نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The Mule - قاچاقچی، اثر جدید کلینت ایستوود

فیلم قاچاقچی (The Mule) با بازی کلینت ایستوود و بردلی کوپر چندی پیش به روی پرده سینما رفت اما به خاطر ضعف‌های فیلمنامه نتوانست امتیازات خیلی خوبی دریافت کند.

فیلم The Mule یا در زبان فارسی «قاچاقچی» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، درام، اسرارآمیز، هیجان انگیز و جنایی کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست کلینت ایستوود، کارگردان فیلم The 15:17 to Paris (قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس)، فیلم Sully (سالی)، فیلم American Sniper (تک تیرانداز آمریکایی) و فیلم Jersey Boys (پسران نیوجرسی) ساخته شده است. در فیلم قاچاقچی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کلینت ایستوود در نقش ارل استون (قاچاقچی مواد مخدر)، بردلی کوپر در نقش کالین بیتس (یک مامور سازمان مبارزه با مواد مخدر)، لارنس فیشبرن در نقش یکی از مسئولان سازمان مبارزه با مواد مخدر، مایکل پنیا در نقش تروینو (همکار بیتس)، دایان ویست در نقش مری (همسر سابق ارل)، اندی گارسیا در نقش لیتن، الیسون ایستوود در نقش آیریس (دختر ارل)، تایسا فارمیگا در نقش جینی، ایگناسیو سریچیو در نقش جولیو، لورن دین در نقش مامور براون، ویکتور راسوک در نقش ریکو، مانی مونتانا در نقش اکسل، کلیفتون کالینز جونیور، نوئل گاگلیمی در نقش راب و رابرت لاساردو در نقش امیلیو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم قاچاقچی در تاریخ ۱۴ دسامبر سال جاری (۲۳ آذر) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده اکران شد و تا به امروز امتیاز ۵۸ را از بین ۳۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این فیلم در شِش بخش بهترین فیلم، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد، در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه شد. نگارش فیلمنامه فیلم The Mule، توسط نیک شنک، نویسنده فیلمنامه فیلم Gran Torino (گرن تورینو) انجام شده است. فیلمنامه‌ی این اثر براساس داستان The Sinaloa Cartel's 90-Year-Old Drug Mule که نگارش آن بر عهده سم دالنیک بوده، نوشته شده است. کلینت ایستوود علاوه بر کارگردانی و ایفای نقش، در کنار تیم مور، کریستینا ریورا، جسیکا میر، دن فرادکین و بردلی توماس تهیه کنندگی این اثر را بر عهده داشتند.

از آنجا که چند وقتی است که از نمایش عمومی فیلم The Mule در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Mule از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

این فیلم داستان ارل استون (با بازی کلینت ایستوود) را که یک فرد شکست خورده و تنها است، حکایت می‌کند. زمانی که شغل جدیدی به او پیشنهاد می‌شود، ارل تصمیم می‌گیرد که کار قبلی خود را کنار بگذارد؛ در این شغل جدید، ارل فقط باید رانندگی کند. با اینکه کار خیلی ساده‌ای به نظر می‌رسد اما ارل خودش نمی‌داند که با قبول کردن این شغل، نام خودش را به عنوان یک پیک و قاصد مواد مخدر در یک کارتل مکزیکی نوشته است. بعد از گرفتن این شغل، او کار خود را به خوبی انجام می‌داد؛ آنقدر خوب که میزان بارهای او افزایش پیدا کرد. به همین دلیل، ارل تصمیم گرفت که یک دستیار برای خودش استخدام کند. اما این فرد جدید، تنها کسی نبود که بر کارها و فعالیت‌های ارل نظارت داشت؛ این قاچاقچی مواد مخدر جدید و مرموز، آنقدر کار خود را خوب انجام می‌داد که توجه مامور سازمان مبارزه با مواد مخدر یعنی کالین بیتس را هم به خود جلب کرده بود. با اینکه مشکلات مالی در گذشته گریبان او را گرفته بود، اما به نظر می‌رسید که به مرور زمان، همان اشتباهات گذشته کم کم به سراغ او می‌آید. ارل دیگر مطمئن نبود که آیا می‌تواند پیش از خبردار شدن ماموران قانون یا نیروهای کارتل، اشتباهات خود را جبران کند یا خیر.

The Mule

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Mule بیندازیم:

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۸۳ از ۱۰۰

فیلم قاچاقچی یک اثر پر از احساس و عمیق است و این استدلال قانع کننده را مطرح می‌کند که تغییر کردن همیشه ممکن است و همچنین مسیری که ما در آن قرار داریم، هرگز به آن سختی و باریکی‌ای که ما تصور می‌کنیم، نیست.

ریچارد روپر | شیکاگو سان-تایمز

۷۵ از ۱۰۰

این اثر جنایی و کمدی/درام تا حد زیادی سرگرم کننده است و تیم بازیگری فوق‌العاده خوبی دارد؛ تیمی که توسط کلینت ایستوودِ افسانه‌ای، که نقش اصلی داستان را ایفا می‌کند، هدایت می‌شود.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۷۵ از ۱۰۰

نقش اصلی فیلم قاچاقچی کاملا مناسب ایستوود ۸۸ ساله است؛ نه به خاطر اینکه احتمالا بازیگران خوب زیادی با این سن و سال برای این نقش وجود ندارند، بلکه از آنجایی که ویژگی‌های خاصی که در این اثر وجود دارد، کاملا مناسب بازیگری است که به همان اندازه که بازی کردن نقش قهرمانان را دوست دارد، برای ایفای نقش ضد قهرمان‌ها هم آمادگی دارد.

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

درست است که فیلم The Mule یکی از آثار بسیار خوب ایستوود به حساب نمی‌آید اما تقریبا از همان ابتدا تا انتهای فیلم، جذابیت خود را حفظ می‌کند و هیجان زیادی را در شما به وجود می‌آورد.

The Mule

پیتر دبروژ | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

تقریبا می‌توان گفت که هیچ مشکلی در بازیگران و شخصیت‌هایی که آنها روی پرده سینما به نمایش می‌گذراند وجود ندارد؛ زیرا آنها در زندگی واقعی هم حضور دارند. اما از طرف دیگر می‌توان گفت مشکلی که در فیلم قاچاقچی وجود دارد این است که این فیلم جهل و نادانی ارل را به مخاطب نشان می‌دهد و خب این باعث خنده‌ی بیننده می‌شود.

جاش کوپسکی | آستین کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

خوشبختانه می‌توان گفت که ایستوود نقش خود را خیلی خوب ایفا کرد. این فیلم، بهترین اثری است که محوریت آن درباره‌ی قاچاق مواد مخدر است و شما می‌توانید پدربزرگ و مادربزرگ خود را به تماشای آن ببرید.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۵۰ از ۱۰۰

فیلمنامه‌ی فیلم قاچاقچی براساس یک داستان واقعی است؛ داستانی که کاملا برای ساخت یک فیلم مناسب بود. اما به خاطر فیلمنامه‌ی نسبتا ضعیفی که نوشته شده بود، باعث شد که فیلم تا حد زیادی افت کند.

کیتی والش | سیاتل تایمز

۲۵ از ۱۰۰

کلینت ایستوود معمولا به خاطر بی‌رحمی مفید و کارآمدی که در ساخت فیلم‌ها به کار می‌برد معروف است، اما فیلم The Mule اصلا یک چیز عجیبی است و به سختی حتی یک فیلم به حساب می‌آید. این فیلم یک اثر عجیب و غریب و خشن محسوب می‌شود که خیلی بد اجرا شده و با اینکه ستاره‌های بسیار خوبی در داستان وجود دارند، شخصیت‌ها به طرز فاجعه‌ای ایفا شده‌اند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Mule نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

The Mule


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده