نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۴

واکنش منتقدان به فیلم Glass - شیشه

فیلم شیشه (Glass) با بازی ساموئل ال جکسون چند روز دیگر به روی پرده سینماها می‌رود اما آنطور که باید و شاید، نتوانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازات خوبی بگیرد.

فیلم Glass یا در زبان فارسی «شیشه» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی و تخیلی، درام، اسرارآمیز، هیجان‌انگیز و ترسناک کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست ام. نایت شیامالان، کارگردان فیلم Split (شکافته)، فیلم The Visit (ملاقات)، فیلم After Earth (پس از زمین)، فیلم The Last Airbender (آخرین باد افزار) و فیلم The Happening (اتفاق) ساخته شده است. در فیلم شیشه، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جیمز مک آووی در نقش کوین وندل کرامب/هورد، بروس ویلیس در نقش دیوید دان/اوور سیر، ساموئل ال جکسون در نقش الایجا پرایس/مستر گلس، سارا پلسون در نقش دکتر الی استیپل، انیا تیلور جوی در نقش کیسی کوک، اسپنسر تریت کلارک در نقش جوزف دات، چارلین وودارد در نقش خانم پرایس، ادم دیوید تامپسون در نقش دریل و لوک کربی در نقش پیرس و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شیشه در تاریخ ۱۲ ژانویه سال جاری (۲۲ دی) در سالن سینما آلامو درفت‌هاوس، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۵ را از بین ۱۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای نمایش عمومی در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ (۲۸ دی ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است. یونیورسال و بلوم هاوس مسئولیت انتشار این فیلم در آمریکای شمالی و دیزنی مسئولیت انتشار فیلم Glass در دیگر کشورهای جهان را بر عهده دارد. ام. نایت شیامالان علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه این اثر را هم بر عهده داشت. فیلم Glass در واقع دنباله فیلم Unbreakable (نشکن) محصول سال ۲۰۰۰ و فیلم Split محصول سال ۲۰۱۷ است که اتفاقات این فیلم پس از پایان اتفاقاتی که در فیلم Split شاهد آن بودیم، آغاز خواهد شد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Glass در سالن سینما آلامو درفت‌هاوس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Glass از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

جریانات فیلم Glass درست پس از پایان ماجراهایی که در فیلم Split رخ داده بودند، آغاز می‌شود. در این فیلم شخصیت دیوید دان (با بازی بروس ویلیس) تصمیم می‌گیرد تا به دنبال و دستگیری کوین وندل کرامب (با بازی جیمز مک آووی) که به شخصیت ابرانسانی The Beast تبدیل می‌شود، برود، اما جالب است بدانید که این پایان کار نیست. در همین حال، الایجا پرایس (با بازی ساموئل ال جکسون) به عنوان کسی که از رازهای بزرگ هر دو طرف آگاهی دارد، به نظر می‌رسد همان کسی است که مبارزات دیوید دان و کوین کرامب را برنامه‌ریزی می‌کند و باعث مبارزه بین این دو شخصیت در طول فیلم خواهد شد.

Glass

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Glass بیندازیم:

دیوید سیمز | آتلانتیک

۸۰ از ۱۰۰

فیلم شیشه اثری است که بیشتر از این که یک اثر هیجان انگیز صاف و ساده باشد، همانند یک سخنرانی تد جنجالی و بحث برانگیز عمل می‌کند. با این حال، در این یک مورد، من نحوه‌ی کارگردانی و نفوذ بسیار زیادی را که ام. نایت شیامالان روی اثر خود داشت، تحسین می‌کنم. او همچنین به عنوان یک نویسنده هم بسیار خوب عمل کرد.

کریس گور | Film Threat

۶۰ از ۱۰۰

فیلم Glass یک اثر کامل و بی‌نقص نیست اما قطعا یکی از سرگرم کننده‌ها محسوب می‌شود.

مت میتوم | توتال فیلم

۶۰ از ۱۰۰

ام. نایت شیامالان سه گانه‌ی اسرار آمیز خود را با فیلمی به پایان رساند که تحسین کردن آن، خیلی راحت‌تر از این است که عاشق آن باشی. جیمز مک آووی باری دیگر فوق‌العاده ظاهر شد. اما در کل می‌توان گفت که فیلم شیشه، به آن سطح بالا و خیلی خوبی که دو قسمت قبلی یعنی فیلم شکافته و فیلم نشکن به آن رسیده بود، دست پیدا نکرده است.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۸ از ۱۰۰

بله، خیلی راحت می‌توان توسط دنیایی که ام. نایت شیامالان خلق کرده، تحت تاثیر قرار گرفت. با این حال، اگر حداقل این قسمت آخر باعث می‌شد که ما چیز جدید و متفاوتی علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن هم احساس کنیم، خیلی عالی می‌شد. در پایان می‌توان گفت که فیلم شیشه، بیشتر از آن چیزی که باید پر باشد، خالی است و به عبارتی نقاط ضعف آن، بسیار بیشتر از نقاط قوت آن است.

Glass

روزی نایت | آی جی ان

۵۵ از ۱۰۰

درست است که نشانه‌های بزرگ و خوبی در این فیلم وجود دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که فیلم شیشه تا حدودی گیج است و به احتمال خیلی زیاد طرفدارانی را که عاشق فیلم نشکن و فیلم شکافته بودند، ناامید خواهد کرد.

جاشوا روثکاف | تایم اوت

۴۰ از ۱۰۰

این فیلم هم خیلی احمقانه و هم خسته کننده است. زمانی که به این موضوع فکر می‌کنی که این فیلم، همان اثری است که ام. نایت شیامالان قصد ساخت آن را داشت، اوضاع خیلی غم‌انگیز می‌شود.

مانیکا کستیلو | TheWrap

۴۰ از ۱۰۰

عملکرد بازیگران را که کنار بگذاریم، به طور کلی می‌توان گفت که فیلم شیشه، پر از صحنه‌های خسته کننده و دیالوگ‌های خالی از جذابیتی بود که باعث می‌شد سطح فیلم تا حد زیادی پایین بیاید.

لازم به ذکر است که فیلم شیشه توانسته رتبه ۲۴ را در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Glass نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

glass


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده