نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Ford v Ferrari - فورد در برابر فراری

فیلم فورد دربرابر فراری (Ford v Ferrari) با بازی کریستین بیل چند روزی است که به روی پرده رفته است و توانسته امتیازات بسیار خوبی را از منتقدان دریافت و نظر آن‌ها را جلب کند.

فیلم Ford v Ferrari یا در زبان فارسی «فورد دربرابر فراری» یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام، بیوگرافی و ورزشی شرکت فاکس قرن بیستم (Twentieth Century Fox) است که به‌دست جیمز منگلد، کارگردان فیلم Logan (لوگان)، فیلم The Wolverine (ولورین)، فیلم Knight and Day (شوالیه و روز)، فیلم 3:10to Yuma (۳:۱۰ به یوما)، فیلم Walk the Line (سر به راه باش)، فیلم Identity (هویت)، فیلم Kate & Leopold (کیت و لئوپولد)، فیلم Girl, Interrupted (دختر، از هم گسیخته) و غیره ساخته شده است. در فیلم فورد دربرابر فراری، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند مت دیمون در نقش کرول شلبی، کریستین بیل در نقش کن مایلز، جان برنتال در نقش لی ایاکوکا، کترینا بلف در نقش مالی مایلز (همسر کن)، تریسی لتس در نقش هنری فورد دوم، جاش لوکاس در نقش لئوبیبی، نوآه جوپ در نقش پیتر مایلز (پسر کن)، ریمو گیرون در نقش انزو فراری، ری مک‌کینون در نقش فیل رمینگتون، جی جی فیلد در نقش روی لون، جک مک‌مولن در نقش چارلی آگاپیو، بنجامین ریگبی در نقش بروس مک‌لارن و جو ویلیامسون در نقش دونالد ان فری و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم فورد دربرابر فراری در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۹ (۸ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم تلیوراید، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۱ را از بین ۴۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نظرات و امتیازهای مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که بخش زیادی از آن در حد بسیار بالا قرار دارند. تعداد زیادی از منتقدان، صحنه‌های مسابقه‌ای و همچنین نحوه ایفای نقش بازیگران این اثر را مورد تحسین قرار دادند و آن را دوست داشتند. از سوی دیگر هم لازم به ذکر است که براساس نمره‌ای که در سایت راتن تومیتوز منتشر شده، چیزی حدود ۹۲ درصد از منتقدان، از تماشای این فیلم لذت برده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Ford v Ferrari به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Ford v Ferrari از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم Ford v. Ferrari در سال ۱۹۶۶ روایت می‌شود و به مسابقات ۲۴ ساعتهٔ له مانز (The 24 Hours of Le Mans) می‌پردازد که این مسابقات قدیمی‌ترین مسابقه خودروهای اسپرت در جهان است و به‌صورت سالانه از سال ۱۹۲۳ در نزدیکی شهر لو مان کشور فرانسه و در رشتهٔ استقامت برگزار می‌شود. در این فیلم شخصیت کرول شلبی (با بازی مت دیمون) طراح ماشین است که ماشینی انقلابی برای شرکت فورد می‌سازد که این ماشین توانایی به چالش کشیدن ماشین‌های شرکت فِراری را دارد و شخصیت کن مایلز (با بازی کریستین بیل) که فردی نترس و راننده‌ای حرفه‌ای است، قرار است پشت فرمان ماشین شرکت فورد بنشیند.

فیلم Ford v Ferrari

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Ford v Ferrari بیندازیم:

دیوید ادلستاین | ولچر

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم در اقدامی جذاب، یک ماجرای قدیمی را با ذوق و استعدادهای کاملا جدید و بسیار زیاد ترکیب کرده است.

راجر مور | مووی نیشن

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم به جرئت می‌تواند درکنار بزرگ‌ترین و همچنین سرگرم کننده‌ترین آثار مسابقه‌ای تاریخ که تا به امروز ساخته شده‌اند قرار بگیرد. هیچ شکی نیست که این اثر عملکرد فوق‌العاده عالی و بی‌نقصی دارد. فیلم فورد دربرابر فراری یکی از بهترین آثار سینمایی است که امسال اکران شده است.

گرگوری الوود | پلی فهرست

۹۱ از ۱۰۰

فیلم فورد دربرابر فراری از آن دسته آثار سرگرم کننده سینمایی است که شما را به درون خودش می‌کشد و تا زمانی‌که از خط پایان عبور نکند، شما را رها نمی‌کند.

استفانی زاکرک | تایم

۹۰ از ۱۰۰

فیلم Ford v Ferrari کمی طولانی است. اینگونه به نظر می‌رسد که برخی صحنه‌هایی که در آن وجود دارد، غیرضروری است. اما بااین‌حال، این فیلم باز هم سبک دلنشین و انرژی خیلی زیادی برای منتقل کردن به مخاطب دارد. این فیلم سریع است اما اصلا خشمگین نیست.

فیلم Ford v Ferrari

تای بر | بوستون گلوب

۸۸ از ۱۰۰

یک درام واقعی فوق‌العاده سرگرم کننده و لذت‌بخش که در آن چند تن از ماهرترین و باتجربه‌ترین بازیگران این دوران، حضور دارند و به طرز فوق‌العاده‌ای ایفای نقش کردند.

کریستن پیج-کربی | واشینگتون پست

۷۵ از ۱۰۰

یک فیلم سرگرم کننده با داستانی جذاب، که بیشتر حول محور رانندگی وسواسی می‌چرخد تا یک رانندگی درست و واقعی.

جو لیپست | کانسیکوئنس آو ساوند

۶۷ از ۱۰۰

فیلم Ford v Ferrari یک اثر کلاسیک هالیوودی بسیار خوب محسوب می‌شود که حول محور رابطه دوستانه و غلبه بر موانع بزرگ می‌چرخد. نحوه کارگردانی منگلد بی‌عیب و نقص است اما اصلا چشمگیر نیست.

کریس تیلی | آی جی ان

۶۰ از ۱۰۰

فیلم فورد دربرابر فراری فیلم‌برداری خیلی خوب و بازیگران عالی‌ای دارد. اما داستان آن درگیر کننده و جذاب نیست. همین موارد باعث شده تا اثر سینمایی اخیر جیمز منگلد چیزی شبیه به یک شکست باشد.

لازم به ذکر است که این اثر توانسته رتبه ۶۲ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Ford v Ferrari نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار خوب، عالی و فوق‌العاده سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده