نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Welcome To Marwen - به مارون خوش آمدید

فیلم Welcome To Marwen، اثر جدید سازنده‌ی فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) به‌تازگی اکران شده اما نتوانسته همانند آثار قبلی کارگردان تا حد زیادی در نظر منتقدان بدرخشد.

فیلم Welcome To Marwen یا در زبان فارسی «به مارون خوش آمدید» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام، فانتزی، کمدی و انیمیشنی کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست رابرت زمکیس، کارگردان فیلم Allied (متفقین)، فیلم Forrest Gump (فارست گامپ)، سری فیلم Back to the Future (بازگشت به آینده) و فیلم The Walk (بندباز) ساخته شده است. در فیلم به مارون خوش آمدید، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون استیو کارل در نقش مارک هوگن کمپ، لزلی من در نقش نیکول (همسایه مارک)، مریت ویور در نقش رابرتا (دوست مارک)، جنل مونی در نقش جولی، ایزا گونزالز در نقش کارالالا (دوست مارک)، گوئندولین کریستی در نقش آنا، لزلی زمکیس در نقش سوزت (بازیگر مورد علاقه‌ی مارک)، نیل جکسون در نقش کورت، دایان کروگر در نقش دژا توریس، فالک هنچل در نقش هاپستارمفورر لادویگ تاف، مت اولیری در نقش بنز، استفانی ون فتن در نقش وندی و شوان ویلیامز در نقش السا و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم به مارون خوش آمدید در تاریخ ۲۱ دسامبر سال جاری (۳۰ آذر) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده اکران شد و تا به امروز امتیاز ۴۰ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. رابرت زمکیس علاوه بر کارگردانی، در کنار کرولاین تامپسون، وظیفه‌ی نویسندگی فیلمنامه‌ی این اثر را هم بر عهده داشته است. در کنار رابرت زمکیس، جک رپکه و همچنین استیو استارکی هم تهیه کننده فیلم Welcome To Marwen بوده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر اگرچه توسط فیلمساز توانا و بااستعدادی ساخته شده، اما نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و با واکنش منفی تعداد زیادی از آنها روبه‌رو شد. لازم به ذکر است که این اثر، براساس داستان فیلم Marwencol (مارونکول) که در سال ۲۰۱۰ اکران شد و موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد، ساخته شده است.

از آنجا که چند وقتی است که از نمایش عمومی فیلم Welcome To Marwen در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Welcome To Marwen از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شده هم بخوانید:

زمانی که یک اتفاق و حادثه‌ی ناگوار برای شخصیت اصلی داستان به نام مارک هوگن کمپ (با بازی استیو کارل) رخ می‌دهد و تمام خاطرات او را پاک می‌کند، هیچکس انتظار ندارد که او دوباره به همان حالت قبل بازگردد. مارک قطعه‌های مختلفی از زندگی قدیم و جدیدش را در کنار هم می‌گذارد و به طرز دقیقی، یک شهر بسیار شگفت‌انگیز خلق می‌کند که در آن او می‌تواند بهبود پیدا کند و قهرمان داستانش باشد. او قصد دارد تا با انجام این کار، تمام تلاشش را در جهت بازگرداندن حافظه‌اش انجام دهد. فیلم Welcome to Marwen داستان واقعی معجزه‌آسای یک مرد شکسته را حکایت می‌کند که بعد از یک اتفاق ناگوار، قوه‌ی تخیل و ذات هنری خودش را کشف می‌کند و متوجه می‌شود که چگونه این ویژگی‌ها می‌تواند روحیه یک انسان را بازگرداند.

فیلم Welcome To Marwen

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Welcome To Marwen بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

یکی از موارد خیلی خوب و تاثیرگذاری که در فیلم Welcome To Marwen وجود دارد این است که در هر دو دنیا، هیچگونه ترحم، دلسوزی و مدارای بی‌دلیلی وجود ندارد.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه در برخی از صحنه‌ها، این فیلم کمی آزار دهنده می‌شود، اما می‌توان گفت چیزی که این فیلم را جذاب و هیجان انگیز می‌کند، این است که المان‌های احساسی و الهام بخش آن، به طرز جالبی با ابعاد منفی و تاریک داستان مبارزه می‌کنند.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

اگر فیلم مارونکول کاری می‌کند که شما عاشق شخصیت مارک شوید و با هم همراه شوید، فیلم به مارون خوش آمدید کار کاملا متفاوتی را انجام می‌دهد. این فیلم باعث می‌شود که شما تصمیم بگیرید که کم کم از شخصیت اصلی داستان دور شوید.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۵۰ از ۱۰۰

برخی اوقات، وقتی که شما می‌بینید که بلیط‌های یک فیلم خاص خیلی سخت و کم به فروش می‌رسد، این علامتی است تا شما متوجه شوید که شاید این فیلم از همان ابتدا نباید ساخته می‌شد.

دیوید فیر | رولینگ استون

۴۰ از ۱۰۰

شما اصلا نمی‌توانید به نیت‌های خوب رابرت زمکیس و همچنین استیو کارل که با جذابیت خیلی خوبی نقش هوگن کمپ را ایفا کرده، شک کنید. متاسفانه آنها برای سفر از مارونکول به مارون، وسیله‌ای ضروری را جا گذاشتند و نتوانستند به هدفی که باید و شاید، دست پیدا کنند.

فیلم Welcome To Marwen

استیفن ویتی | اسکرین اینترنشنال

۴۰ از ۱۰۰

ظاهرا قرار بود که این اثر، شخصیت پدر ژپتوی دوران مدرن را نشان دهد که عروسک‌های خود را به زندگی می‌آورد. در این صورت می‌توان گفت که فیلم Welcome to Marwen هیچوقت نمی‌تواند از جعبه اسباب بازی خارج شود و به دنیای واقعی بیاید.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۳۸ از ۱۰۰

فیلم به مارون خوش آمدید، اشتباهی است که تنها یک فیلمساز درجه یک و بسیار خوب می‌تواند آن را مرتکب شود.

ای. ای. داود | ای. وی. کلاب

۳۳ از ۱۰۰

یکی از عجیب‌ترین فیلم‌هایی که رابرت زمکیس تا به امروز ساخته است. البته یکی از بدترین‌ها هم به حساب می‌آید.

متیو دوورتی | آی جی ان

۲۵ از ۱۰۰

رابرت زمکیس که کارگردان فیلم Welcome To Marwen محسوب می‌شود، با ساخت چنین اثری، به سطوح پایینی در هنر و عرصه خودش رفته است.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۰ از ۱۰۰

در نتیجه می‌توان گفت که این فیلم بی‌اندازه خسته کننده، به طرز مسخره‌ای خشن و کاملا بی حس و روح است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Welcome To Marwen نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم Welcome To Marwen


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده