نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Bird Box - جعبه پرنده

فیلم جعبه پرنده (Bird Box) با بازی سارا بولاک مدتی است که به صورت محدود در ایالات متحده اکران شده اما نتوانست آنطور که باید و شاید، نظر منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم Bird Box یا در زبان فارسی «جعبه پرنده» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، علمی، تخیلی، درام، هیجان‌انگیز و ترسناک شبکه نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست سوزان بیر، ساخته شده است. در فیلم جعبه پرنده، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ساندرا بولاک در نقش مالوری شنون، تروانته رودز در نقش تام، جان مالکوویچ در نقش داگلاس، سارا پلسون در نقش جسیکا شنون، جکی ویور در نقش شریل، روزا سالازار در نقش لوسی، دنیل مک‌دونالد در نقش الیمپیا، لیل ریل هاوری در نقش چارلی، تام هالندر در نقش گری، بی دی وانگ در نقش گرگ، کولسون بیکر در نقش فیلکس، پرویت تیلور وینس در نقش ریک، جولیان ادواردز در نقش پسر (فرزند مالوری)، ویوین لیرا بلیر در نقش دختر (فرزند اولیمپیا)، پارمیندر ناگرا در نقش دکتر لاپهام، ایمی گامنیک در نقش سامانتا، تیلور هندلی در نقش جیسون، دیوید دستمالچیان در نقش غارتگر سوت‌زن و هپی اندرسون در نقش مرد رودخانه‌ای و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جعبه پرنده در تاریخ ۱۲ نوامبر سال جاری (۲۱ آبان) در بنیاد فیلم آمریکا یا همان AFI، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۲ را از بین ۱۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران محدود در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۳ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. این اثر در تاریخ ۲۱ دسامبر سال جاری (۳۰ آذر) در شبکه نتفلیکس برای مشترکان سرتاسر دنیا نمایش داده خواهد شد. سوزان بیر که یک کارگردان دانمارکی است، یکی از پر افتخارترین فیلمسازان زن حال حاضر سینما و تلویزیون به حساب می‌آید. در سال گذشته، او سریال The Night Manager (مدیر شب) را برای شبکه‌ی BBC ساخت و تحسین همگان را برانگیخت. او با ساخت این سریال توانست در مراسم اهدای جایزه امی و در بخش بهترین کارگردانی مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را کسب کند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Bird Box در بنیاد فیلم آمریکا و همچنین نمایش محدود آن در ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Bird Box از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان این فیلم درباره مادر جوانی است که بعد از حمله‌ی یک موجود بیگانه به زمین، تلاش می‌کند تا دو فرزند خود را از طریق رودخانه به پناهگاه امنی برساند. این مادر به فرزندان خود آموخته تا برای آگاهی از خطرات، از گوش‌های خود به خوبی استفاده کنند؛ او چشمان خود و بچه‌هایش را با چشم‌بندهایی بسته است. ماجراهای فیلم جعبه پرنده براساس رمانی به همین نام و به نوشته‌ی جاش مالرمن، ساخته شده است. داستان این فیلم در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد.

Bird Box

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Bird Box بیندازیم:

یولاندا ماکادو | TheWrap

۸۲ از ۱۰۰

اجرای ساندرا بولاک فوق‌العاده درخشان است. او تمام ترس‌های درونی را می‌گیرد و با آنها شخصیتی را خلق می‌کند که از قبل، از احساسات جدا شده است. در طی مدت این فیلم، با چالش‌های مختلفی مانند اینکه «مادر بودن» در چنین شرایط فوق‌العاده سختی چه معنا و مفهومی دارد، دست و پنجه نرم می‌کند.

رندی کوردووا | آریزونا ریپابلیک

۸۰ از ۱۰۰

فیلم جعبه پرنده اثر ترسناکی است اما از طرف دیگر هم انسانیت تا حد زیادی در آن موج می‌زند.

مایکل نوردین | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

کارگردانی و هدایت سوزان بیر خیلی کارآمد بود و توانایی‌های او تناسب خیلی زیادی با داستان و همچنین متریال این فیلم داشت.

فیلم Bird Box

کیتی رایف | ای. وی. کلاب

۵۰ از ۱۰۰

در نهایت می‌توان گفت که مهم‌ترین کاستی و نقض فیلم Bird Box این بود که به عنوان یک اثر علمی تخیلی و ترسناک، به مسیر خود وفادار نبود، تمرکز نداشت و به نوعی ساکن و راکد بود.

مایکل اوسالیوان | واشینگتون پست

۳۷ از ۱۰۰

به طور کلی، لحظه‌های لذت‌بخشی هم در این اثر وجود دارد که بخش اصلی آن مربوط به بازیگران و شخصیت‌های داستان است. شاید بتوان گفت که خودخواهی و همچنین حس انسان گریزی‌ای که در جان مالکوویچ وجود دارد، از همه بهتر است. از طرف دیگر ساندرا بولاک هم فوق‌العاده ظاهر شد و به خوبی نقش یک مادر محافظ و از خود گذشته را ایفا کرد.

رکس رید | آبزرور

۲۵ از ۱۰۰

با اینکه این فیلم یک اثر بلند پرواز علمی تخیلی و هیولایی محسوب می‌شود، اما باز هم غیرقابل تحمل است. این اثر همچنین جلوه‌ها، ایده‌ها و تصاویری را که افراد مختلف در گذشته در فیلم‌های خود به کار برده‌اند، درخواست می‌کند، قرض می‌گیرد یا حتی می‌دزدد؛ جلوه‌ها، ایده‌ها و تصاویری که در اولین فیلم کارگردان خود، خیلی بهتر  این اثر عمل کرده بودند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Bird Box نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Bird Box


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده