سازندهی بازی DARQ از دلایل انحصاری نکردن اثر خود برای فروشگاه بازی اپیک میگوید
تا مدتی پیش کمتر فروشگاه عرضهی بازی کامپیوتری میتوانست به رقابت با استیم (Steam) فکر کند ولی از زمانیکه اپیک گیمز (Epic Games) وارد این عرصه شد و فروشگاه خود را راهاندازی کرد، توانسته است با تبلیغات زیاد و انحصاری کردن بازیهای مختلف به رقیبی بزرگ برای استیم تبدیل شود؛ فروشگاهی که هرچند تا امروز آثار زیادی را به انحصار خود درآورده ولی در مواردی هم با رد درخواست خود توسط بازیسازها روبهرو شده است، از جمله در مورد بازی DARQ.
ولاد مارهالتز، کسی که در استودیو Unfold Games بازی مستقل DARQ را آماده کرده است، بهتازگی در مورد درخواست فروشگاه بازی اپیک (Epic Games Store) از او بابت انحصاریکردن اثرش برای این فروشگاه مجازی صحبت کرده و از دلایل رد این ردخواست گفته است. او میگوید تنها چند روز بعد از اعلام زمان انتشار DARQ برای استیم، مسئولان فروشگاه اپیک با او تماس گرفتند و از او خواستند بازی خود را به انحصار این فروشگاه درآورد؛ درخواستی که مارهالتز آن را رد کرد ولی در عین حال به بعضی بازیسازهای مستقل حق میدهد که به این پیشنهاد فکر کنند.
او اعتقاد دارد که چنین پیشنهادی در نگاه اول خیلی عالی بهنظر میرسد و بازیساز میتواند بابت پولی که دریافت میکند و سودآوری اثر خود اطمینان پیدا کند؛ موضوعی که با نگاه کوتاهمدت منطقی است، ولی از طرف دیگر کافی است دید بازتری نسبت به این قضیه داشته باشیم تا متوجه شویم که چنین تصمیماتی به اعتبار استودیو لطمه میزند و استودیویی که بازی خود را برای عرضه در استیم معرفی کرده است و ناگهان تصمیم خود را عوض میکند و بهسراغ فروشگاه دیگری میرود، اعتبارش را تا حدودی بین هواداران خود از دست میدهد:
هرچند من یک بازیساز تازهکار هستم و این اولین اثر بزرگ من است، ولی تصمیم دارم سالها در این صنعت کار کنم. وقتی تاریخ عرضهی DARQ را برای استیم اعلام کردم، اگر چند روز بعد آن را از استیم خارج میکردم و به فروشگاه دیگری میبردم باعث صدمهدیدن اعتبار خودم میشدم. من دوست دارم طرفدارانم همیشه به صحبتهایم اعتماد داشته باشند، مخصوصاً در مورد چیزهای مهمی مثل تاریخ عرضه و پلتفرم بازی. شاید رد کردن درخواست اپیک و از دست دادن پول عظیمی که میتوانستم بهچنگ آورم از نگاه عدهای احمقانه بهنظر برسد ولی با دید بلندمدت که به این قضیه نگاه میکنم، آن را انتخابی کاملاً منطقی و عاقلانه میدانم. درست است که بهاین شکل پول کمتری از بازی درمیآورم، ولی اعتماد هوادارانم را حفظ میکنم.
مارهالتز همچنین به این نکته اشاره میکند که صفحهی مخصوص DARQ از اواخر سال ۲۰۱۸ در استیم طراحی شده بود و در این مدت افراد زیادی آن را به فهرست بازیهای دلخواهی آیندهی خود اضافه کرده بودند:
افراد زیادی بازی DARQ را در استیم به فهرست بازیهای دلخواهی خود اضافه کرده بودند و برای حدود یکسال منتظر شنیدن زمان عرضهی آن بودند. بیرون کشیدن بازی از استیم، آن هم در این فاصلهی نزدیک تا زمان انتشارش فقط باعث ناراحتی این افراد میشد.
کافی است مواردی مثل Shenmue III را بهیاد آوریم تا صحبتهای مارهالتز را بیشتر درک کنیم؛ بازیای که افراد زیادی برای کمک به ساخت آن در کیکاستارتر پول پرداخت کردند و درنهایت به انحصار زمانی فروشگاه بازی اپیک درآمد و باعث خشم و عصبانیت خیلیها شد.
این بازیساز مستقل به اهمیت حق انتخاب خریداران بازیهای ویدیویی هم اشاره میکند و با انتقاد از انحصاریکردن بازیها، از این میگوید که DARQ را درکنار استیم روی فروشگاه GOG نیز قرار داده است:
امیدوارم اپیک گیمز برای بازیهای مستقل هم مثل بازیهای بزرگ همچون این حق را قائل شود که روی این فروشگاه عرضه شوند، بدون نیاز به انحصاریشدن و رها کردن سایر فروشگاهها. در اینصورت هرکسی میتواند نسبت به علاقهی خود بهسراغ فروشگاه مورد نظرش برود و در این زمینه حق انتخاب داشته باشد.
او در انتهای صحبتهای خود به توییتی از تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز اشاره میکند که از آیندهی صنعت بازی با حضور فروشگاههای مختلفی گفته بود که بازیها را بین خود تقسیم نمیکنند و همه میتوانند در آنها بهسراغ هر بازیای بروند. به عقیدهی مارهالتز این صحبتها با عملکرد اپیک گیمز تضاد زیادی دارد و بسیار متناقض است، چرا که خود او اجازه ندارد بازی DARQ را بدون انحصاریکردن روی فروشگاه بازی اپیک قرار دهد و ایمیلی هم از صحبتهای خود با یکی از مسئولان اپیک گیمز در این زمینه منتشر کرده است و میگوید:
خیلی دوست داشتم که چنین استانداردهای دوگانهای وجود نداشت و سازندگان بازیهای مستقل هم میتوانستند آثار خود را روی هر فروشگاهی که دوست دارند منتشر کنند.
بازی DARQ پنج روز پیش برای کامپیوتر منتشر شد و تا این لحظه با واکنشها و بازخوردهای مثبتی از طرف خریداران خود روبهرو شده است؛ بازیای که شاید سازندهی آن میتوانست با انحصاریکردنش به درآمد بیشتری برسد، ولی ترجیح داد زیر وعدههای خود نزند و همین قضیه هم باعث شده است خیلیها به فکر تجربهی این اثر عجیب و هنری بیافتند و شاید همین اتفاقات باعث شود نوع نگاه اپیک گیمز به بازیهای مستقل نیز تغییر کند.