نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۸

پشتیبانی کنسول‌های Atari VCS از لینوکس و موتور گرافیکی یونیتی تأیید شد

توسعه دهندگان Atari VCS ضمن تأیید پشتیبانی از یونیتی و لینوکس، نحوه‌ی دریافت سود عاید شده از بازی‌های را اعلام کردند.

با وجود مشکلاتی که در پشت پرده‌ی کمپانی آتاری ایجاد شده است، کنسول Atari VCS همچنان در تاریخ تعیین شده عرضه خواهد شد. در حالی که حدود سه ماه با زمان انتشار این دستگاه فاصله داریم، آتاری با در نظر گرفتن امتیازات ویژه‌ای به‌دنبال ترقیب توسعه دهندگان مستقل برای ساخت بازی در کنسول جدید خود است. این کنسول نه تنها از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های لینوکس و موتور یونیتی پشتیبانی خواهند کرد، بلکه بخش قابل توجهی از سود حاصل از فروش بازی‌های آن، به جیب توسعه دهندگان آن‌ها خواهد رفت.

Unity یکی موتور گرافیکی محبوب و قابل دسترس محسوب می‌شود؛ از این رو جای تعجب نیست که Atari VCS نیز از بازی‌های توسعه یافته روی آن پشتیبانی کند. براساس گزارش وبسایت Medium، آتاری قصد دارد تا سیستم خود را «آزاد، ساده و کاملاً سرراست در اختیار تولید کنندگان محتوا و استودیوهای توسعه دهنده قرار دهد.» و پشتیبانی از یونیتی نیز به این امر کمک شایانی خواهد کرد. می‌توان از نکات جالبی که در این پست منتشر شده، به علاقه‌ی آتاری برای کار با توسعه دهندگان بازی‌های VR اشاره کرد. باید دید که آیا نهایتاً شاهد انتشار بازی‌های واقعیت مجازی در کنسول‌های VCS خواهیم بود یا خیر.

کنسول Atari VCS

آتاری در رابطه با پشتیبانی خود از لینوکس نیز می‌گوید:

کنسول Atari VCS از نسخه‌ی Debian Linux OS این سیستم عامل استفاده می‌کند و از تمامی بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و API هایی که از کدهای استاندارد و ۶۴ بیت لینوکس استفاده می‌کنند، پشتیبانی خواهد کرد. از این رو توسعه دهندگان بازی‌های ایندی (مستقل) می‌توانند با استفاده از سیستم عامل لینوکس بدون هیچگونه مشکلی بازی‌های خود را برای این کنسول ارائه کنند.

این بار تنها دو موتور گرافیکی با کنسول‌های  Atari VCS سازگار خواهند بود. بااین حال، بنا به اعلام خود این شرکت، آتاری با هدف ایجاد تطبیق پذیری بیشتر و فراهم کردن امکانات و گزینه‌های متنوع برای توسعه دهندگان، به دنبال کسب تأییدیه‌های دیگر موتورهای توسعه‌ی مشهور برای کنسول جدید خود است. البته خود این دستگاه نیز می‌تواند به عنوان یک کیت توسعه مورد استفاده قرار گیرد. از این رو توسعه دهندگان ایندی می‌توانند با انتشار این کنسول در ماه‌های آینده، به آزمایش و تست بازی‌های خود روی آن بپردازند.

مطمئناً مجوز توسعه و پورتال‌های ثبت بازی‌های این کنسول نیز از سوی آتاری ارائه خواهد شد، اما در حال حاضر این سرویس‌ها راه اندازی نشده‌اند. به‌طور کلی می‌توان گفت که پست امروز آتاری، بیشتر برای ترقیب توسعه دهندگان Unity و Linux برای جلب توجه آن‌ها به کنسول جدید Atari VCS منتشر شده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که احتمالاً در جلب توجه توسعه دهندگان به این سیستم مؤثر واقع شود، چگونگی تقسیم سود حاصل از فروش بازی‌های این کنسول است. بر اساس اعلام آتاری، ۸۸ درصد از سود فروش بازی‌های انحصاری این کنسول در فروشگاه Epic Games و استیم به توسعه دهندگان این بازی‌ها تعلق خواهد داشت. در صورتی که این بازی به‌صورت انحصاری عرضه نشود، این میزان به ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. بااین حال در هر دو صورت، درصد بسیار زیادی در صنعت بازی به‌شمار می‌رود. حالا باید دید که مجموعه‌ی بازی‌های کنسول Atari VCS با امتیازات ویژه‌ای که برای توسعه دهندگان آن در نظر گرفته شده به چه شکل خواهد بود.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده