نویسنده: علی نوروزی
// چهار شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۸

تغییرات Dota Pro Circuit در فصل 2020-2019 بازی Dota 2

پس از یک فصل بسیار موفقیت‌آمیز که با رکوردشکنی تیم OG در تورنمنت سالانه‌ی The International 9 همراه بود، کمپانی ولو اقدام به ایجاد تغییراتی اساسی در قوانین Dota Pro Circuit فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ بازی Dota 2 کرده است.

در تازه‌ترین اخبار مسابقات مطلع شدیم که کمپانی ولو اطلاعات تکمیلی مربوط به DPC فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ بازی Dota 2 را منتشر کرده است که مواردی نظیر مراحل مقدماتی مسابقات، نحوه‌ی تقسیم امتیاز و روند جمع‌آوری آن را شامل می‌شود. دو هفته‌ پیش شاهد بسته شدن پرونده‌ی تورنمنت The International 9 بودیم، اما این پایان کار نیست و فصل بعدی Dota Pro Circuit درست در چند قدمی ما قرار دارد. برای اولین رویداد دارای امتیاز DPC این فصل که یک رویداد ماینور است و در ششم آبان برگزار می‌شود، تیم‌ها باید پیش از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه‌ی ششم مهر ماه اقدام به ثبت ترکیب تیم‌شان کنند. در پاسخ به برخی از انتقادات و پیشنهادهای کاربران از فصل گذشته، کمپانی Valve دست به تغییراتی در فصل جدید زده است که شامل نحوه‌ی توزیع امتیاز، برنامه‌ی زمانی مرحله‌ی مقدماتی مسابقات، تغییر فرمت برگزاری تورنمنت‌ها همانطور که قبلا وعده داده شده بود و ثبت نام تیم‌ها برای شرکت در رویدادها می‌شود. به‌منظور پاسخ به سوالات، صفحه‌ی پرسش‌های متداولِ کمپانی ولو حاوی اطلاعات مفصلی در این‌باره است که در ادامه می‌توانید به مطالعه‌ی آن بپردازید و از تمام اطلاعات موجود آگاه شوید. برخی از این پرسش‌وپاسخ‌ها نسخه‌ی اصلاح شده‌ی پرسش‌وپاسخ‌های سال گذشته است و برخی از آن‌ها نیز برای اولین بار مطرح شده‌اند که در روبه‌روی هر سوال به‌طور دقیق به آن اشاره شده است. دیگر بیش از این در این‌باره صحبت نمی‌کنیم و یک‌راست به سراغ پرسش‌های متداول می‌رویم.

Dota Pro Circuit

امتیازها چگونه کسب می‌شوند؟ [به‌روزشده]

امتیازها توسط تمام شانزده تیم حاضر در رویدادهای میجور و تمام هشت تیم حاضر در رویدادهای ماینور و البته هر یک از تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله‌ی مقدماتی مناطق مختلف کسب می‌شوند.

هر یک از رویدادهای ماینور و میجور چه مقدار امتیاز در اختیار تیم‌ها می‌گذارند؟ [به‌روزشده]

در این فصل، برای هر یک از رویدادهای میجور ۱۵۰۰۰ امتیاز و هر کدام از رویدادهای ماینور ۶۶۰ امتیاز در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این، تیم‌ها با شرکت در مرحله‌ی مقدماتی مناطق مختلف، امتیاز DPC کسب می‌کنند.

چگونه امتیازات بر اساس نتایج مسابقات تقسیم می‌شود؟ [تازه]

برای رویدادهای میجور که شانزده تیم حاضر در براکتی دو حذفی به مصاف هم می‌روند، نحوه‌ی توزیع امتیازات و مبلغ جایزه‌ی نقدی به شرح زیر است:

رتبهمبلغ جایزهامتیاز
اول۳۰۰,۰۰۰ دلار۴۸۵۰
دوم۱۶۰,۰۰۰ دلار۳۰۰۰
سوم۱۱۰,۰۰۰ دلار۲۱۰۰
چهارم۸۰,۰۰۰ دلار۱۳۵۰
پنجم-ششم۶۰,۰۰۰ دلار۹۰۰
هفتم-هشتم۴۰,۰۰۰ دلار۴۵۰
نهم-دوازدهم۲۰,۰۰۰ دلار۱۵۰
سیزدهم-شانزدهم۱۲,۰۰۰ دلار۱۰۰

برای رویدادهای ماینور هم شاهد تقسیم امتیازات و مبلغ جایزه‌ی نقدی به‌صورت زیر خواهیم بود:

رتبهمبلغ جایزهامتیاز
اول۷۲,۰۰۰ دلار۱۴۰
دوم۶۰,۰۰۰ دلار۱۲۰
سوم۵۴,۰۰۰ دلار۱۱۰
چهارم۴۲,۰۰۰ دلار۹۰
پنجم-ششم۲۴,۰۰۰ دلار۶۰
هفتم-هشتم۱۲,۰۰۰ دلار۴۰

با توجه به اینکه قهرمان یک رویداد ماینور مستقیماً به رویداد میجور بعد از آن راه خواهد یافت، این تیم تنها امتیاز رویدادی را دریافت می‌کند که در آن رتبه‌ی بهتری را کسب کرده باشد. به‌عنوان مثال، اگر این تیم رتبه‌ی آخر رویداد میجور را تصاحب کند، تنها ۱۴۰ امتیاز مربوط به قهرمانی در رویداد ماینور را دریافت می‌کند. اما اگر در عوض در رده‌ی هشتم رویداد میجور قرار بگیرد، ۴۵۰ امتیاز مربوط به قرارگیری در این جایگاه را به‌جای ۱۴۰ امتیاز مربوط‌به رده‌ی اول رویداد ماینور کسب می‌کند.

آیا شاهد کسب امتیازها توسط تیم‌ها هستیم یا این امتیازات به بازیکنان تعلق می‌گیرد؟

اکنون امتیازها به تیم‌ها تعلق می‌گیرد.

اگر یک بازیکن تیمش را تغییر دهد، آیا امتیاز آن بازیکن به تیم جدید منتقل می‌شود؟

خیر.

dota 2

چند تیم با کسب امتیاز DPC به‌صورت مستقیم جواز حضور در مرحله‌ی گروهی مسابقات اینترنشنال ۲۰۲۰ را به دست می‌آورند؟

از دوازده تیم برتری که بالاترین امتیاز DPC فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را به دست می‌آورند، به‌طور مستقیم برای شرکت در مسابقات The International 10 دعوت به عمل می‌آید. سایر تیم‌ها از طریق شرکت در مرحله‌ی ماقبل‌مقدماتی و مقدماتیِ شش منطقه‌ی اصلی جواز حضور در مراحل بعدی را کسب می‌کنند و از این مراحل تنها یک تیم از هر منطقه به مرحله‌ی گروهی راه می‌ِیابد.

آیا امتیازات کسب شده در دعوت تیم‌ها به مرحله‌ی مقدماتی مناطق تاثیر دارد؟ [به‌روزشده]

تا زمانی که یک تیم ترکیب فعالِ معتبر داشته باشد، پاسخ مثبت است. برای مثال اگر یک تیم منحل شود یا ترکیب فعال نداشته باشد، دعوت نخواهند شد و از دعوت آن‌ها صرف نظر می‌شود.

چند تیم از مرحله‌ی مقدماتی هر منطقه برای شرکت در رویدادهای ماینور و میجور واجد شرایط می‌شوند؟

از هر منطقه حداقل دو تیم برای شرکت در رویداد میجور و حداقل یک تیم برای رقابت در رویداد ماینور واجد شرایط می‌شود.

چگونه سه سهمیه‌ی باقیمانده رویدادهای میجور و دو سهمیه‌ی باقیمانده رویدادهای ماینور در مرحله‌ی مقدماتی بین مناطق مختلف تقسیم می‌شود؟ [به‌روزشده]

تعیین مناطق برای کسب جایگاه‌های اضافیِ مرحله مقدماتی در هر رویداد ماینور و میجور به‌وسیله‌ی کمپانی ولو صورت می‌گیرد.

آیا روش دیگری برای راه‌یابی به رویدادهای میجور وجود دارد؟

بله، علاوه‌بر راه‌یابی تیم‌ها از طریق پیروزی در مرحله‌ی مقدماتی مناطق اصلی، قهرمان یک رویداد ماینور به‌طور خودکار جواز حضور در رویداد ماینور بعد از آن را به دست می‌آورد. همانطور که پیش از این اشاره شد، قهرمان یک رویداد ماینور، تنها بیشترین امتیاز کسب شده در یکی از دو رویداد را به دست می‌آورد.

آیا تیم‌ها می‌توانند واجد شرایط شرکت در هر دو رویداد ماینور و میجور شوند؟

خیر، تنها تیم‌هایی که مجوز شرکت در رویداد میجور را به دست نمی‌آورند، می‌توانند در مراحل مقدماتی رویداد ماینور رقابت کنند.

dota 2

آیا یک تیم می‌تواند با بازیکن جایگزین در یکی از رویدادها شرکت کند؟ [به‌روز‌شده]

بله. در جریان مراحل مقدماتی، یک تیم حداقل باید با چهار نفر از پنج بازیکن ثبت شده‌ی خود بازی کند و این مورد، جریمه‌ای در پی نخواهد داشت. بااین‌حال، اگر یک تیم بخش حضوری تورنمنت را با یک بازیکن جایگزین بازی کند، مقدار ۴۰ درصد از امتیازهای دریافتی آن تورنمنت را از دست خواهد داد.

آیا یک تیم می‌تواند بازیکنی را پس از کسب مجوز لازم برای حضور در یک تورنمنت از ترکیب حذف کند؟ [تازه]

بله. بااین‌حال، تیمی که پس از دریافت مجوز برای رقابت در رویداد ماینور یا میجور اقدام به حذف یک بازیکن می‌کند، علاوه‌بر جریمه‌ی معمول، مقدار ۲۰ درصد از امتیاز دریافتی از آن تورنمنت را از دست خواهد داد.

چه زمانی تیم‌ها دیگر نمی‌توانند تغییری در ترکیب ایجاد کنند؟ [تازه]

تیم‌ها تا زمان شروع آخرین رویداد ماینور نمی‌توانند بازیکنی را از ترکیب خط بزنند. تا آن زمان تیم‌ها قادر به آزاد کردن بازیکن از ترکیب‌شان نخواهند بود. بااین‌حال، تیم‌ها در صورتی‌که کمتر از پنج بازیکن در ترکیب دارند، تا ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه‌ی روز بعد از پایان آخرین رویداد میجور می‌توانند بازیکن جذب کنند. در این مرحله ترکیب تمام تیم‌ها بسته در نظر گرفته می‌شود و دعوت از تیم‌ها برای مسابقات اینترنشنال آغاز می‌شود.

آیا کسی می‌تواند به خاطر وابسته بودن یا کار کردن برای تیمی که جواز حضور در مسابقات اینترنشنال یا مراحل مقدماتی اینترنشنال را کسب کرده است، در مرحله‌ی ماقبل‌مقدماتی The International شرکت کند؟ [تازه]

خیر.

کدام یک از تیم‌ها برای شرکت در مراحل مقدماتی مناطق مختلف The International دعوت می‌شود؟ [تازه]

هشت تیم برتر دارای بیشترین امتیاز DPC کسب‌ شده از هر منطقه که به مسابقات اینترنشنال دعوت نشده‌اند و دارای ترکیب کاملِ ثبت ‌شده در سایت DPC هستند، به مراحل مقدماتی مناطق دعوت خواهند شد.

قالب برگزاری رویدادهای میجور به چه صورت است؟ [تازه]

در مرحله‌ی اول، شانزده تیم در چهار گروه متشکل از چهار تیم دسته‌بندی می‌شوند و به رقابت می‌پردازند. پس از پایان این مرحله، دو تیم برتر هر گروه به براکت بالایی و دو تیم پایین جدولی هر گروه به براکت پایینی مرحله بعدی راه می‌یابند. در مرحله‌ی دوم، شانزده تیم در براکت دو حذفی به مصاف هم می‌روند. قالب برگزاری دیدارهای این مرحله به استثنای «فینال بزرگ» و «اولین دیدارهای براکت پایینی» به صورت Best of Three است و دیدار فینال و اولین دیدارهای براکت پایینی به ترتیب به صورت BO5 و BO1 برگزار می‌شود.

The International 10

قالب برگزاری رویدادهای ماینور به چه صورت است؟ [تازه]

در مرحله‌ی اول، تیم‌ها به دو گروه شامل چهار تیم تقسیم می‌شوند و به رقابت می‌پردازند. تیم‌ها به ازای پیروزی در دیدارها، امتیاز کسب می‌کنند و پس از پایان این مرحله، دو تیم ابتدای جدول به مرحله‌ی حذفی راه خواهند یافت. در مرحله‌ی دوم، تیم‌ها در براکتی دو حذفی رودرروی هم قرار می‌گیرند و به جز دیدار فینال که به‌شکل Best of Five برگزار می‌شود، باقی دیدارها به‌صورت BO3 پیگیری خواهند شد.

چه تغییراتی در مراحل مقدماتی امسال صورت گرفته است؟ [تازه]

امسال مراحل مقدماتی مسابقات ماینور و میجور ترکیب شده است و تنها شاهد یک مرحله برای هر دو آن‌ها خواهیم بود که از پیچیدگی‌های موجود می‌کاهد و زمان بیشتری را در اختیار بازیکنان و سازمان‌ها قرار می‌دهد تا به استراحت بپردازند. همچنین این امر موجب می‌شود که بازیکنان زمان کافی برای اخذ ویزا و آماده شدن برای تورنمنت‌ها در اختیار داشته باشند تا دیگر شاهد مشکلاتی در این رابطه نباشیم.

چه زمانی شاهد برگزاری مراحل مقدماتی تورنمنت‌های دارای امتیاز DPC خواهیم بود؟ [تازه]

مرحله‌ی مقدماتیتاریخ برگزاری
اول۸ تا ۱۳ مهر سال ۱۳۹۸
دوم۱۰ تا ۱۵ آذر سال ۱۳۹۸
سوم۲۰ تا ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۸
چهارم۹ تا ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
پنجم۲۷ اردیبهشت تا ۱ خرداد سال ۱۳۹۹

نحوه‌ی برگزاری مراحل مقدماتی رویدادهای ماینور و میجور چگونه است؟ [تازه]

در مرحله‌ی اول، هشت تیمِ دارای امتیاز DPC دعوت خواهند شد و در صورت نبود این تعداد تیم، کمپانی ولو تصمیم می‌گیرد که جایگاه‌های خالی را چگونه پر کند. تیم‌ها در دو گروه به رقابت می‌پردازند و دو تیم ابتدای جدول هر گروه به مرحله‌ی دوم و تیم‌ سوم هر گروه به مرحله‌ی سوم راه می‌یابد. باقی تیم‌ها نیز با دریافت ۱۰ امتیاز DPC از گردونه‌ی رقابت‌ها کنار می‌روند. در مرحله‌ی دوم، چهار تیم در براکتی دو حذفی به مصاف هم می‌روند و ۲ تا ۳ تیم به رویداد میجور راه می‌یابند و تیم/تیم‌های بازنده به مرحله‌ی سوم منتقل می‌شوند. در مرحله‌ی سوم، چهار تیم در براکتی دو حذفی رودرروی هم قرار می‌گیرند و ۱ تا ۲ تیم جواز حضور در رویداد ماینور را به دست می‌آورند و باقی تیم‌ها با دریافت ۲۰ امتیاز DPC از رقابت‌ها خارج می‌شوند.

از چه طریقی می‌توان برای ثبت نام اقدام کرد؟

شما می‌توانید به عنوان مدیر یک تیم یا به عنوان یک بازیکن در «صفحه‌ی ثبت نام» اقدام به انجام این کنید.

dota 2

تنها دو هفته‌ی دیگر تا پایان مهلت ثبت نام تیم‌ها برای رقابت در تورنمنت‌های دارای امتیاز DPC آتی و کسب امتیاز لازم برای راه‌یابی به مسابقات The International 10 زمان باقی است؛ بنابراین تغییرات تیم‌ها در روزهای آینده مشهودتر خواهد شد. شما می‌توانید سایر اخبار مربوط‌به بازی دوتا 2 را در «صفحه‌ی اختصاصی» آن مطالعه کنید و نظرات خود را درباره این مطلب با وب‌سایت زومجی در میان بگذارید.


منبع DOTA2 GosuGamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده