نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

پرداخت یک میلیون دلار برای خرید ۴۰ بازی NES توسط یک کلکسیونر

یک دندان‌پزشک آمریکایی با پرداخت مبلغ هنگفتی یکی از بهترین کلکسیون‌های بازی را خریداری کرد.

دنیای کلکسیونرها، دنیایی عجیب و حیرت‌انگیز است و در آن شاهد اعداد و ارقامی نجومی هستیم. در همین زمینه، به‌تازگی در جدیدترین اخبار بازی با کلکسیونری آشنا شدیم که برای تهیه‌ی تعدادی بازی NES، بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده است.

اریک نایرمن، دندان‌پزشکی آمریکایی است که تا پیش از این جمع‌آوری کارت‌های بیسبال را به‌عنوان سرگرمی موردعلاقه‌ی خود انتخاب کرده بود و کلکسیونی از این کارت‌ها داشت. مجموعه‌ی او در حال حاضر به‌جایی رسیده است که دیگر کارت‌های کمیاب بیسبال را تنها با مبالغ بسیار سنگین می‌تواند خریداری کند و برای همین تصمیم گرفته است به‌سراغ تهیه‌ی کلکسیون بازی برود و یکی از بهترین مجموعه‌های دنیا را با کمک بازی‌های ویدیویی تهیه کند، همان بازی‌هایی که در دوران کودکی وقت زیادی را صرف تجربه‌ی آن‌ها می‌کرده است.

نایرمن در این راه از گروهی تحت عنوان باشگاه بازی‌های ویدیویی (Video Game Club) هم کمک گرفته و توانسته است با همراهی آن‌ها، تعدادی از کمیاب‌ترین بازی‌های کنسول محبوب نینتندو را به‌دست آورد؛ بازی‌هایی که در بسته‌بندی‌های دست‌نخورده و بازنشده قرار دارند و بیشتر آن‌ها مربوط به اولین سری‌هایی می‌شوند که از کارخانه بیرون آمدند. همچنین مجموعه‌ی او شامل بازی‌های جعبه‌سیاه (Black Box) هم می‌شود (بازی‌های جعبه‌سیاه آثاری هستند که نینتندو در اوایل کار NES آن‌ها را با طرح جلد‌هایی متفاوت و پیکسلی و پس‌زمینه‌ی سیاه‌رنگ عرضه می‌کرد و شامل ۳۰ بازی می‌شوند).

NES Black Box

تعدادی از بازی‌های جعبه‌سیاه NES که البته ارتباطی با کلکسیون بازی نایرمن ندارند

یکی از مهم‌ترین آثار این کلکسیونر بازی را می‌توان نسخه‌ای از سری بازی‌های ماریو تحت عنوان Mario Bros دانست که در ابتدا برای دستگاه‌های آرکید عرضه شده بود و بعدها برای NES هم منتشر شد. روی جلد این بازی عبارت Arcade Classics Series به‌چشم می‌خورد، عبارتی که در آن دوران روی طرح جلد بعضی بازی‌های نینتندو که از آرکید به NES منتقل شده بودند دیده می‌شد. نایرمن دو عدد بازی دست‌نخورده از Golf را هم خریداری کرده است که به‌نظر می‌رسد تنها نمونه‌های بازنشده از این بازی باشند. همچنین تنها نمونه‌های بازنشده‌ی Balloon Fight و Gumshoe هم در اختیار او قرار گرفته‌اند.

اطلاعات خاصی از فروشندگان این بازی‌ها در دسترس نیست، ولی گفته می‌شود که نایرمن بازی‌ها را از سه فروشنده‌ی مختلف خریداری کرده است که آن‌ها هم روی‌هم‌رفته ۵۲ سال برای جمع‌آوری کلکسیون‌های خود تلاش کرده بودند. نایرمن در مورد این مجموعه می‌گوید:

تجربه‌ی قبلی من در جمع‌کردن مجموعه‌های مختلف نشان می‌دهد که جمع‌آوری کلکسیون بازی هم می‌تواند مثل کلکسیون کمیک‌بوک یا کارت‌های بیسبال به یک سرگرمی لذت‌بخش تبدیل شود. اگر کمیک‌بوک‌ها را با بازی‌های ویدیویی مقایسه کنیم هم تفاوت خیلی زیادی از نظر کلکسیونی ندارند. هر دو طرح جلد‌های جالبی دارند و حسی از نوستالژی در آن‌ها وجود دارد. اگر ارزش بعضی کمیک‌بوک‌های کلکسیونی به یک میلیون دلار هم می‌رسد، این قضیه می‌تواند در مورد بازی‌های ویدیویی هم صدق کند.

در مجموع کلکسیون بازی نایرمن را می‌توان یکی از بهترین و کمیاب‌ترین مجموعه بازی‌های NES در نظر گرفت و دنیز کان، رییس واتا گیمز (Wata Games) که شرکتی تخصصی در زمینه‌ی کلکسیون بازی‌های ویدیویی است هم در این مورد می‌گوید:

در اینجا با مجموعه‌ای طرف هستیم که به‌شدت باارزش است و می‌توان آن را نوعی جام مقدس در دنیای بازی دانست.


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده