نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵

خشم کاربران استیم از انحصاری شدن نسخه کامپیوتر Shenmue 3 در فروشگاه اپیک گیمز

انحصار زمانی Shenmue 3 برای فروشگاه اپیک گیمز باعث عصبانیت افرادی شده است که در کیک‌استارتر برای آن کمک مالی کرده بودند.

فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games Store) همچنان به بستن قرارداد با بازی‌سازها و ناشران مختلف برای انحصاری کردن آثار آن‌ها ادامه می‌دهد و یکی از آخرین موارد هم که در E3 2019 شاهد آن بودیم، خبر انحصاری شدن نسخه کامپیوتر بازی شنمو 3 (Shenmue 3) برای این فروشگاه بود؛ موضوعی که تفاوت‌هایی با انحصارهای قبلی دارد و باعث خشم کاربران استیم شده است.

حتماً نحوه‌ی معرفی شنمو 3 را به‌یاد دارید؛ بازی‌ای که در جریان کنفرانس سونی در E3 2015 از آن رونمایی شد و یو سوزوکی، خالق شنمو از طرفداران بازی خواست بخشی از هزینه‌ی ساخت آن را از طریق کیک‌استارتر (Kickstarter) تأمین کنند. دوست‌داران شنمو هم در همان ساعات اول ۷۰۰ هزار دلار برای بازی جمع‌آوری کردند و این رقم به‌تدریج بالاتر رفت و در حالی که سازندگان بازی تقاضای ۲ میلیون دلار کرده بودند، در نهایت یکی از رکوردهای کیک‌ استارتر شکسته و بیش از ۶ میلیون دلار برای شنمو 3 جمع‌آوری شد.

shenmue 3

گذشته از افرادی که منتظر تجربه بازی روی پلی استیشن 4 بودند، گروه دیگری هم برای نسخه کامپیوتر هزینه کردند. در آن زمان تنها بحث استیم مطرح بود و به‌شکل واضحی هم به نام این فروشگاه اشاره شده بود. ولی اکنون بعد از گذشت چند سال از آن ماجرا، دنیای بازی هم تغییراتی کرده و رقیب بزرگی مانند فروشگاه اپیک گیمز از راه رسیده است که قصد به‌چالش کشیدن استیم را دارد و در این راه از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، از جمله انحصاری کردن بازی‌های مختلف. یکی از این بازی‌ها هم شنمو 3 است و اکنون افرادی که برای تجربه این محصول Ys Net روی استیم هزینه کرده بودند، نمی‌توانند به این زودی‌ها بازی محبوب خود را دریافت کنند و طبیعی است که از چنین موضوعی خشمگین باشند.

گذشته از اینکه دیگر کد دانلود بازی در استیم به این افراد داده نمی‌شود، در نسخه فیزیکی بازی هم تنها کد فروشگاه اپیک گیمز موجود است و ماجرا وقتی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم دیپ سیلور (Deep Silver) به‌عنوان ناشر بازی، تقاضای ریفاند (پس دادن پول) به این افراد را هم قبول نمی‌کند و آن‌ها نه‌تنها نمی‌توانند بازی را روی استیم تجربه کنند، بلکه به پولی که پرداخت کرده‌اند هم دسترسی نخواهند داشت. 

البته از طرف دیگر باید در نظر گرفت که شنمو 3 در انحصار دائم فروشگاه اپیک گیمز نیست و مدت زمان این انحصار یک سال خواهد بود، ولی همین یک سال هم زمان کمی نیست و باید حق را به افرادی داد که دوست داشتند بعد از گذشت ۱۸ سال‌ از انتشار شنمو 2 به‌سراغ اثر محبوب خود بروند و اکنون نمی‌توانند.

در همین رابطه، خریداران بازی ایمیل‌هایی به Ys Net زده‌اند و پاسخ همه آن‌ها، یک متن از پیش تنظیم‌شده بوده است:

سلام [نام فرد مورد نظر]

از تماس شما ممنونیم.

در برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار بود بازی برای استیم منتشر شود، ولی در نهایت به‌همراه دیپ سیلور این تصمیم گرفته شد که فروشگاه اپیک گیمز بهترین گزینه برای انتشار بازی خواهد بود و به‌همین دلیل بازی شنمو 3 از طریق این فروشگاه عرضه می‌شود.

از شما به خاطر تغییر پلتفرم عرضه‌ی بازی عذرخواهی می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم پول شما را بازگردانیم.

از پشتیبانی شما ممنونیم و قصد ارائه تجربه‌ای شنمو را داریم که طرفداران آن سال‌ها است منتظرش هستند.

با آرزوی بهترین‌ها

تیم شنمو 3

در هر حال باید صبر کرد و دید ماجرا به کجا می‌رسد و خشم و عصبانیت دوست‌داران بازی که چهار سال قبل برای تجربه آن روی استیم هزینه کرده‌اند، باعث کوتاه آمدن دیپ سیلور و پرداخت هزینه به آن‌ها خواهد شد یا خیر.

بازی شنمو 3 در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۸ آبان ۱۳۹۸) برای پلی استیشن 4 و کامپیوتر منتشر خواهد شد و به‌تازگی نسخه کالکتور بازی هم معرفی شده است.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده