نویسنده: روزبه حسینی
// سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۲

فیل اسپنسر از دلیل نبود بازی‌های انحصاری در زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس می‌گوید

فیل اسپنسر در مصاحبه جدید خود نبود بازی‌های انحصاری در زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس را توضیح می‌دهد.

با این‌که شرکت مایکروسافت در زمینه‌ی معرفی کنسول نسل جدید خود از سونی سبقت گرفت و از شکل ایکس باکس سری ایکس چندی پیش رونمایی کرد، اما نکته‌ای باعث ایجاد سوال‌های زیادی راجع به سیاست‌های این شرکت در مورد کنسول‌ جدید خود شده است. مت بوتی، رییس استودیو‌های بازی سازی ایکس‌باکس، چند وقت پیش اعلام کرد که بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، تا یک یا دو سال پس از عرضه‌ی آن منتشر نخواهند شد. با توجه به اینکه رسما اعلام شده است که پلی استیشن 5 تمرکز بیشتری روی بازی‌های انحصاری خواهد گذاشت، بسیاری بر این باورند که این سیاست مایکروسافت اشتباه است و خواستار دانستن دلیل این کار شدند.  

طبق آخرین اخبار کنسول های بازی، فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس در مصاحبه‌ای با GamertagRadio در مورد این سیاست صحبت کرده و گفته است که دلیل گرفتن چنین تصمیمی، قرار دادن بازیکنان در مرکز توجه بوده است و نه کنسول جدید. او در این مصاحبه بیان کرد:‌

یکی از خوبی‌های اینکه ما در مایکروسافت کار می‌کنیم این است که تعامل نزدیکی با روند توسعه‌ی بازی‌های مختلف برای پی سی داریم و می‌دانیم که چه چیزهایی برای این پلتفرم تا چند سال آینده عرضه می‌شوند. اگر به اکوسیستم پلتفرم پی‌سی نگاهی بی‌اندازیم، برخی از بهترین بازی‌ها را مشاهده می‌کنیم که در قوی‌ترین سخت افزارها اجرا می‌شوند، اما همان بازی‌ها در کامپیوتر‌هایی که چند سال از عمر سخت افزارشان گذشته نیز قبل اجرا هستند و وضعیت موتور‌های بازی‌سازی و امکاناتی که امروزه در اختیار بازی‌سازان است، به این صورت است که آن‌ها می‌توانند تا از همه‌ی قدرت سخت افزار‌هایی که در اختیارشان است بهره ببرند. 

مسلما زمانی که ما داشتیم تا سیاست‌های مربوط به ایکس‌باکس سری ایکس را برنامه‌ریزی و طراحی می‌کردیم، این موضوع را گوشه‌ی ذهن خود داشتیم. ما می‌خواستیم تا کنسول بازی‌ای بسازیم که بهترین تجربه ممکن را به تلویزیون‌های هر خانه‌ای بیاورد و این امکان را در اختیار بازی‌سازان بگذارد که بهترین بازی‌های موجود را توسعه دهند. بااین‌حال، ما قطعا نمی‌خواهیم تا این کار را با دور کردن بازی‌سازان و سازندگان مختلف از خود اجرا کنیم و می‌خواهیم تا رابطه‌ی نزدیکی با توسعه‌دهندگان خود داشته باشیم و البته بله همیشه سبک و سنگین کردن سیاست‌های مختلف بخشی از کار است. 

من نمی‌خواهم تا برنامه‌ و افکار خودم را به سازندگان ترد پارتی دیکته کنم، اما نکته‌ای که در صنعت بازی امروزه وجود دارد این است که بسیاری از بازیکنان تمایل دارند تا بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را با دوستان خود بدون در نظر گرفتن دستگاهی که آن‌ها در اختیار دارند، تجربه کنند و البته عده زیادی از بازیکنان نیز هستند که علاقه دارند تا تعداد زیادی از بازی‌های جدید را روی دستگاه خود داشته باشند و توسعه‌دهندگان نیز تمایل دارند تا از بهترین تکنولوژی‌های موجود برای ساخت بازی استفاده کنند. ما برنامه‌ای را طراحی کردیم که در آن هر سه دسته تحت پوشش قرار بگیرند و از این بایت بسیار احساس رضایت و خشنودی می‌کنیم. 

Halo Infinite

حال سوالی که پیش می‌آید این است که سازندگان بازی‌های مختلف از جمله بازی Halo Infinite چگونه می‌توانند از ظرفیت کنسول‌های ضعیف‌تر بهره ببرند و بازی خود را برای آن‌ها بهینه‌سازی کنند که برای رسیدن به پاسخ این پرسش، باید منتظر انتشار این بازی‌ها ماند. در هر صورت معمولا بازی‌هایی که زمان عرضه‌ی یک کنسول همراه آن منتشر می‌شوند، نمی‌توانند از تمام ظرفیت آن کنسول‌ها استفاده کنند و چند سال طول می‌کشد تا سازندگان ابعاد مختلف یک کنسول را بشناسند و بتوانند بهترین استفاده را از آن‌ها بکنند. بنابراین، سیاست مایکروسافت برای انتشار بازی‌های خود روی کنسول‌ ضعیف‌تر نیز به نظر بد نمی‌آید. هر چه باشد این کنسول‌ها چندین برابر بیشتر از کنسول تازه منتشر شده فروش رفته‌اند و به همین علت نرم‌افزار‌های مختلف اگر روی این کنسول‌ها منتشر شوند سود بیشتری را به حساب مایکروسافت واریز می‌کنند. 

از طرفی اما این سیاست ممکن است که به ضرر فروش ایکس‌باکس سری ایکس تمام شود. مایکروسافت به‌نظر می‌رسد که فعلا تمایل داشته باشد تا به جای تبلیغات روی بازی‌های انحصاری، قدرت سخت افزاری و ویژگی‌های گرافیکی کنسول نسل آینده‌ی خود را به رخ بکشد و آن را در مرکز توجه قرار دهد. باید منتظر ماند و دید که تفاوت‌های سخت‌افزاری میان دو نسل، تا چه اندازه می‌تواند روی اجرای بازی‌ها تاثیر گذار باشد و بازی‌های نسل آینده با چه کیفیتی روی کنسول‌های نسل حاضر اجرا می‌شوند. 

کنسول  ایکس‌باکس سری ایکس به‌عنوان نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس در تعطیلات کریسمس امسال عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود تا در نمایشگاه E3 2020 مایکروسافت بیشتر در مورد ویژگی‌های مختلف این کنسول و همچنین بازی‌های در دست توسعه‌ی خود صحبت کند. 

نظر شما راجع به عرضه شدن بازی‌های شرکت مایکروسافت روی کنسول‌های نسل قبلی چیست؟ به نظر شما این سیاست می‌تواند روی فروش ایکس‌باکس سری ایکس تاثیرگذار باشد؟ همچنین آیا شما حاضر هستید تا حداقل برای چند سال اول که بازی‌های مختلف روی ایکس‌ باکس وان نیز منتشر می‌شوند، کنسول نسل آینده را خریداری کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده