نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸

صحبت‌های شان لیدن درباره دلایل حضور نیافتن سونی در E3 2019

رییس استودیوهای جهانی سونی، از تغییرات E3 نسبت به گذشته و دلایل حضور نیافتن سونی در E3 2019 می‌گوید.

چند ماه قبل خبری منتشر شد که با ناراحتی طرفداران سونی و پلی استیشن همراه بود؛ خبری مبنی بر حضور پیدا نکردن سونی در نمایشگاه E3 2019 و عدم برگزاری کنفرانس از طرف این کمپانی. اکنون شان لیدن، رییس استودیوهای جهانی سونی به صحبت در این زمینه پرداخته و دلایل این ماجرا را توضیح داده است.

لیدن در گفتگو با CNet به گذشته E3 اشاره می‌کند؛ این که نمایشگاه E3 که کار خود را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرد، در سال‌های اولیه بیشتر یک نمایشگاه تجاری بود که فروشندگان عمده‌ی بازی‌ها و ژورنالیست‌ها در آن دور هم جمع می‌شدند. از یک طرف فروشندگان و بازاریاب‌ها به E3 می‌آمدند تا با محصولات جدید آشنا شوند و آن‌ها را برای قرار دادن در فروشگاه‌های خود انتخاب کنند و از طرف دیگر هم خبرنگاران گزارش‌هایی از تکنولوژی‌ها و بازی‌های جدید تهیه می‌کردند و به دست مخاطبین خود می‌رساندند.

در آن زمان اینترنت به شکل فعلی وجود نداشت؛ بنابراین یک نمایشگاه تجاری با آن حال و هوا برای صنعتی که در حال رشد و گسترش بود، دقیقاً همان چیزی بود که به آن نیاز داشتیم.

این روزها E3 تغییرات زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن یعنی ارتباط تولیدکنندگان و فروشندگان دیگر مثل قدیم در این نمایشگاه مشاهده نمی‌شود. همچنین تاریخ برگزاری E3 یعنی ماه ژوئن هم زمان خیلی مناسبی نیست و فاصله زیادی تا روزهای شلوغ انتهای سال ندارد تا بحث‌های تجاری برای عرضه بازی‌ها در پایان سال به خوبی شکل بگیرد. لیدن ادامه می‌دهد:

ما در حال حاضر یک گردهمایی به نام Destination PlayStation در ماه فوریه داریم که در آن با عوامل تجاری بازار، فروشندگان و شرکای ترد پارتی خود گفتگو می‌کنیم تا شناخت مناسبی از اوضاع پلی استیشن در سال پیش رو داشته باشند. بحث‌های تجاری هم در همین ماه فوریه انجام می‌شود؛ زیرا ماه ژوئن برای انجام چنین کارهایی دیر است و نمی‌توان تازه در آن زمان برای بحث‌های تجاری مربوط به کریسمس و تعطیلات گفتگو کرد. در مورد خبرنگاران هم این روزها به لطف حضور قدرتمند اینترنت و پوشش اخبار به شکل ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، تأثیر نمایشگاه‌هایی مثل E3 کمرنگ‌تر از قبل شده است.

در مجموع E3 به عنوان یک گردهمایی تجاری، از مسیر اصلی خود خارج شده است و با اینکه هنوز هم به آن به چشم یک نمایشگاه تجاری نگاه می‌شود، ولی این خاصیت خود را از دست داده است.

شان لیدن

یکی دیگر از دلایل عدم حضور سونی در E3 2019 به انتظارات هواداران برمی‌گردد. نمایشگاه‌های E3 به سمتی رفته‌اند که دوست‌داران بازی‌های ویدیویی همواره انتظار رونمایی‌های عظیمی از بازی‌های محبوب خود دارند و این موضوع با استراتژی‌های فعلی سونی همخوانی ندارد.

ما تصمیم گرفته‌ایم بازی‌های کمتر، ولی بزرگ‌تری بسازیم که ساخت آن‌ها هم به زمان بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر هم برنامه‌ریزی‌های ما به شکلی است که ژوئن ۲۰۱۹ را زمان مناسبی برای معرفی بازی‌های بعدی خود نمی‌دانیم.

بنابراین اگر در E3 حضور پیدا می‌کردیم و از قبل به صحبت در مورد آن می‌پرداختیم، مردم انتظارات زیادی پیدا می‌کردند و آماده تماشای بازی‌های جدید و بزرگی می‌شدند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در E3 امسال شرکت نکنیم.

در پایان هم لیدن اعتقاد دارد اگر E3 می‌خواهد به حیات خود ادامه دهد و پیشرفت کند، باید با تغییراتی همراه باشد و به سمتی برود که اکنون در نمایشگاه‌هایی مثل کامیک کان شاهد آن هستیم:

بهتر نیست E3 به یک فستیوال بزرگ از بازی‌های ویدیویی برای گیمرها تبدیل شود، به جای اینکه در این نمایشگاه جمع شویم تا تنها بمب‌های خبری را اعلام کنیم؟

آیا بهتر نیست E3 را به جشنی برای بازی‌ها تبدیل کنیم و جلسات گفتگویی با بازی‌سازها داشته باشیم تا از نزدیک با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند؟

شاید حرف‌های لیدن درست باشد. در سال‌های اخیر E3 به سمت و سویی حرکت کرده است که گاهی اوقات باعث گیج شدن مخاطبین خود می‌شود. با اینکه هنوز هم خیلی از ناشران بزرگ E3 را به چشم مکانی برای رونمایی از محصولات جدید خود می‌بینند، ولی نحوه حضور گیمرها و طرفداران بازی‌ها و مقایسه آن با بخش‌های تجاری E3 در سال‌های اخیر باعث می‌شود با لیدن هم‌عقیده باشیم که این نمایشگاه از اهداف اصلی و هویت خود فاصله گرفته و مرزهای بین یک نمایشگاه تجاری و یک گردهمایی برای طرفداران کمرنگ شده است. شاید بهتر باشد E3 و برگزارکننده آن یعنی ESA (انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی) به فکر تغییراتی در این زمینه باشند؛ در غیر این صورت بعید نیست سایر کمپانی‌های بزرگ هم در سال‌های آینده مثل سونی تصمیم به عدم حضور در این نمایشگاه بگیرند.

نظر شما در مورد عدم حضور سونی در E3 2019 و صحبت‌های لیدن چیست؟ مخصوصاً با در نظر گرفتن اینکه چند روز قبل اعلام شد مایکروسافت مثل سال‌های قبل حضور پررنگی در E3 خواهد داشت.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده