نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۴

واکنش منتقدان به فیلم First Man - نخستین انسان

مدت کمی تا اکران فیلم نخستین انسان (First Man) با بازی رایان گاسلینگ مانده است. این فیلم که داستان نیل آرمسترانگ را نقل می‌کند، نمرات بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرده است.

فیلم First Man یا «نخستین انسان»، یکی از جدیدترین آثار اکشن، بیوگرافی، درام و تاریخی کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست دیمین شزل، کارگردان فیلم‌های موزیکال موفق و تحسین شده‌ای چون فیلم Whiplash (ویپلش) و فیلم La La Land (لا لا لند)، کارگردانی شده است. در فیلم نخستین انسان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ، کلر فوی در نقش جنت شارون، کوری استول در نقش باز آلدرین، کایل چندلر در نقش دیک اسلایتون، جیسون کلارک در نقش ادوارد هیگینز وایت، شیا ویگهام در نقش گاس گریسوم، جان برنثال در نقش دیوید اسکات، برایان دارسی جیمز در نقش جوزف ای واکر، پابلو شرایبر در نقش جیمز لاول، پاتریک فوگیت در نقش الیوت سی، کوری مایکل اسمیت در نقش راجر بی. چافی، اسکایلر بیبل در نقش ریچارد اف گوردن جونیور و لوکاس هاس در نقش مایکل کولینز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم نخستین انسان در تاریخ ۲۹ آگوست سال جاری میلادی (۷ شهریور ۱۳۹۷) در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۳ را از بین ۲۶ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم First Man برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۰ مهر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است. اگرچه منتقدان تا حد زیادی از این فیلم راضی بودند و آن را تحسین کردند، اما به علت نبودن صحنه‌ی پرچم در لحظات پایانی فیلم، حاشیه‌ها و بحث‌هایی حول محور آن به وجود آمده بود. با این حال، پسر نیل آرمسترانگ بعد از تماشای این اثر به‌شدت از آن تعریف کرد و به دفاع از فیلم و همچنین کارگردان بااستعداد آن پرداخت. لازم به ذکر است که جشنواره فیلم ونیز با فیلم نخستین انسان آغاز و بازگشایی شده است. 

از آنجا که مدتی است که فیلم First Man در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز رونمایی شده و در آینده‌ای نزدیک در ایالات متحده به نمایش درمی‌آید، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم نخستین انسان از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شده بخوانید:

فیلم نخستین انسان براساس داستان زندگینامه‌ی نیل آرمسترانگ ساخته و تولید شده است. این اثر بیشتر از هر چیزی روی چالش‌ها و مشکلات آرمسترانگ برای تبدیل شدن به اولین انسانی که روی کره ماه، آن هم در سال ۱۹۶۹، قدم می‌گذارد، تمرکز می‌کند. فیلم First Man اتفاقات بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ میلادی را حکایت می‌کند و تمرکز آن روی یکی از ماموریت‌های سازمان ناسا در اولین فرود انسان روی کره ماه است. داستان این فیلم براساس کتاب جیمز آر هنسن که در سال ۲۰۰۵ و با نام اولین مرد: زندگی نیل آرمسترانگ (First Man: A Life of Neil A. Armstrong) منتشر شده بود، نوشته شده است. این فیلم داستان از خود گذشتگی‌ها و بهایی که آرمسترانگ پرداخت و همچنین جریاناتی را که او در طی یکی از خطرناک‌ترین ماموریت‌های تاریخ پشت سر گذاشت، به تصویر می‌کشد.

First Man

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم First Man بیندازیم:

بری هرتز | گلو باند میل (تورنتو)

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم نخستین انسان چند بعدی، همه جانبه، درگیر کننده و تا حدودی گیج کننده ساخته شده است.

تورمیس لافلی | فیلم ژورنال اینترنشنال

۱۰۰ از ۱۰۰

یک قدم یا اثر بسیار بزرگ، حتی برای دیمین شزل به عنوان جوان‌ترین کارگردان دارنده‌ی جایزه‌ی اسکار در بخش بهترین کارگردان. فیلم نخستین انسان این کارگردان که از لحاظ فنی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود، یک اثر شاعرانه و غیر بلاک باستری است.

رافائل موتامایور آگویتون | آی جی ان

۹۳ از ۱۰۰

فیلم First Man یک موفقیت سینمایی بسیار بزرگ و چشمگیر محسوب می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های بشریت را جشن می‌گیرد (همچنین برای اتفاقات غم‌انگیزی هم که بعد از این پیروزی رخ می‌دهد، سوگواری می‌کند). با این حال، این اثر هرگز روند داستان شخصی و کوچکی را که درباره‌ی مردی است که به سر کار می‌رود، از دست نمی‌دهد.

جاشوآ راث کاف | تایم اوت

۸۰ از ۱۰۰

اجازه دهید افرادی که به سینما می‌آیند و در حین تماشای فیلم پرچم‌های آمریکا را می‌شمارند، برای هیچ عصبانی شوند. آنها مورد مهم‌تر و جذاب‌تری را از دست خواهند داد؛ یک لحظه و زمانی که ملت به دنبال برتری هستند و در این فیلم نشان می‌دهد که چقدر این تلاش می‌تواند هوشمندانه باشد و چه رویاهایی به حقیقت می‌پیوندد.

First Man

جیمز موترام | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

شزل با ساخت چنین اثر بسیار خوبی که جزئیات بسیار دقیقی دارد و گزارش زیبایی از داستان فرود روی ماه در آن روایت شده، افق‌های خود را وسیع کرده است. رایان گاسلینگ و به خصوص فوی، از این دنیا خارج هستند.

جانی اولک سینسکی | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم، به لطف نگرش و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای که کارگردان جوان آن یعنی دیمین شزل داشت، موفق شد. این فیلم، در جایی در میان یک اثر مستقل، آرام و خاصی که قبلا این کارگردان با نام لا لا لند ساخته بود و همچنین یک اثر حماسی دیگر یعنی فیلم Apollo 13 (آپولو 13) جا می‌گیرد. تا به امروز، فضا هیچوقت آنقدر جذاب و زیبا به نظر نمی‌آمد.

ای. الیور ویتنی | اسکرین کراش

۵۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که در بیشتر از یک سوم زمان فیلم، داستان خسته کننده و بی‌روح است. تقلیدهایی در آن دیده می‌شود و روح بی‌حس و عاطفه‌ی فضانورد رایان گاسلینگ در این اثر تا حدی عذاب‌آور است. از طرف دیگر، زمانی که شزل در نهایت ما را به سمت آسمان و زیبایی‌های آن می‌برد، نمی‌تواند به آن خوبی و جذابیت، صحنه‌هایی را به ما نشان دهد که می‌تواند درست به اندازه‌ی سفر به ماه جذاب و حماسی باشد؛ درست همان صحنه‌هایی که نگاه کردن به آنها حس خوبی به بیننده می‌دهد.

لازم به ذکر است که فیلم First Man توانسته رتبه سی و هشتم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم First Man نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

FIRST MAN


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده