاری داشته باشند. دریمز، از نظر فنی یک تجربه شگفت‌انگیز است؛ چیزی شبیه یک معجزه که قطعا یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های چند سال اخیر است.

اتک آف فن‌بوی: ۱۰۰ از ۱۰۰

دریمز، پلتفرمی است که اجازه خلق محتویات بی‌پایانی را فراهم می‌کند و همین الان هم کاربرانش،‌ آنقدر تجربه‌های ارزشمندی در بازی خلق کرده‌اند که ارزش محتوایی بازی، به مراتب بالاتر از قیمتی است که برای آن در نظر گرفته شده است. 

دیستراکتوید: ۹۵ از ۱۰۰

به نظرم، دریمز اثری است که فقط مدیا مولکول می‌توانست آن را در این حد عالی و با‌کیفیت بسازد؛ دریمز یک بازی واقعا خاص و منحصربه‌فرد است. 

آی‌جی‌ان: ۹۰ از ۱۰۰

شاید خیلی این حرف کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی دریمز واقعا اثری است که برای درک درستش حتما باید آن را شخصا خودتان بازی کنید؛ ساده‌تر بگویم، بازی شبیه هیچ چیز دیگری نیست. دریمز یک پروژه بسیار بلندپروازانه بود که به بهترین شکل ممکن اجرا شده است و نتیجه اثری است که می‌تواند برای ساعت‌های خیلی طولانی آن را تجربه کرد و از بازی کردنش لذت برد. 

گیم‌اسپات: نقد اولیه و فاقد نمره

برای اینکه نظر نهایی را در مورد دریمز بدهم، باید کمی بیش‌تر آن را بازی کنم ولی تا الان هم همه‌چیز عالی و گاهی حتی فراتر از عالی بوده است. مدیا مولکول، یک سال پیش بازی دریمز را منتشر کرد و در همین مدت هم جامعه کاربران بازی، تجربه‌های شگفت‌انگیزی خلق کرده است. حال که بازی در اختیار افراد بیش‌تری هم قرار گرفته، قطعا آینده آن روشن‌تر هم خواهد بود. 

نمره های بازی دریمز

نمره های بازی دریمز


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده