نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

مایکروسافت: گوگل محتوای زیادی برای ارائه در استیدیا ندارد

هرچند گوگل قدرت بالایی در زمینه پردازش ابری دارد، ولی شاید تجربه کم آن‌ها در مورد بازی‌های ویدیویی مشکل‌ساز شود.

شرکت گوگل مدتی قبل از سرویس استریم جدید خود تحت عنوان استیدیا (Stadia) رونمایی کرد؛ سرویسی که می‌تواند به رقیبی بزرگ برای سایر شرکت‌های صنعت بازی تبدیل شود. اکنون در جدیدترین اخبار بازی، شاهد صحبت‌های یکی از مسئولان مایکروسافت در این زمینه بوده‌ایم و او گوگل را قادر به تأمین محتوای اساسی برای سرویس خود نمی‌داند.

مایک نیکولز، مدیر ارشد بازاریابی مایکروسافت در گفت‌وگو با تلگراف، هرچند قابلیت‌های بالای گوگل در زمینه پردازش ابری و ارائه سرویس استریم را رد نمی‌کند، ولی عقیده دارد که آن‌ها محتوای کاملی برای جذب مشتری ندارند:

ما در اینجا با شرکت‌ای مثل گوگل طرف هستیم که ساختار قدرتمندی در زمینه پردازش ابری دارد و مخاطبان زیادی هم ازطریق سرویس‌هایی مثل Youtube به‌دست آورده است، ولی آن‌ها محتوای زیادی برای ارائه ندارند.

به نظر نیکولز، گوگل به علت دور بودن از صنعت بازی کار سختی برای رقابت دارد. ولی از طرف دیگر باید در نظر بگیریم که فیل هریسون به این شرکت پیوسته‌، کسی که پیش از این جزو مقامات ارشد بخش بازی‌های ویدیویی در سونی و مایکروسافت بوده است و تجربه بالایی در این زمینه دارد. گوگل همچنین جید ریموند را جذب کرده است که با تهیه مجموعه Assassin's Creed جزو افراد شناخته‌شده‌ی این صنعت محسوب می‌شود و در حال حاضر هم در استودیوی جدید این شرکت با نام استیدیا گیمز (Stadia Games) مشغول به کار است.

در عین حال نباید فراموش کرد که در کنفرانس معرفی استیدیا شاهد نمایش آثار مختلفی بودیم؛ از حضور بتسدا (Bethesda) برای نمایش بازی Doom Eternal روی استیدیا تا نمایش مناسب Assassin's Creed Odyssey. از اعلام خبر کار کردن دیلن کاتبرت و استودیوی او Q-Games روی این پلتفرم تا نمایشی که توسط لوز سانچو از استودیو Tequila Works پخش شد.

پیش از این هم فیل هریسون در گفتگویی با Polygon از این گفته بود که هدف گوگل در مراسم رونمایی از استیدیا، معرفی کامل این سرویس و ویژگی‌های مختلف آن بوده است و آن‌ها فعلاً تمرکز زیادی روی اعلام اسامی استودیوهای همکار خود نداشته‌اند:

زیاد به این موضوع اهمیت ندهید که چه استودیوهایی در آن مراسم حضور داشتند و چه استودیوهایی هم غایب بودند. ما در چند سال اخیر با شرکت‌های مختلفی در حال مذاکره بوده‌ایم و صدها کیت توسعه در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم. اکنون هزاران نفر در حال کار روی بازی‌های استیدیا هستند و به‌زودی و در ماه ژوئن با فهرست فوق‌العاده‌ی بازی‌های استیدیا آشنا خواهید شد.

ممکن است این اشاره هریسون به ماه ژوئن، حضور گوگل در E3 2019 را تأیید کند ولی هنوز چیزی به شکل رسمی اعلام نشده است.

گوگل استیدیا | Google Stadia

از طرف دیگر مایکروسافت هم با Project xCloud در حال حرکت به سمت سرویس‌های استریم بازی است و قصد دارد برند ایکس‌باکس را به شکلی متفاوت در دسترس مخاطبان قرار دهد. نیکولز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تلگراف از این می‌گوید که شاید یک روز به جایی برسیم که دیگر سخت‌افزارهایی مثل کنسول‌های قدرتمند جایی در خانه‌ها نداشته باشند، ولی هنوز با آن زمان فاصله داریم:

درنهایت به سمتی خواهیم رفت که نیازی به استفاده از وسایل مختلف برای اجرای بازی‌ها در منزل نخواهد بود، ولی در حال حاضر همچنان یک سخت‌افزار قدرتمند (کامپیوتر یا کنسول) بهترین تجربه را به مخاطب ارائه می‌دهد.

مایکروسافت هم بیانیه‌ای در راستای صحبت‌های نیکولز و پردازش ابری در بازی‌های ویدیویی منتشر کرده است:

الآن زمان خیلی خوبی برای گیمر بودن است. ما در تیم ایکس‌باکس، تمام تمرکزمان را روی گیمرها گذاشته‌ایم و به همین دلیل ازطریق استودیوهای بازی ایکس‌باکس و همکاران خود محتوای فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها تولید می‌کنیم؛ بازی‌های زیادی که به جامعه مخاطبان ایکس‌باکس امکان انتخاب از بین گزینه‌های متنوع را می‌دهد و آن‌ها می‌توانند به تشخیص خود از وسایل مختلف یا سرویس Project xCloud استفاده کنند.

باید صبر کرد و دید سرویس‌های استریم بازی از چه زمانی به شکل کامل جایگزین کنسول‌ها و کامپیوترهای قدرتمند می‌شوند. گوگل که عقیده دارد این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد و شعار تبلیغاتی استیدیا را هم بر همین اساس انتخاب کرده است:

آینده دنیای بازی یک جعبه نخواهد بود.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده