نویسنده: میلاد فاطمی
// شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۲

دیوید کیج: بازی Beyond: Two Souls مهم‌ترین بازی دوران حرفه‌ای من است

پس از شش سال از زمان عرضه بازی Beyond: Two Souls، دیوید کیج، خالق بازی، در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که مهم‌ترین اثر ساخته شده دوران حرفه‌ای او، این بازی بوده است.

دیوید کیج را اکثر گیمرها و به‌خصوص طرفداران بازی‌های داستان‌محور و غیرخطی می‌شناسند. او در مدت زمانی که کار خود را در صنعت بازی‌های ویدیویی شروع کرد، آثار جذاب و پرطرفداری را روانه بازار کرد. بازی Beyond: Two Souls در سال ۲۰۱۳ برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد؛ بازی‌ای که با ترکیب المان‌های روان‌شناسی و مأورالطبیعه به همراه بازیگرهایی چون الن پیج و ویلم دفو، توانست مورد توجه قرار بگیرد و تاثیرگذار ظاهر شود. بعد از شش سال از عرضه بازی روی پلی استیشن 3، بالاخره ماه گذشته بود که شاهد انتشار آن برای دارندگان پی سی نیز بودیم. در همین رابطه دیوید کیج، کارگردان و نویسنده بازی، مصاحبه‌ای با سایت Dualshockers انجام داده است و در مورد بازی Beyond: Two Souls و تاثیراتی که در روند کاری او ایجاد کرده صحبت‌های جالبی انجام داده است:

 تصور اینکه بازی Beyond: Two Souls تا چه میزان تاثیر در زندگی و کار من داشته و توانسته‌ام نکات زیادی را در حین ساختن آن یاد بگیرم، سخت و غیر قابل باور است. بازی Beyond احتمالا مهم‌ترین بازی دوران حرفه‌ای من به‌عنوان کارگردان و نویسنده باشد.

نوشتن و ساختن بازی Beyond به کیج یاد داد که مسايل پیچیده و حساس را هم می‌شود در قالب بازی‌های ویدیویی بیان کرد:

ساخت بازی برای من تمرینی بود که ثابت کنم بازی‌های ویدیویی نیز می‌توانند موضو‌ع‌های حساسی چون خودکشی، هویت و مسایل شبیه آنها را بیان کنند. در ابتدا برای توضیح دادن مسایل اساسی و مهم چالش‌های زیادی سر راهم قرار داشت.

زمانی که از کیج در مورد آخرین اثر تولید شده توسط آنها یعنی بازی Detroit: Become Human و مقایسه آن با بازی Beyond سوال پرسیده شد، کیج چنین پاسخ داد:

من اعتقاد دارم اگر Beyond نوشته نمی‌شد، بازی Detroit کاملا با چیزی که الان شاهد آن هستیم تفاوت داشت.

کیج در مورد تاثیرات تیم بازیگری بازی Beyond: Two Souls نیز تاکید می‌کند که:

همکاری با بازیگران با استعدادی چون الن پیج و ویلم دفو کمک زیادی کرد تا بتوانم به کارگردان بهتری تبدیل شوم.

او در ادامه نیز ادامه می‌دهد که:

نوشتن لحظات متفاوت از زندگی شخصیت‌ها علاوه‌بر اینکه مشکل‌ساز بود، هیجان‌انگیز نیز است؛ این کار باعث شد درک کنم هر لحظه از زندگی چطور با هم در ارتباط است و چگونه هر تصمیمی که می‌گیریم شخصیت ما را شکل می‌دهد.

اعتقاد دارم اگر Beyond نوشته نمی‌شد، بازی Detroit کاملا با چیزی که الان می‌بینیم تفاوت داشت

به‌نظر می‌رسد بازی Beyond: Two Souls برای دیوید کیج به‌عنوان یک اثر مهم و شخصی در نظر گرفته می‌شود، اما نظرات ضدو‌نقیض زیادی در مورد آن از طرف منتقدین و گیمرها زده شده است؛ تا جایی که بازی ‌Beyond با کسب نمره ۷۰، کمترین نمره را در بین تمام ساخته‌های استودیوی کوانتیک دریم کسب کرده است.

دیوید کیج اعتقاد دارد بعد از گذشت شش سال از عرضه بازی، Beyond به‌دلیل شخصیت‌ها و داستانی که روایت می‌کند، همچنان تجربه جذابی را همراه خود دارد:

مردم از زمانی که بازی عرضه شد، با داستان و شخصیت‌های درون آن آشنا شدند. ما اعتقاد داریم تجربه احساسی‌ای که از آن داشتند هنوز هم سالم و دست‌نخورده باقی مانده است. در زندگی چقدر خود را برای نجات کسی که دوست دارید وقف می‌کنید؟ اکنون که این سوال را می‌پرسم باید برگردیم به Heavy Rain؛ در آن بازی هم ماموریت شخصیت جودی و سفری که در زندگی خود انجام داد، توانست به یک تجربه عمیق تبدیل شود. یکی از نکاتی که درمورد بازی‌های داستان‌محور وجود دارد این است که می‌توانند زمان را پشت سر بگذارند. این سبک از بازی‌ها با تکنولوژی و گرافیک کاری ندارند، بلکه تمرکز اصلی روی بیان احساساتی چون ترس، عشق، امید و رهایی است؛ به ما شخصیت واقعی و همچنین آدمی را که دوست داریم به آن تبدیل شویم نشان می‌دهند. به‌خاطر تمام این دلایل است که به‌نظر من تجربه آنها هنوز هم بعد از گذشت چندین سال از عرضه بازی، قوی و لذت‌بخش باقی مانده است.

باید قبول کرد در تمام آثاری که استودیوی Quantic Dream آنها را ساخته، تمرکز اصلی روی مسایل و موضوعات پیچیده و اساسی زندگی است؛ به همین دلیل هم دیوید کیج تاکید می‌کند که ساخت بازی ‌Beyond: Two Souls یک افتخار بزرگ برای او بوده است.

شما با کدام یک از بازی‌های این استودیو و دیوید کیج آشنایی دارید و آنها را تجربه کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما به‌ اشتراک بگذارید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده