نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰

برنامه‌های مایکروسافت برای ساخت بازی‌های انحصاری برای سرویس استریم xCloud

کریم چودری، مدیر پروژه‌ی xCloud اعلام کرده که مایکروسافت در حال رایزنی برای ساخت بازی‌های انحصاری در سرویس استریم Project xCloud است.

تیم ایکس باکس در مراحل ابتدایی فرایند ساخت چند بازی انحصاری برای سرویس استریم Project xCloud قراردارد، اما احتمالاً هنوز زمان زیادی تا انتشار جزئیات بیشتر در رابطه با این بازی‌ها باقی مانده است. مایکروسافت که ابتدا xCloud را با عنوان «پُلی برای تجربه‌ی بازی‌های کنونی ایکس باکس در هرجا و هر زمان» معرفی کرد، اشاره‌ای به برنامه‌های خود، جهت ساخت بازی‌های اختصاصی برای این سرویس نداشت. با این حال کریم چودری، مدیر پروژه‌ی xCloud، در صحبت‌های خود در X019 اعلام کرده است که مایکروسافت قصد دارد تا افق دیدگاه خود را گسترش دهد.

چودری در مصاحبه‌ی خود با وبسایت Stevivor می‌گوید:

در بحث بازی‌های انحصاری [سرویس Project xCloud] هنوز مشغول رایزنی‌های اولیه با توسعه دهندگان فرست پارتی و ترد پارتی هستیم. اما در حال حاضر نمی‌توانیم به طور قطع درباره‌ی این برنامه‌ها صحبت کنیم. معرفی و توسعه‌ی محتوا و آی پی جدید، حداقل ۱۸ ماه تا دو سال زمان می‌برد.

در این مورد، منظور از توسعه‌دهندگان فرست پارتی تمامی طراحان و بازی سازهایی است که زیر چتر Xbox Game Studios قرار دارند. از این رو، احتمال ساخت انواع بازی‌ها برای سرویس استریم مایکروسافت وجود دارد. اگر مایکروسافت به هر دلیلی تصمیم به ساخت بازی‌های اختصاصی برای سرویس استریم xCloud بگیرد، این اقدام می‌تواند قدم بزرگی در فاصله گرفتن این سرویس از نمونه‌هایی مانند Google Stadia باشد. البته Google Stadia نیز در مراحل ابتدایی ساخت بازی‌های فرست پارتی قرار دارد؛ اما گوگل همزمان با این کار، مشغول ساخت یک استودیوی داخلی و مجزا برای توسعه‌ی بازی در سرویس استریم بازی خود است.

چودری در ادامه تأکید می‌کند که همچنان اولویت اصلی مایکروسافت برای سرویس xCloud، انتقال بازی‌های کنونی ایکس باکس به فضای ابری بوده و تمرکز این شرکت به ساخت و توسعه‌ی بازی‌های جدید در این سرویس معطوف نشده است. توسعه‌دهندگان برای قرارگیری بازی‌هایشان روی سرور‌های xCloud‌ نیازی به هیچ‌گونه تغییری در کدنویسی ندارند؛ از‌این‌نظر، تمامی بازی‌های که از ایکس‌باکس پشتیبانی کنند، قادر به قرارگیری در فهرست بازی‌های پشتیبانی‌شده‌ی xCloud خواهند بود. البته که ساختار بازی‌ها با قرارگیری در فضای ابری، نیازمند یک سری تغییرات نهایی خواهد بود. این اصلاحات، امکان شناسایی نحوه‌ی اجرای بازی (روی دستگاه‌ شخصی یا فضای Cloud) و نهایتاً بهینه سازی فونت‌ها، کدهای نتورکینگ و سایر ملاحظات را فراهم خواهد کرد.

با توجه به این که هم‌اکنون اکثر توجهات روی معرفی کنسول جدید Xbox Scarlett متمرکز است، بهتر است از این پس به پروژه‌ی xCloud نیز توجه بیشتری داشته باشید. به طور مثال، اخیراً اعلام شده که با معرفی xCloud، امکان تجربه‌ی بازی‌های ایکس باکس با کنترلر DualShock 4 نیز وجود خواهد داشت. در ماه گذشته بود که مایکروسافت امکان تست عمومی سرویس استریم Project xCloud را در برخی کشور‌ها فراهم کرد تا این سرویس، یک گام دیگر به نسخه نهایی نزدیک شود.


منبع gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده