نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۳

واکنش منتقدان به فیلم Last Christmas - آخرین کریسمس

چندی پیش فیلم آخرین کریسمس (Last Christmas) با بازی امیلیا کلارک و هنری گلدینگ به روی پرده سینماها رفت اما تا حد زیادی نتوانست نظر منتقدان را به سمت خود جلب کند.

فیلم Last Christmas یا در زبان فارسی «آخرین کریسمس» یکی از جدیدترین آثار درام، کمدی و رمانتیک شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست پال فیگ، کارگردان فیلم A Simple Favor (یک لطف ساده)، فیلم Ghostbusters (شکارچیان روح)، فیلم Spy (جاسوس)، فیلم The Heat (مخمصه)، فیلم Bridesmaids (ساقدوش‌ها)، فیلم Unaccompanied Minors (کودکان بدون همراه)، فیلم I Am David (من دیوید هستم) و غیره ساخته شده است. در فیلم آخرین کریسمس، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند امیلیا کلارک در نقش کیت، مدیسون اینگلدزبی در نقش کودکی‌های کیت، هنری گلدینگ در نقش تام، میشل یئو در نقش بابانوئل، اما تامپسون در نقش ادلیا، ربکا روت در نقش دکتر ادیس، لیدیا لئونارد در نقش مارتا، لوسی میلر در نقش جوانی‌های مارتا، پتی لوپون در نقش جویس، اینگرید اولیور در نقش افسر پلیس و راب دیلانی در نقش کارگردان تئاتر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آخرین کریسمس در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۷ آبان ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۱ را از بین ۳۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نظرات و امتیازهای مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که بخش زیادی از آن در حد متوسط و بالا قرار دارند. تعداد زیادی از این منتقدان، عملکرد و ایفای نقش امیلیا کلارک و هنری گلدینگ و همچنین شیمی‌ای را که بین آن‌ها وجود داشت، مورد تحسین قرار دادند. اما نسبت به فیلمنامه و کلیشه‌های زیادی که در آن وجود داشت، انتقاد کردند. طرح کلی داستان این اثر توسط اما تامپسون و گرگ وایز مطرح شد. خود تامپسون هم به همراه برایونی کیمینگز نگارش فیلمنامه این اثر را برعهده داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Last Christmas به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Last Christmas از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

کیت (با بازی امیلیا کلارک) یک زن ناراضی و بداقبال محسوب می‌شود؛ زنی که به‌صورت سالیانه در یک مغازه کریسمسی در شهر لندن کار می‌کند. او همیشه هر جا که می‌رود، یک سری تصمیمات اشتباه را به همراه خود می‌آورد. زمانی‌که شخصیت بسیار دوست‌داشتنی و خوبی به نام تام (با بازی هنری گلدینگ) وارد داستان می‌شود، زندگی کیت تا حد زیادی بهبود می‌یابد و به‌نوعی ازاین‌رو به آن رو می‌شود. زمانی‌که تام برای اولین‌بار وارد مغازه کیت می‌شود، می‌تواند از پس تمام موانع و دیوارها، درون واقعی او را ببیند. زمانی‌که لندن در بهترین و شگفت‌انگیزترین زمان خود در طی سال قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که هیچ چیز برای این دو نفر خوب پیش نمی‌رود. اما برخی اوقات، تو باید اجازه بدهی که برف همانجایی که باید، فرود بیاید؛ تو باید به به ندای قلبت گوش کنی.

last christmas

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Last Christmas بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

حتی در یک سری زمان‌های بسیار خاص روزم، اصلا نتوانستم دربرابر این ماجراجویی بسیار احساسی و زیبا مقاومت کنم.

کیتی والش | لس آنجلس تایمز

۷۰ از ۱۰۰

عملکرد بسیار خوب بازیگران و همچنین شخصیت‌هایی که به جذابی خلق شده‌اند، مواردی هستند که باعث می‌شوند تا فیلم آخرین کریسمس، تبدیل به یک اثر رضایت‌بخش بشود که شما در تعطیلات، آن را با دل و جان تماشا کنید.

دیوید سیمز | آتلانتیک

۷۰ از ۱۰۰

دلیل بزرگی که فیلم Last Christmas موفق شده، این است که پال فیگ و اما تامپسون کاملا به یاد داشتند که چگونه یک مقدار تلخی را با شیرینی ترکیب کنند.

متیو دوورتی | آی جی ان

۶۵ از ۱۰۰

جذابیت امیلیا کلارک در این اثر رمانتیک-کمدی پر از کلیشه که مخصوص کریسمس هم بود، حسابی می‌درخشید.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم تا حد خیلی زیادی احساسی است اما علاوه‌بر آن، به این موضوع هم کاملا معتقد و متعهد است که در این دوران سیاه سیاسی، مهربانی هنوز هم مهم است. آخرین اثر سینمایی پال فیگ چند نقطه قوت بزرگ دارد که شیمی بازیگران فوق‌العاده‌ای مثل امیلیا کلارک و هنری گلدینگ یکی از آن‌ها است.

last christmas

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

بخش زیادی از مدت زمان این فیلم، به‌طور مداوم به این اختصاص داده شده بود که این زن جوان، با اشتباهات و مشکلاتی که در زندگی دارد، دست‌وپنجه نرم می‌کند. البته به‌لطف توانایی فوق‌العاده‌ی امیلیا کلارک در درگیر کردن حس دلسوزی و همدردی بیننده، همین روند برای فیلم تقریبا کافی بود.

کیمبر مایرز | پلی فهرست

۴۲ از ۱۰۰

با اینکه در فیلم Last Christmas نقص‌های زیادی وجود داشت، اما باز هم می‌تواند اوقات خوش و لذت‌بخشی را برای شما فراهم کند؛ با وجود اینکه یک فیلم بد هم به حساب می‌آید.

ریچارد لاوسون | ونیتی فر

۴۰ از ۱۰۰

فیلم آخرین کریسمس خوب نیست البته افتضاح هم نیست اما این حس ناراحت‌کننده و آزار دهنده‌ای را در مخاطب به وجود می‌آورد که یک اثر با پتانسیل بالا، عملکردی را که باید، نداشته است.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

مایه شرمساری است که آخرین اثر هنری بسیار زیبای جورج مایکل که به دنیا تقدیم کرده، روی این اثر مسخره و مزخرف آخرین کریسمس قرار بگیرد. سازندگان در تلاش بودند تا یک اثر رمانتیک-کمدی انگلیسی را بسازند و اکران کنند اما درنهایت هیچ چیزی جز یک اثر سطحی و مسخره از آب در نیامد.

دیوید فیر | رولینگ استون

۲۰ از ۱۰۰

کاملا منطقی و عقلانی است که فیلم آخرین کریسمس، اواخر ماه دسامبر اکران نمی‌شود و زمانی به روی پرده می‌آید که همه مشغول تدارکات مراسم شکرگزاری هستند!

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Last Christmas نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و تا حدودی سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

last christmas


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده