// سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۶

خالق Gears of War از دلایل خداحافظی با صنعت بازیسازی می‌گوید

کلیف بلزینسکی، خالق Gears of War و موسس استودیو Boss Key، در مورد عدم تمایل خود به ساخت بازی‌های ویدیویی سخن گفت.

کلیف بلزینسکی (Cliff Bleszinski)، خالق سری Gears of War، اعلام کرد که دیگر وقت خود را صرف ساخت بازی‌هایی ویدیویی نمی‌کند. وی پس از جدایی از اپیک گیمز، استودیو باس کی (Boss Key)، سازنده بازی LawBreakers، را تاسیس کرد که پس از مدتی آن را تعطیل کرد.

وی در پستی در فیسبوک نوشت که به دلایل زیادی از صنعت بازی‌سازی دور شده است که یکی از آن‌ها این است که سلایق مردم دنیا عوض شده است. وی در این باره نوشت:

من احساس می‌کنم که دیگر از ساخت بازی‌هایی ویدیویی خسته شده‌ام. ما در دنیای عجیبی حضور داریم که برای ارتباط با یکدیگر بین دیوار‌ها قرار گرفته‌ایم و فریاد می‌زنیم؛ در حالی که می‌توانیم با یکدیگر مهربان باشیم. ما در دنیایی هستیم که مردم به جای اینکه خودشان به تجربه بازی بپردازند با تماشا کردن بازی دیگران احساس سربلندی می‌کنند. ما در دنیایی هستیم که ارزش‌های یک انسان به واسطه شبکه‌های اجتماعی و مواردی همچون لایک خوردن و غیره سنجیده می‌شود.

ما در دنیایی هستیم که انتظارات از یک محصول و همچنین بودجه بازاریابی آن نیز بیش از اندازه است. بودجه بازی‌ها به اندازه‌ای دیوانه‌وار است که خریداران معمولی نمی‌توانند چنین هزینه‌های بالایی را برای ساخت محصول درک کنند.

آخرین استودیو بلزینسکی یعنی باس کی پس از عملکرد ضعیف بازی LawBreakers و همچنین بازی بتل رویال Radical Heights، کار خود را تعطیل کرد. بلزینسکی در این باره با اشاره به اینکه وی اخلاق تندی ندارد اظهار داشت که هنوز در صنعت بازی‌سازی با کسانی همچون مارک رین از اپیک گیمز، رابطه خوبی دارد.

Cliff Blezinski

وی اوایل هفته جاری بود که اعلام کرد که دیگر تمایلی به ساخت بازی‌های ویدیویی ندارد. این موضوع از آنجا شروع شد که در توییتر فردی به وی گفت که بلزینسکی رفتار حرفه‌ای با کارکنان خود نداشته است. وی در ادامه اشاره داشت که پس از تعطیلی و متوقف شدن درآمدزایی استودیو باس کی، حقوق ماهیانه کارکنان آن را در کنار دیگر منافع به آن‌ها پرداخت کرده است. همچنین علاوه بر آن، بلزینسکی گفت که در طی دو سال اخیر که استودیو باس کی تاسیس شده است وی برداشت مالی نداشته است و به اصطلاح حقوق نگرفته است. وی در این باره افزود:

این نوع اتفاقات یکی دیگر از دلایلی است که دیگر من هرگز سمت ساخت بازی‌های ویدیویی نمی‌روم.

کوری بارلوگ، کارگردان بازی God of War، در این میان با توییتی به حمایت از بلزینسکی پرداخت و گفت:

در مورد کارکنان باید بگویم که تو به نحو احسن عمل کرده‌ای کلیف. این موضوعی قابل احترام است و در واقع باید به یک قانون استاندارد تبدیل شود. رفتار مثبت ما در شرایط بحرانی دقیقا مساوی است با رفتاری که در دوران مساعد با دیگران داشته‌ایم.

یکی از بازی‌سازان پیشین استودیو باس کی یعنی زک لوری در مورد بیانیه‌ بلزینسکی پیرامون پرداخت حقوق کارکنان برای «چندین ماه» پس از بسته شدن استودیو گفت که وی تنها به مدت ۳ هفته حقوق گرفته است. در جواب، بلزینسکی گفت که شاید در مورد این موضوع کمی اغراق داشته است، ولی وی کار درست را در این مورد انجام داده است. بلزینسکی همچنین خطاب به لوری به زمانی که او و خانواده‌اش را با هواپیمای خصوصی خود به سفر برده بود اشاره کرد که در این میان، لوری از وی تشکر کرد و اظهار داشت که تجربه‌ای فراموش نشدنی داشته است.

حالا زمانی را که تو را به همراه خانواده‌ات با هواپیمای خصوصی‌ام به سفر برده بودم فراموش کرده‌ای؟ واقعا!

به نظر می‌رسید که گفت‌وگوی میان این دو در توییتر تا حدودی حال‌وهوای تندی به خود گرفته است اما بلزینسکی در ادامه گفت که صحبت‌های آن‌ها بیشتر جنبه شوخی داشته است. به هر حال وی در انتها گفت که همچنان با حدود ۹۰ درصد از کارکنان باس کی دوست است و رفاقت دارد.

بلزینسکی در پست‌های فیسبوک خود خاطر نشان کرده بود که «بازی‌های ویدیویی برای وی مهم و لذت‌بخش بوده‌اند» اما به تازگی اعلام کرده است که قصد ندارد به ساخت بازی‌هایی ویدیویی ادامه بدهد.

بلزینسکی گویا از نظر مالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم نمی‌کند؛ چرا که پس از اینکه کمپانی بزرگ چینی تنسنت (Tencent) بخشی از اپیک و سهام آن را خریداری کرد، بلزینسکی گفت که به قدری وضع مالی وی مساعد است که می‌تواند از کار ساخت بازی‌های ویدیویی بازنشسته شود. بلزینسکی همچنین یکی از اولین سرمایه‌گذاران آکیولس (Oculus) است و به گفته وی پس از اینکه فیسبوک این کمپانی واقعیت مجازی را خریداری کرد توانست مبلغ قابل توجهی را در این راستا کسب کند.

حال اخیرا بلزینسکی در صفحه‌های اجتماعی گفته است که قصد دارد بیشتر روی خانواده و دوستان خود تمرکز داشته باشد و در کنار سگ‌های خود از زندگی لذت ببرد.

کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ امتیاز سری بازی‌های Gears of War را از اپیک گیمز خریداری کرد. در آن سو اپیک گیمز نیز با بازی Fortnite وضعیت بسیار خوبی را پشت سر می‌گذراد. همچنین باید بدانید که هفت سال پیش خود بلزینسکی بود که بازی Fortnite را به دنیا معرفی کرد. وی در توضیحات اصلی خود در حساب کاربری توییتر خود نوشته است که عبارت «من فورتنایت را معرفی کرده‌ام» را روی سنگ قبرش حکاکی می‌کند.

نظرات خود را در مورد اتفاقات تلخی که طی چند سال اخیر برای بلزینسکی پیش آمده است با زومجی در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده