نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۴

ارزش سهام Activision Blizzard بعد از معرفی Diablo: Immortal کاهش پیدا کرد

خشم طرفداران دیابلو از معرفی نسخه موبایل این سری مشکلاتی را برای بلیزارد ایجاد کرده است.

چند روز قبل در جریان BlizzCon 2018 بود که کمپانی بلیزارد (Blizzard Entertainment) نسخه جدیدی از مجموعه Diablo را با عنوان Diablo: Immortal برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS معرفی کرد؛ موضوعی که با خشم و عصبانیت تعداد زیادی از طرفداران این سری قدیمی همراه شد که انتظار معرفی نسخه‌ای اصلی از دیابلو را داشتند. در نهایت هم ماجرا به جایی رسید که روز دوشنبه با شروع بورس اوراق بهادار نیویورک در هفته جاری، ارزش سهام اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) با افت فاحشی همراه شد.

به گفته سارا نیدلمن از وال‌استریت ژورنال، ارزش سهام کمپانی ۷ درصد نسبت به عدد قبلی کاهش داشته و از هر سهم ۶۸.۹۹ دلار به ۶۴.۳۴ دلار رسیده است. Cowen & Company هم به عنوان یکی از سرویس‌دهنده‌های بزرگ اقتصادی در پیامی به سرمایه‌گذاران چنین گفته است:

بلیزارد به شکل عجیبی در برآورد انتظارات و واکنش‌های هواداران خود اشتباه کرده است و به نظر می‌رسد آن‌ها آن‌طور که باید و شاید با گیمرهای علاقمند به آثارشان در ارتباط نیستند.

بلیزارد هنوز به شکل رسمی اعلام نکرده است که دیابلو: ایمورتال یک بازی Free to Play خواهد بود یا از ابتدا برای دریافت آن باید پول پرداخت کرد، ولی همکاری آن‌ها با کمپانی چینی NetEase که سابقه زیادی در دنیای بازی‌های Free to Play دارد، می‌تواند حدس و گمان‌ها در این زمینه را تقویت کند. Cowen & Company در این مورد هم گفته است احتمالاً بازی برای کسب درآمد در غرب با دشواری‌هایی همراه باشد؛ زیرا بازار غرب با شرق (از جمله چین) تفاوت‌های زیادی دارد و نحوه درآمدزایی از این دو بازار هم متفاوت است. در این گزارش به نحوه کنترل بازی هم اشاره شده است که ممکن است برای بازیکن‌های غربی خیلی هم روان و دلچسب نباشد؛ در حالی که نحوه کنترلی معمولی برای بازار چین محسوب شود.

در مجموع واکنش‌ها نسبت به معرفی دیابلو: ایمورتال منفی بود و افت ارزش سهام کمپانی هم می‌تواند نگرانی‌هایی را برای سهام‌داران آن ایجاد کند. البته انتظار می‌رود در نهایت با بازی‌ای همراه شویم که پول زیادی به حساب بلیزارد واریز کند، ولی اتفاقات اخیر یک بار دیگر نشان داد که نحوه معرفی و نمایش اولیه بازی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین حال، نویسنده سایت کوتاکو شایعه‌ای را منتشر کرده است که در صورت صحت داشتن، می‌توانست اوضاع را کاملاً تغییر دهد؛ شایعه‌ای که می‌گوید بلیزارد قصد معرفی دیابلو 4 را هم در مراسم داشته و حتی ویدیویی با حضور الن ادم، یکی از موسسان کمپانی آماده شده بود تا در آن به صحبت در مورد پروژه‌های آینده دیابلو از جمله نسخه چهارم بپردازد، ولی در نهایت مسئولین کمپانی از پخش ویدیو منصرف شدند؛ هرچند خود بلیزارد چنین شایعه‌ای را رد می‌کند و می‌گوید قرار نبوده است ویدیوی مورد نظر در BlizzCon 2018 پخش شود.

وایت چنگ، طراح ارشد دیابلو: ایمورتال هم در گفتگو با گیم‌اسپات می‌گوید شک و تردید طرفداران دیابلو در مورد این بازی طبیعی است، ولی دوست دارد هواداران بازی با ذهنی باز به این اثر نگاه کنند:

فکر می‌کنم در دنیای امروز طبیعی است که در مورد چنین مسائلی شک و تردید داشته باشیم ولی امیدوارم افرادی که بازی را در BlizzCon تجربه کرده‌اند، در صورتی که از آن رضایت داشته‌اند این قضیه را به بقیه هم بگویند و از تجربه خوشایند خود در مورد بازی صحبت کنند تا دیگران هم نظرات آن‌ها را بشنوند.

الن ادم هم که طرفداران بلیزارد از قدیم با او آشنا هستند و یک بار در سال ۲۰۰۴ کمپانی را ترک کرده بود و دوباره در سال ۲۰۱۶ به آن بازگشته بود، در صحبت‌های خود با Kotaku گفته است که انتظار بعضی واکنش‌های منفی را داشته است، ولی نه در این حد.

بازی Diablo: Immortal هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارد، ولی Cowen & Company از احتمال انتشار آن در سال ۲۰۲۰ می‌گوید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده