نویسنده: حمزه سروری
// چهار شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰

حقوق انتشار بازی System Shock 3 دیگر در اختیار استاربریز نیست

کمپانی Starbreeze در ادامه‌ی سال ناامیدکننده‌ی ۲۰۱۸، حقوق انتشار بازی System Shock 3 را نیز به استودیو OtherSide Entertainment بازگرداند.

استودیو Starbreeze طی فصول مالی گذشته دوران نسبتاً سختی را پشت سر گذاشته است؛ به طوری که بازی Overkill's The Walking Dead در حد انتظارات ظاهر نشد، مدیر اجرایی باسابقه‌شان استعفا داد و کمپانی حتی به‌خاطر Insider Trading (خرید و فروش سهام یک شرکت به دست یکی از کارمندان رازدارش) توسط اداره‌ی جرم‌های اقتصادی کشور سوئد تحت بازجویی قرار گرفت. در مجموع این موارد روزهای بدی را برای Starbreeze رقم زده‌اند و چشم‌انداز امیدبخش آن را تبدیل به خرابه‌ای در میان مشکلات اقتصادی کرده‌اند. علاوه بر تمام این اتفاقات، اخیراً اعلام شد که حقوق انتشار بازی System Shock 3 نیز به استودیو OtherSide Entertainment فروخته شده است.

استاربریز ابتدا در مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۹۵-فروردین ۹۶) حقوق بازی System Shock 3 را به‌دست آورد. در ابتدای همکاری آن‌ها با OtherSide Entertainment، استاربریز اعلام کرد که برنامه دارد چیزی حدود ۱۲ میلیون دلار بر روی پروژه سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر این مدیر اجرایی استودیو نیز گفته بود که به این بازی بسیار محبوب است و بی‌صبرانه قصد دارد System Shock 3 را به دست بازیکنان برساند.

بندهای دیگر قرارداد میان Other Side و Starbreeze در سال ۲۰۱۷ به شرح زیر بود:

استاربریز می‌تواند ۱۲۰ درصد از تمام سرمایه‌گذاری، شامل مخارج بازاریابی را دوباره به‌دست بیاورد. 

سهم استاربریز پس از بازیابی سرمایه ۵۰ درصد خواهد شد.

OtherSide Entertainment تمام دارایی انتزاعی System Shock 3 را حفظ خواهد کرد.

متأسفانه این قرارداد دیگر برای Starbreeze رسمیت ندارد. سایت یوروگیمر اواخر طی مقاله‌ای، به تنگناهای وحشتناکی که استاربریز در آن‌ها گرفتار شده است اشاره کرد و گفت آن‌ها برای بازیابی توان خود باید تغییراتی در استراتژی کاری خود پیاده می‌کردند که گویا قرعه به نام System Shock 3 افتاده است.

با اوضاع کنونی، استاربریز از فروش حقوق انتشار بازی System Shock 3 به OtherSide Entertainment سود قابل توجهی کسب می‌کند، به‌طوری که در اعلامیه‌ی رسمی این معامله چنین ذکر شده است:

انتظار می‌رود تمامی خرج‌هایی که استاربریز برای توسعه‌ی بازی تا به حال داشته است، تماماً به کمپانی بازپرداخته شود.

میکایل نمارک (Mikael Nermark)، مدیر اجرایی کنونی استاربریز، درباره‌ی فرصت بازسازی استودیو و دلایل انتخاب System Shock 3 چنین توضیح می‌دهد:

اگرچه که ناتوانی ما در همکاری با OtherSide برای تکمیل پروژه بسیار ناراحت کننده است، اما من فکر می‌کنم فروش حقوق انتشار System Shock 3 بهترین راه حل برای ما باشد.

در همکاری ما با وارن اسپکتور افسانه‌ای، بازی System Shock 3 فوق‌العاده توسعه داده شده است و امیدوارم روزی شاهد عرضه آن باشیم.

اکنون با رها کردن System Shock 3، استاربریز هنوز حقوق دو بازی دیگر را برای انتشار در دست دارد؛ بازی Psychonauts 2 از استودیو Double Fine و Ten Crowns از Mohawk Game.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده