نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Mortal Engines - موتورهای فانی

فیلم موتورهای فانی (Mortal Engines) به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته اما نتوانست آنطور که باید و شاید، نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازهای خوبی از آنها بگیرد.

فیلم Mortal Engines یا در زبان فارسی «موتورهای فانی» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی، تخیلی، هیجان انگیز و فانتزی کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کریستین ریورز ساخته شده است. در فیلم موتورهای فانی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون هرا هیلمار در نقش هستر شاو (دختر پندورا)، پاپی مک‌لیود در نقش جوانی‌های هستر شاو، رابرت شیهان در نقش تام نتس ورثی، هیوگو ویوینگ در نقش تئودوس ولنتاین، جیها در نقش آنا فنگ، لیلا جورج در نقش کترین ولنتاین، رونان رفتری در نقش بویس پاد، پاتریک مالاهاید در نقش مگنوس کروم، استیفن لانگ در نقش شرایک، کالین سالمون در نقش چادلی پومروی و مارک میتچینسون در نقش ومبریس و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم موتورهای فانی در تاریخ ۲۷ نوامبر سال جاری (۶ آذر) در سالن نمایش مخصوص شهر لندن، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۳ را از بین ۳۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۳ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. لازم به ذکر است که پیتر جکسون در این اثر، نقش یکی از تهیه کننده‌ها را بر عهده داشته است. پیش از این، جکسون و کریستین ریورز در چندین پروژه با یکدیگر همکاری داشتند. کریستین ریورز در دو سه گانه The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) و The Hobbit (هابیت) با پیتر جکسون همکاری کرده است. ریورز برای فیلم King Kong (کینگ کونگ) که با جکسون برای ساخت جلوه‌های ویژه آن همکاری داشته است، موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود. به همین دلیل می‌توان گفت که فیلم موتورهای فانی، اولین تجربه‌ی کارگردانی ریورز است. زین واینر، آماندا والکر، فیلیپا بوینس، فرن والش و دبورا فورته به همراه جکسون، به عنوان تهیه کننده در فیلم Mortal Engines حضور داشته‌اند. کن کمینز نیز به عنوان تهیه کننده اجرایی در این فیلم حضور دارد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Mortal Engines در سالن نمایش شهر لندن و همچنین نمایش عمومی آن در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Mortal Engines از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات فیلم موتورهای فانی، صدها سال بعد از اینکه تمدن و بشریت تقریبا توسط یک رویداد فاجعه‌بار نابود می‌شود، جریان دارد. یک زن جوان و البته بسیار مرموز به نام هستر شاو (با بازی هرا هیلمار) به عنوان تنها کسی در داستان این فیلم ظاهر می‌شود که می‌تواند شهر لندن را که حالا تبدیل به شهر غول پیکر و درنده شده است، متوقف کند؛ زیرا این شهر قصد دارد هر چیزی را که در مسیرش قرار می‌گیرد، نابود کند. هستر که حالا به‌شدت وحشی شده و تا حد زیادی تحت تاثیر خاطرات مادرش قرار گرفته، به همراه تام نتس ورثی (با بازی رابرت شیهان) به نیروهای مخصوص بپیوندد. اعضای این گروه که اکثرا جوان هستند، از شهر لندن رانده شده‌اند. در این تیم، عضو دیگری هم به نام آنا فنگ (با بازی جیها) حضور دارد که یک یاغی خطرناک محسوب می‌شود و جایزه‌ای برای سرِ او قرار داده شده است.

Mortal Engines

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Mortal Engines بیندازیم:

ویلیام بیبیانی | TheWrap

۸۶ از ۱۰۰

در این فیلم ما شاهد یک دنیای فوق‌العاده قدرتمند هستیم که در آن، سبک استیم پانک به خوبی به کار برده شده است. زمانی که تمامی منظره‌ها و صحنه‌ها به نوعی ساخته شدند که باعث شگفتی می‌شوند و فیلم خیلی خوب مسیر خود را در پیش گرفته، خیلی سخت است که بخواهیم نسبت به آنها شکایت یا اعتراضی کنیم.

بن کینگزبرگ | نیویورک تایمز

۶۰ از ۱۰۰

در کل می‌توان گفت که فیلم موتورهای فانی در مقایسه با دیگر آثار این ژانر، تا حد زیادی می‌تواند مخاطب و بیننده خود را سرگرم کند.

کیتی والش | شیکاگو تریبون

۵۰ از ۱۰۰

از لحاظ بصری، این فیلم آنقدر شلوغ و سنگین است که امکان سرریز شدن دارد اما از لحاظ احساسی، عاطفی و موضوعی درست همانند پَر سبک و سطحی است. سازندگان می‌توانستند درون مخزن فیلم، از این موتورها بیشتر استفاده کنند تا عملکرد بهتری را کسب کنند.

کنث توران | لس آنجلس تایمز

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Mortal Engines تمام آن چیزهایی را که شما می‌خواهید و انتظارش را داشتید در خودش دارد، به جز آن هوش هیجان و احساسی مجذوب کننده.

mortal engines

پیتر بردشاو | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که نکات زنده و خوبی هم در رابطه با فیلم موتورهای فانی وجود دارد و عملکرد و اجرای بازیگران هم خیلی خوب است. با این حال، در رابطه با این اثر استیم پانکی که با زحمت هم ساخته شده باید گفت که فیلم Mortal Engines اصلا یک فیلم به حساب نمی‌آید؛ موضوعی که شاید خنده‌دار باشد.

گلن کنی | RogerEbert.com

۳۸ از ۱۰۰

اما در کل به نظر خیلی خوب می‌آید، درست است؟ نه خیلی. این فیلم توسط کریستین ریورز که مدت خیلی زیادی کارگردان بخش هنری آثار پیتر جکسون بوده، ساخته شده است. به نظر می‌رسد که ظاهر کلی این اثر، این سوال را از بیننده دارد که «شما از فیلم‌های با سبک استیم پانک خسته شده‌اید؟» و من از قول خودم می‌گویم که بله!

مایکل او سالیوان | واشینگتون پست

۳۷ از ۱۰۰

داستان این فیلم خیلی بزرگ است و علی رغم خلاقیت‌ها و تخیلاتی که در آن به کار برده شده، در کل بیننده حس آشنایی نسبت به آن پیدا می‌کند؛ انگار که این فیلم را قبلا تماشا کرده است. در مورد دیالوگ‌ها هم تقریبا می‌توان گفت که سراسر پر از مواردی است که انگار ما قبلا آنها را شنیده‌ایم.

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۲۵ از ۱۰۰

تقریبا می‌توان گفت که فیلم Mortal Engines اصلا در آن مسیر اصلی و واقعی‌ای که باید باشد، قرار ندارد. علاوه بر این، این فیلم سعی می‌کند که خودش را نسبت به داستان‌های پسا آخرالزمانی دیگر، متمایز کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Mortal Engines نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که احتمالا جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. به هر حال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

MORTAL ENGINES


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده