نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider از دید سایت‌های معتبر دنیا

Shadow of the Tomb Raider نمراتی دریافت کرده است که شاید بهترین صفت برای توصیف آن‌ها، ضد و نقیض باشد. با مروری بر نمره‌های بازی همراه زومجی باشید. 

چهار روز دیگر تا انتشار بازی Shadow of the Tomb Raider باقی مانده است و طرفداران لارا کرافت، بی‌صبرانه منتظر تجربه ماجراجویی جدید این کاراکتر بسیار محبوب هستند. Shadow of the Tomb Raider دوازدهمین نسخه اصلی از مجموعه توم ریدر به‌شمار می‌رود و سومین نسخه از سه‌گانه ریبوت این مجموعه است که نسخه اول آن یعنی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و دو سال بعد هم شاهد انتشار دومین نسخه آن یعنی Rise of the Tomb Raider بودیم. وقایع Shadow of the Tomb Raider، دو سال پس از اتفاقات نسخه دوم آغاز می‌شوند و لارا این بار به منطقه آمریکای جنوبی می‌رود تا به دنبال یک شی باستانی مربوط به مایا‌ها بگردد که ممکن است ارتباطی هم با پدر وی داشته باشد. در این بین لارا باید باز هم با ترینیتی رو‌به‌رو شود که قصد دارند این شی باستانی را به‌دست بیاورند و از آن، برای اعمال تغییراتی اساسی در جهان استفاده کنند. 

پس از تجربه کردن محیط‌هایی مختلف مثل مناطق برفی در نسخه‌های پیشین، این بار Shadow of the Tomb Raider بازیکنان را به مناطق سرسبز و زیبایی می‌برد که البته در پس این زیبایی، خطرناک هم هستند. همچنین در بازی شاهد محیط‌های شهری هم خواهید بود و حتی به‌عنوان یک مکانیزم جدید، می‌توانید با مردم این مناطق تعاملاتی هم داشته باشید. در مجموع استودیو ایداس مونترال، سازنده بازی، تلاش زیادی کرده تا در نسخه سوم تمام ویژگی‌های مثبت دو نسخه قبلی را حتی بهتر از همیشه به‌تصویر بکشد و پایانی با‌شکوه برای این سه‌گانه رقم بزند. با این حال امروز، نمره های بازی Shadow of the Tomb Raider منتشر شدند و خب شاهد نمره‌های متفاوتی از سایت‌ها هستیم؛ برای مثال در بین نمره‌های بازی، هم نمراتی عالی مثل ۹ دیده می‌شود و هم نمره‌ای مثل ۶ از سایت معتبری مثل گیم‌اسپات. پس اجازه بدهید بدون مقدمه‌چینی بیش‌تر، در ادامه نگاهی به بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider از دید سایت‌های معتبر دنیا داشته باشیم:

Shadow of the Tomb Raider

  • سازنده: ایداس مونترال
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور
  • سبک: اکشن ماجراجویی

Shadow of the Tomb Raider

آی‌جی‌ان: ۹۰ از ۱۰۰

یکی از سایت‌هایی که نمره بالایی به بازی داده است، سایت معتبر آی‌جی‌ان است. طبق اعلام منتقد این سایت، Shadow of the Tomb Raider بلند پروازانه‌ترین نسخه سه‌گانه جدید توم ریدر است که تقریبا از هر نظر، پیشرفت‌هایی نسبت به قبل داشته و برای مثال، جهانی بزرگ‌تر، دقایق هیجان‌انگیز بیش‌تر و همچنین تصویری جالب‌تر از لارا کرافت ارائه می‌دهد. به‌گفته این سایت، داستان Shadow of the Tomb Raider کیفیت بسیار بالایی دارد؛ داستانی که سازندگان در آن، لارا را به قسمت‌های خطرناکی از آمریکای جنوبی برده‌اند و البته با استفاده از این داستان، توانسته‌اند صحنه‌های سینمایی جذابی خلق کنند. علاوه بر این، در این نسخه شاهد شخصیت‌پردازی قوی‌ای برای کاراکتر لارا هستیم؛ به طوریکه سازندگان توانسته‌اند خصوصیات انسانی این کاراکتر را به شکلی عالی به‌تصویر بکشند و این جنبه از شخصیت‌پردازی لارا، موردی است که پیش‌تر نه در Tomb Raider و نه در Rise of The Tomb Raider شاهد آن نبودیم و ویژگی جدیدی برای بازی به‌شمار می‌رود. 

اما جدا از بحث داستان و شخصیت‌پردازی، یکی دیگر از تغییرات مهم بازی به گیم‌پلی آن مربوط می‌شود؛ جایی که برخلاف انتظار خیلی‌ها، آی‌جی‌ان اعلام کرده که صحنه‌های اکشن و شوتر بازی، در مقایسه با دو نسخه قبلی کاهش یافته است و در عوض، بیش‌تر شاهد ماجراجویی انفرادی لارا در محیط‌های مختلف هستیم و البته این نسخه، شامل بهترین پازل‌های مجموعه تا به امروز هم می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا Shadow of the Tomb Raider بیش‌تر شبیه به نسخه‌های قدیمی‌تر مجموعه باشد. همچنین سیستم جدید درجه سختی بازی هم موردی جذاب در آن است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا درجه سختی بازی را در قسمت‌های مختلف تیراندازی، گشت و گذار و حل پازل به تفکیک تغییر بدهند و بسته به اینکه در کدام بخش مهارت بهتری داشته و در کدام یک ضعیف‌تر باشید، می‌توانید درجه سختی مناسب خودتان را بسازید. 

در نهایت، آی‌جی‌ان همچنین اتمسفر بازی را هم عالی می‌داند و به اعتقاد آن‌ها سازندگان توانسته‌اند محیط‌های متنوعی برای بازی خلق کنند که هرکدام اتمسفر خاص خودش را دارد و حس و حال متفاوتی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بازی از نظر گرافیکی هم پیشرفتی عالی در مجموعه است و بزرگ‌ترین جهان‌های این سری تا به امروز، در این نسخه دیده می‌شوند و علاوه بر آن سازندگان با فراهم کردن امکاناتی مثل تعامل داشتن با NPC‌ها، ویژگی‌هایی خلق کرده‌اند که پیش از این در این مجموعه خبری از آن‌ها نبود. البته با‌وجود همه این ویژگی‌های خوب، گاهی بازی در زمینه‌هایی مثل گشت و گذار مشکلاتی هم دارد و آی‌جی‌ان اعتقاد دارد که سازندگان، می‌توانستند از این حیث آزادی‌عمل بیش‌تری به مخاطب بدهند. 

Shadow of the Tomb Raider

گیم اینفورمر ۷۵ از ۱۰۰:

گیم اینفورمر هم از جمله سایت‌هایی است که نمره نسبتا خوبی به بازی Shadow of the Tomb Raider داده است و البته ایراداتی هم از آن گرفته است. طبق اعلام این سایت، Shadow of the Tomb Raider در زمینه داستان دارای یک سری ویژگی‌های بسیار خوب و یک سری ویژگی‌های نه‌چندان خوب است. برای مثال، تعاملات لارا با مشکلات شخصی خودش و ارتباطات او با برخی از شخصیت‌ها جزو این نقاط قوت هستند، اما در طرف مقابل، یکی از مشکلات بازی در زمینه داستان و شخصیت‌پردازی، به تناقض‌های موجود در رفتار‌های لارا مربوط می‌شود. برای مثال، در بخشی از بازی شاهد تلاش لارا برای مورد بخشش قرار گرفتن مردی هستیم که به اشتباه، متهم قتل شناخته شده است، اما چند دقیقه بعد، همین شخصیت به فجیع‌ترین شکل ممکن دشمنانش را که انسان هستند، به قتل می‌رساند. با اینکه بازی گاهی انگیزه لارا از این اعمال خشن را به شکلی منطقی ارائه می‌دهد، اما گاهی هم این حس به مخاطب منتقل می‌شود که انگار، در حال کنترل دو لارای کاملا متفاوت است. 

دقیقا مثل داستان، بازی از نظر گیم‌پلی هم نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. برای مثال صحنه‌های اکشن و سینمایی بازی به قوت همیشه خود باقی هستند و حتی بهتر از قبل هم شده‌اند و از مبارزه با یک جگوار گرفته تا فرار از سونامی را در بازی تجربه خواهید کرد و Shadow of the Tomb Raider در این زمینه، حتی الهاماتی هم از سری آنچارتد گرفته است که البته ویژگی مثبتی است و هیجان بازی را بالا برده است. جدا از این، در این نسخه شاهد محیط‌هایی با حس و حال جدید هستیم که گشت و گذار در آن‌ها لذت‌بخش است، اما در عین حال، بازی یک سری ماموریت‌ها و کار‌های فرعی هم دارد که آنطور که باید هیجان‌انگیز نیستند و خیلی مواقع سطحی و فاقد عمق کافی حس می‌شوند. از حیث مبارزات، Shadow of the Tomb Raider بیش‌تر بازیکنان را به استفاده از مخفی‌کاری تشویق می‌کند، ولی در عین حال، گاهی سیستم مخفی‌کاری بازی دچار مشکل می‌شود و مثلا با وجود اینکه دشمنان شما را می‌بینند، باز هم امتیاز مثبت در زمینه مخفی‌کاری دریافت می‌کنید. 

در مجموع از دید گیم اینفورمر، Shadow of the Tomb Raider تجربه‌ای است که قطعا ارزش بازی کردن را دارد، اما به عنوان آخرین نسخه از سه‌گانه جدید توم ریدر، در رسیدن به آن سطح فوق‌العاده‌ای که انتظار می‌رفت، موفق نمی‌شود و همیشه یک سری محدودیت‌ها و مشکلات وجود دارند که باعث می‌شوند بازی به آن حد نهایی پتانسیلش نرسد. 

Shadow of the Tomb Raider

گیم‌اسپات: ۶۰ از ۱۰۰

اما بالاخره به بررسی سایت گیم‌اسپات می‌رسیم؛ سایتی که منتقدش با اینکه طرفدار این مجموعه است، اما به Shadow of the Tomb Raider نمره نه‌چندان خوب ۶ را داده است. کافی است نگاهی به قسمت نقاط قوت و ضعف بررسی این سایت داشته باشیم تا متوجه شویم که مشکل اصلی گیم‌اسپات با بازی، به گیم‌پلی آن مربوط می‌شود. طبق اعلام این سایت، در Shadow of the Tomb Raider با لارا کرافتی حرفه‌ای‌تر و البته خودخواه‌تر در مقایسه با دو نسخه پیشین رو‌به‌رو هستیم و این واقعیت که بخش زیادی از بازی در محیط‌هایی سرسبز و جنگلی جریان دارد، به این کاراکتر اجازه می‌دهد تا در بین بوته‌های انبوه یا قسمت‌های دیگر جنگل مخفی شود و به شکل ناگهانی دشمنانش را از بین ببرد. اما با وجود تمرکز بیش‌تر بازی روی مخفی‌کاری، Shadow of the Tomb Raider هنوز هم در مکانیزم‌های مخفی‌کاری و البته هوش مصنوعی دشمنان و منطق آن‌ها دچار مشکل است. 

برای مثال، سازندگان کلا المان صدا را در مخفی‌کاری بازی آنطور که باید لحاظ نکرده‌اند و به همین دلیل دشمنان واکنش خاصی به صدای قدم زدن‌های شخصیت اصلی یا حتی کشته شدن پر سر و صدای دوستی که پشت‌شان به وی است، نشان نمی‌دهند! این مشکلات در زمینه هوش مصنوعی هم وجود دارند و گاهی دشمنان، آن واکنشی را که باید، نشان نمی‌دهند و طوری رفتار می‌کنند که انگار اتفاق خاصی رخ نداده است. این مشکلات، در زمینه نبرد‌ها و مخصوصا نبرد‌های تن به تن هم دیده می‌شوند. برای مثال، در اکثر این نوع نبرد‌ها، دشمنان با تعداد زیاد و به شکلی سریع به سمت لارا حمله می‌کنند و خب بازی هم مکانیزم خاصی برای دفاع در مقابل چنین حملاتی به بازیکن نمی‌دهد؛ به طوریکه جاخالی دادن‌های لارا آنطور که باید جالب نیستند و تبر وی هم خیلی برای مبارزه به درد نمی‌خورد و دشمنان خیلی وقت‌ها، مخصوصا در درجات سختی بالاتر، راحت حملات لارا را دفع می‌کنند. 

اما با وجود این مشکلات، Shadow of the Tomb Raider ویژگی‌های مثبتی هم دارد؛ برای مثال بازی از نظر بصری واقعا زیبا است و از جنگل‌های سرسبز آن گرفته تا مقبره‌های مختلفش طراحی خوب و چشم‌نوازی دارند. جدا از این، در بازی شاهد ویژگی‌های مقبره‌گردی معروف مجموعه هم هستیم و خب گشت و گذار در این مقبره‌های چالشی و حل کردن پازل‌های مختلف موجود در آن‌ها هم لذت‌بخش و جذاب است. البته گاهی در این زمینه‌ها هم مشکلاتی مشاهده می‌شود و برای مثال، گاهی لارا حرکات عجیب و غریب و دور از منطقی برای رسیدن به یک لبه خاص انجام می‌دهد. 

Shadow of the Tomb Raider

پس از اینکه بررسی سه سایت معتبر دنیا را به طور مفصل مطالعه کردید، در ادامه هم می‌توانید خلاصه کوتاهی از بررسی چند سایت دیگر را بخوانید:

هاردکور گیمر: ۹۰ از ۱۰۰

Shadow of the Tomb Raider ترکیب خوبی از گشت و گذار و مخفی‌کاری ارائه می‌دهد و این دو عنصر، مواردی هستند که بازی اهمیت زیادی به آن‌ها داده است. جدا از این، بازی از حیث داستانی هم شرایط خوبی دارد و در زمینه ارائه ویژگی‌های مختلفش به شکلی زیبا هم موفق ظاهر می‌شود. 

دیستراکتوید: ۷۵ از ۱۰۰

Shadow of the Tomb Raider بدون شک بازی خوبی است، اما در یک زمینه موفق ظاهر نمی‌شود و آن، نشان دادن چگونگی رشد شخصیتی لارا است که از قضا مهم‌ترین بخش داستان بازی هم به‌شمار می‌رود. 

گیمزبیت: ۸۷ از ۱۰۰

سه‌گانه جدید توم ریدر به شکل خوبی به پایان می‌رسد و خب به شخصه، دلم برای این نسخه از این مجموعه بیش‌تر از سایر نسخه‌ها تنگ خواهد شد. 

تلگراف: ۴۰ از ۱۰۰

به عنوان یک نسخه از سری Tomb Raider یا اصلا به عنوان یک بازی بزرگ، Shadow of the Tomb Raider دارای مشکلات متعددی است. به بیان دیگر، این نسخه یک ناامیدی برای مجموعه‌ای است که قبلا واقعا کیفیت بالایی داشت و به نظر من، این نسخه از کاراکتر لارا کرافت باید خیلی زود بازنشست شود. 

نمره های Shadow of the Tomb Raider

نمره های Shadow of the Tomb Raider

در مجموع، می‌توان گفت که نسخه جدید سری Tomb Raider بدون شک تجربه بی‌نقصی نیست و این، موردی است که تقریبا اکثر منتقدین مطرح روی آن هم‌نظر هستند. با این حال بازی، اثری به‌نظر می‌رسد که مخصوصا طرفداران همیشگی مجموعه برای پی بردن به چگونگی تمام شدن این سه‌گانه هم که شده، باید آن را تجربه کنند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که در زمان نگارش این مطلب، نمره متای بازی بر اساس پلتفرم پلی‌استیشن 4 با ۳۸ نقد، ۷۷ است و از آنجایی که ما همیشه پلتفرمی را که بیش‌ترین تعداد نقد را داشته باشد در نظر می‌گیریم، در تصویر بالا نمره ۷۷ را ثبت کردیم و نمره متای بازی روی ایکس‌باکس وان با دو نقد کم‌تر، ۸۳ است. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده