نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Cats - گربه‌ها

فیلم گربه‌ها (Cats) با بازی ادریس البا، جیمز کوردن و تیلور سوییفت اخیرا به روی پرده سینماها رفت و نتوانست امتیازات خوبی از منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز بگیرد.

فیلم Cats یا در زبان فارسی «گربه‌ها» یکی از جدیدترین آثار درام، فانتزی، کمدی، انیمیشن، خانوادگی و موزیکال شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به نام تام هوپر، کارگردان سریال His Dark Materials (نیروی اهریمنی‌اش)، فیلم The Danish Girl (دختر دانمارکی)، فیلم Les Misérables (بینوایان)، فیلم The King's Speech (سخنرانی پادشاه)، فیلم The Damned United (یونایتد لعنتی)، فیلم Red Dust (گرد و غبار قرمز) و مینی سری John Adams (جان آدامز) و غیره ساخته شده است. در فیلم گربه‌ها، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند جیمز کوردن در نقش باستوفر جونز، جودی دنچ در نقش اولد دوترانومی، جیسون درولو در نقش رام تام تاگر، ادریس البا در نقش مکاویتی، جنیفر هادسون در نقش گریزابلا، ایان مک‌کلن در نقش گاس گربه تئاتری، تیلور سوییفت در نقش بامبالورینا، ربل ویلسون در نقش جنیانی داتس، فرانچسکا هیوارد در نقش ویکتوریا و ملیسا مدن گری در نقش لیدی گریدل بون و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم گربه‌ها در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ آذر ۱۳۹۸) در سالن نمایش مخصوص تالار الیس تالی، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۳۲ را از بین ۴۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آذر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت متوسط و رو به پایین قرار دارند. بخش زیادی از منتقدان از جلوه‌های موشن کپچری و CGI عجیب و غریب، فیلمنامه، ایفای نقش بازیگران و همچنین عدم انسجام تن که در این فیلم وجود داشت، انتقاد کرده بودند. این در حالی بود که یک سری منتقدان دیگر جلوه‌های بصری، ارزش‌های تولید، انتخاب بازیگران، موسیقی متن و همچنین اجراهای موزیکالی را خیلی دوست داشتند و مورد تحسین قرار دادند. از طرف دیگر هم ۱۹ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر موزیکالی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Cats به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Cats از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت، اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک قبیله از گربه‌ها به نام Jellicles هر سال باید تصمیم بگیرند که چه کسی قرار است عروج کند و به Heaviside Layer برود و بعد از آن هم به یک زندگی جدید Jellicle بازگردد.

Cats

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Cats بیندازیم:

راجر موور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

با اینکه این فیلم برای همه مناسب نیست (من فکر می‌کنم که طرفداران بازیگران آن را دوست داشته باشند)، اما باز هم نمی‌توان گفت که اثر بدی است. من از تلاشی که برای ساخت این فیلم شده بود، تشکر می‌کنم. بالاخره توانستم با چیزی که هوپر در تلاش بود تا آن را انجام دهد، هماهنگ شوم. بالاخره خودم را دیدم که حداقل یک یا دو بار با این فیلم تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتم؛ چیزی که دو برابر فیلم The Rise of Skywalker (قیام اسکای واکر) است.

استفانی زکارک | تایم

۶۰ از ۱۰۰

هیوارد بهترین چیزی بود که در فیلم گربه‌ها وجود داشت؛ فیلمی که درست همانند خود گربه‌ها پر از تناقضات و نقاط مخالف هم است. فیلم گربه‌ها افتضاح بود، اما در عین حال هم خوبی‌های خودش را داشت.

آلیسا ویلکینسون | ووکس

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده بود. امیدوارم که دیگر هیچوقت آن را نبینم.

نیل اسمیت | توتال فیلم

۴۰ از ۱۰۰

افراد با استعداد و هنرمند خیلی زیادی، تمام تلاش خود را کردند تا دیدگاه هوپر را با موفقیت به واقعیت تبدیل کنند، اما متاسفانه موفق نشدند.

Cats

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۳۸ از ۱۰۰

گربه‌ها فیلمی است که به طرز عمیق و فوق‌العاده زیادی عجیب است؛ آن هم نه از نوع خوب و جذابش.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

لطفا این فیلم را از «حافظه» من پاک کنید.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۰ از ۱۰۰

سینما دوستان و کسانی که به‌دنبال بدترین فیلم سال می‌گردند، توجه کنند: ما یک برنده لحظه آخری داریم. فیلم گربه‌ها درست همین حالا وارد رادار شد؛ فیلمی که می‌تواند به‌راحتی بالاترین امتیاز را بگیرد و در پایینی‌ترین قسمت مخزن سال ۲۰۱۹ قرار داشته باشد. حتی لقب بدترین فیلم دهه را هم می‌توان به آن داد. حتی سه‌گانه آشغال و مضخرف مایکل بی که از سری فیلم Transformers (تبدیل شوندگان) هم به پای این اثر نمی‌رسد. چه اتفاقی افتاده؟

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۷۰ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Cats نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای ضعیف و نسبتا ناامید کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده