نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰

بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2019 از دید سایت‌های معتبر دنیا

پس از انتشار بازی Pro Evolution Soccer 2019، سایت‌های معتبر دنیا هم آن را بررسی کرده‌اند که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. 

همیشه با نزدیک شدن به روز‌های پایانی تابستان، شاهد انتشار جدید‌ترین نسخه از دو سری PES و فیفا هستیم و حال، بازی Pro Evolution Soccer 2019 چند روزی است که منتشر شده و سایت‌های معتبر دنیا هم آن را بررسی کرده‌اند. PES 2019 امسال تفاوت‌هایی با نسخه سال قبل دارد؛ اولا کونامی امسال لایسنس رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را از دست داده است و خیلی‌ها منتظر هستند تا ببینید که نبود این مسابقات چه تاثیری روی بازی خواهد داشت. از طرف دیگر، سازندگان تغییراتی هم در گیم‌پلی کلی بازی اعمال کرده‌اند و برای مثال، شاهد انیمیشن‌های نرم‌تری در بازی هستیم و بازیکنان به شکلی طبیعی‌تر توپ را کنترل می‌کنند. همچنین مواردی مثل سیستم استامینا هم دست‌خوش تغییراتی شده است و امکان اعمال تعویض‌های سریع صرفا با زدن چند کلید هم در بازی قرار گرفته است. 

به هر حال PES 2019 یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال است و به همین دلیل در این مطلب، نگاه کاملی به چند بررسی منتشر‌شده از آن خواهیم داشت. همچنین سعی خواهیم کرد تا بررسی اختصاصی بازی PES 2019 را هم در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر کنیم. در ادامه با زومجی و نگاهی به بررسی بازی PES 2019 و نمره‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا همراه باشید:

PES 2019

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • تاریخ انتشار: ۶ شهریور
  • سبک: ورزشی/فوتبال
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

گیم اسپات: نمره اولیه ۹۰

کونامی امسال رسما کنسول‌های نسل قبل را کنار گذاشته است و این، چیزی شبیه به یک شروع جدید برای مجموعه PES است و باعث شده است تا اولا، شاهد پیشرفت‌های گرافیکی خیلی خوبی باشیم و در کنار آن، یک سری تغییرات هم در کلیت بازی اعمال شوند. یکی از پیشرفت‌های بازی، به سیستم پاس آن مربوط می‌شود؛ جایی که کونامی با اعمال تغییراتی، باعث شده تا هر باس حس و حالی طبیعی داشته باشد. این طبیعی بودن، در بخش‌های دیگر بازی هم دیده می‌شود. برای مثال، هر توپی که پاس می‌دهید، هر توپی که کنترل می‌کنید و هر برنامه‌ای که برای رسیدن به دروازه حریف دارید، به لطف طبیعی بودن حرکات در بازی، چیزی شبیه به واقعیت به نظر می‌رسند. 

یکی دیگر از پیشرفت‌های PES 2019، به فیزیک توپ مربوط می‌شود. به لطف این تغییر، دیگر این حس که انگار توپ به پای بازیکن چسبیده است وجود ندارد و پاس‌ها هم همیشه به دقیق‌ترین شکل ممکن به مقصد نمی‌رسند؛ چرا که توپ فیزیکی واقعی و ماهیتی منحصر‌به‌فرد دارد و درست مثل فوتبال واقعی، گاهی ممکن است ضرباتی که به توپ می‌زنید به شکلی که پیش‌بینی کرده بودید به مقصد نرسند. یکی دیگر از پیشرفت‌های بازی، به هوش مصنوعی بازیکنان مربوط می‌شود. در طول تجربه PES 2019، بارها مشاهده خواهید کرد که بازیکنان در موقعیت‌های درست به‌خوبی فضا‌های خالی را پوشش می‌دهند یا در هنگام حمله، فرار‌های به موقعی انجام می‌دهند تا شما بتوانید توپ را به آن‌ها برسانید. این پیشرفت حتی در دروازه‌بان‌ها هم دیده می‌شود و آن‌ها هم واکنش‌های به‌مراتب بهتری نسبت به قبل دارند. همچنین سیستم دریبل‌زنی در بازی هم تغییرات مثبتی داشته است و با استفاده از آنالوگ‌ها، به‌خوبی می‌توانید حرکات دلخواه خودتان را انجام دهید و از پشت سر گذاشتن مدافعین لذت ببرید. 

گزارشگران بازی تقریبا هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته‌اند و هنوز هم کیفیت پایینی دارند

اما PES 2019، مشکلاتی هم دارد. گزارشگران بازی بدون تغییر مانده‌اند و از آن بدتر اینکه حرف جدیدی هم نمی‌زنند و صرفا، همان مواردی را که در نسخه‌های قبل هم شنیده بودیم با یک سری موارد جدید خیلی کم تکرار می‌کنند. مورد بعدی، به واکنش تماشاگران مربوط می‌شود؛ جایی که مثلا وقتی با تیمی کاملا لایسنس‌شده مثل لیورپول در آنفیلد بازی می‌کنید، شعار معروف طرفداران این تیم و سبک خاص تشویق آن‌ها را حس خواهید کرد و این عالی است اما وقتی با تیم‌های معمولی بازی کنید، ورزشگاه حالتی بی‌روح خواهد داشت و سبک تشویق تماشاگران هم جذابیت خاصی ندارد که این یک مشکل برای بازی است. 

در نهایت، PES 2019 از مشکل لایسنس هم رنج می‌برد. کونامی امسال مجوز استفاده از لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را از دست داد و این یک نقص بزرگ در بازی به‌وجود آورده است. البته کونامی سعی کرده با اضافه کردن چند لیگ جدید این مشکل را پوشش بدهد و خب با اینکه این لیگ‌های جدید اتفاق مثبتی هستند، اما نمی‌توانند جای خالی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را پر کنند. به‌علاوه عدم اعمال تغییری خاص در مستر لیگ هم یک مورد دیگر برای بازی است. در مجموع PES 2019 کماکان از مشکلات همیشگی مجموعه مثل لایسنس نبودن تیم‌ها و موارد اینچنینی رنج می‌برد اما در عین حال، در زمین فوتبال هم تجربه خیلی خوبی ارائه می‌کند که قطعا طرفداران این سری از آن لذت خواهند برد. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

گیم اینفورمر: ۸۵ از ۱۰۰

کونامی سال گذشته سرعت کلی بازی PES را کمی کاهش داد و همین مساله کمک زیادی با واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی کرد. این شرکت امسال با اضافه کردن یک سری حرکات جدید در زمینه کنترل توپ و موارد اینچنینی، این مساله طبیعی‌تر شدن بازی را حتی بهتر از قبل کرده است و برای مثال تماشای شیوه‌های متنوعی که بازیکنان برای کنترل توپ به کار می‌گیرند یا حتی ضعف‌های آن‌ها در کنترل برخی توپ‌ها که ممکن است چنین اتفاقی در فوتبال واقعی هم رخ بدهد، واقعا جالب است. اما PES 2019 مشکلاتی هم دارد. برای مثال هوش مصنوعی بازی گاهی اشتباهاتی دارد و رفتار‌هایی کاملا قابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهد. از طرف دیگر، زمانی که در حال تجربه حالت مستر لیگ هستید، اتفاقات عجیب و غریبی در زمینه نقل و انتقالات رخ می‌دهند و به‌نظر می‌رسد که سازندگان نتوانسته‌اند هوش مصنوعی جالبی برای این قسمت از بازی تعیین کنند. 

از نظر گرافیکی، PES 2019 زیبا است اما بی‌نقص نیست. زمین چمن بازی ظاهر خیلی خوبی دارد و چهره بازیکنان هم طبیعی‌تر از قبل شده است. اما زمانی که بازیکنان سعی می‌کنند تا واکنشی نشان دهند و این مساله باعث تغییر حالت چهره آن‌ها می‌شود، مشکلات گرافیکی بازی و واکنش‌های غیر‌طبیعی بازیکنان هم به‌چشم می‌آید. همچنین برای اینکه بتوانیم در مورد کیفیت حالت MyClub اظهار‌نظر کنیم، باید منتظر آینده بازی و این مساله باشیم که کونامی، چطور قادر خواهد بود تا این بخش را در طولانی‌مدت هم جذاب نگه دارد. در مجموع، PES 2019 اثری است که بازی کردن آن لذت‌بخش است اما به‌شخصه، دوست داشتم تا بازی تغییرات بیش‌تری در زمینه مسترلیگ و MyClub داشت و موارد جدید بیش‌تری را در اختیارمان قرار می‌داد. همه این‌ها، دست به دست هم داده‌اند تا بازی به اثری جذاب تبدیل شود که طرفدارانش را راضی خواهد کرد اما هنوز هم فاصله زیادی تا بی‌نقص و عالی بودن دارد. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

آی‌جی‌ان: ۸۲ از ۱۰۰

مهم‌ترین ویژگی PES 2019، این است که توانسته بازیکنانش را شبیه به بازیکنان واقعی فوتبال به‌تصویر بکشد؛ نه منظورم از حیث ظاهری و بصری نیست بلکه PES 2019، یک شبیه‌ساز فوتبال است که در آن، حس خواهید کرد که هر بازیکن، ماهیت خاص خودش را دارد و این تفاوت بین بازیکنان است که باعث می‌شود تا هر مسابقه و حتی هر حرکتی در بازی از پاس دادن و شوت زدن گرفته تا دریبل کردن حس و حالی واقعی‌تر و طبیعی‌تر داشته باشد. همچنین کونامی، موفق شده تا برخی از بازیکنان بزرگ را از حیث رفتاری دقیقا شبیه به خودشان طراحی کند. برای مثال، مانوئل نویر درست مثل دنیای واقعی گاهی از دروازه خارج می‌شود و توپ را با پا دفع می‌کند. یا هری کین مدام در داخل محوطه جریمه به فضا‌های خالی می‌رود و خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد. 

شوت‌هایی که در بازی PES 2019 روانه دروازه می‌کنید، حالت نسبتا خوبی دارند اما زمانی که شاهد گل شدن آن‌ها هستیم، طبیعی نبودن این حس و برخورد توپ با تور دروازه کمی تو ذوق می‌زند. این مشکل همیشه در سری PES وجود داشته و هنوز هم راه‌حلی برای آن پیدا نشده است. در PES 2019، حملات حس و حال خوبی دارند و گزینه‌های مختلفی در حمله خواهید داشت اما در دفاع، شرایط فرق می‌کند و بازی مشکلاتی دارد. برای مثال خیلی مواقع برخوردتان با بازیکن حریف خطا تشخیص داده می‌شود و موارد اینچنینی باعث می‌شوند تا همیشه در دفاع کردن گزینه‌های محدودی داشته باشید. 

PES 2019 آن حس و حال خاص هر بازیکن و تفاوت‌های بین بازیکنان را به شکلی عالی به‌تصویر می‌کشد

حال که نگاهی به ویژگی‌های مختلف بازی داشتیم، بد نیست به سراغ حالت‌های بازی آن هم برویم؛ مسترلیگ یکی از این حالت‌ها است که وجود ویژگی Team Roles در آن جالب به‌نظر می‌رسد. در بازی در مجموع شاهد ۲۲ نقش تیمی برای بازیکنان هستیم. مثلا نقش Workhouse باعث می‌شود تا انرژی (استامینا) کلی تیم شما بالا برود یا نقش Creator میزان پیشرفت کلی تیم شما را افزایش می‌دهد. بازیکنانی با نقش‌های افسانه‌ای و یک سری موارد دیگر همچنین باعث جذب اسپانسر‌ها به تیم شما می‌شوند و از این نظر، بازی حس و حالی واقعی ارائه می‌دهد. 

در مجموع، PES 2019 نه حالت بازی جدیدی دارد که به‌خاطر آن برای خریدش تشویق شوید و نه حتی تغییرات خیلی اساسی در حالت‌های همیشگی بازی اعمال شده است. تنها دلیلی که می‌تواند امسال شخصی را برای خرید این بازی تشویق کند، شبیه‌سازی درست منحصر‌به‌فرد بودن هر بازیکن در زمین فوتبال است که این مساله منجر به یک واقع‌گرایی خاص در بازی می‌شود و اصلی‌ترین ویژگی مثبت بازی PES 2019 هم به‌شمار می‌رود. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

گیمزرادار: ۸۰ از ۱۰۰

از آنجایی که PES 2019 لایسنس استفاده از لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را از دست داده است، باید تلاش می‌کرد تا به‌نحوی این ضعف را پوشش بدهد و جلوی رقیب دیرینه‌اش یعنی فیفا کم نیاورد. اما با اینکه از حیث حالت‌های بازی و لایسنس‌ها PES در برابر فیفا در موضع ضعف قرار دارد، اما در زمینه حسی که از فوتبال ارائه می‌دهد وضعیت بازی مناسب است. یکی از اولین مواردی که در بازی به‌چشم می‌آید، زیبایی بصری آن است. به نطر می‌رسد کونامی پولی را که صرف دریافت مجوز لیگ قهرمانان اروپا می‌کرد، در زمینه بهبود گرافیکی بازی خرج کرده است (!) و به همین دلیل هم شاهد نورپردازی‌های بسیار خوبی هستیم و حتی می‌توانم بگویم که PES 2019 از نظر بصری، نزدیک‌ترین تجربه به یک فوتبال واقعی را ارائه می‌کند. 

اما این بازی ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد؛ برای مثال، سیستم تعویض سریع که در این نسخه اضافه شده بسیار کارآمد است و از طرف دیگر، تغییرات جزئی اعمال‌شده در گیم‌پلی هم شرایط مناسبی دارند. یکی از این تغییرات سیستم کنترل توپ متفاوت بازی نسبت به قبل است که البته شاید در ابتدا کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید اما به مرور زمان تاثیر مثبتش را در بازی حس خواهید کرد. همچنین بازی در مجموع این اجازه را به شما می‌دهد تا به شکل طبیعی‌تری فوتبال زیبایی را که در ذهن دارید ارائه بدهید. اما سوالی که این وسط وجود دارد، این است که آیا یک بازی فوتبال بدون داشتن حالت‌های بازی جذاب هم موفق می‌شود؟ این مشکلی است که در PES 2019 به‌چشم می‌آید؛ جایی که به عنوان مثال حالت مسترلیگ بازی آنطور که باید تغییر و پیشرفت خاصی نداشته است و اگر در سال‌های گذشته از این حالت لذت نمی‌بردید، امسال هم ویژگی جدیدی به آن اضافه نشده است که بتواند نظرتان را عوض کند. 

البته حالت مهم دیگر بازی یعنی MyClub، تغییرات نسبتا خوبی داشته است اما هنوز هم قدرت رقابت با آلتیمیت تیم فیفا را ندارد. اضافه شدن بازیکنانی که به مرور و بسته به عملکردشان در دنیای واقعی با افزایش قدرت رو‌به‌رو می‌شوند و همچنین وجود بازیکنان افسانه‌ای مثل دیوید بکهام اتفاق مثبتی در بازی است ولی هنوز هم MyClub آنقدر خوب نیست که طرفداران فوتبال حالت اعتیادآور آلتیمیت تیم در فیفا را کنار بگذارند و به‌سراغ MyClub بروند. در مجموع، با اینکه شاید PES 2019 ویژگی جدید خاصی نداشته باشد که بتوانیم به خاطر آن‌ها این بازی را تحسین کنیم، اما حسی که از خود فوتبال ارائه می‌دهد عالی است و این، بهترین ویژگی بازی است. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

یوروگیمر: بدون نمره

یکی از مواردی که در PES 2019 واقعا دوست دارم، توپ بازی است! کونامی موفق شده است فیزیک توپ را به شکلی طراحی کند که حرکات آن در زمین و حتی نحوه گل شدنش بسیار زیبا و شبیه به واقعیت به نظر می‌رسند. اما از این مساله که بگذریم، فوتبال در PES 2019 یک روح خاص و منحصر‌به‌فرد دارد و این، دقیقا برعکس فوتبالی است که فیفا ارائه می‌دهد. فوتبال در فیفا به شکلی است که انگار از دل یک سری معادلات ریاضی بیرون آمده است و همه‌چیز بر پایه فرمول و یک سری قوانین از پیش تعیین‌شده بنا شده‌اند. اما در PES 2019 این چنین نیست و فوتبال، به شکلی طبیعی و نزدیک به واقعیت به‌تصویر کشیده می‌شود که مدام در آن شاهد اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی هستیم. 

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت PES 2019، انیمیشن‌های عالی آن است؛ جایی که من واقعا انیمیشن‌های مربوط به حرکات بازیکنان یا فرضا واکنش‌های دروازه‌بان‌ها را دوست داشتم. همچنین در PES 2019، یک مورد دیگر هم اهمیت زیادی دارد و آن ارزشی است که بازی برای بازیکنان صبور و با‌برنامه قائل شده است. در این نسخه دیگر خبری از آن شوت‌های عجیب و غریب که از فواصل دور گل می‌شوند نیست و در عوض، بازی به‌شکلی عمل می‌کند که بازیکنان ترغیب می‌شوند تا با تاکتیک و برنامه‌ریزی درست توپ را در زمین به گردش دربیاورند و در فرصت درست، برای رسیدن به دروازه اقدام کنند. تمام این‌ها، دست به دست هم می‌دهند تا در PES 2019 مدام شاهد اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی و جالبی باشیم که از قضا از این حیث، بازی دقیقا حسی شبیه به فوتبال واقعی دارد. 

بهترین ویژگی PES 2019، ارائه فوتبال به شکلی غیر‌قابل پیش‌بینی و نزدیک به واقعیت است

PES 2019 ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد؛ از استادیوم‌های لایسنس‌شده گرفته که کونامی موفق شده است حس و حال آن‌ها را به شکل درستی در بازی بازسازی کند تا چهره طبیعی بازیکنانی که چهره‌شان واقعی است. اما لیست مواردی که در این بازی دوست دارم، اینجا به پایان می‌رسد و حال باید به مشکلات آن برسیم؛ اولین مشکلم با بازی، به منو‌های آن مربوط می‌شود که طراحی خوبی ندارند و حتی فونت استفاده‌شده در آن‌ها هم آزاردهنده است. از طرف دیگر، هرچه که استادیوم‌های لایسنس‌شده زیبا هستند و چهره بازیکنانی که ظاهرشان شبیه به واقعیت است هم طراحی خوبی دارد، اما درست در نقطه مقابل سایر استادیوم‌ها و بازیکنان طراحی جالبی ندارند و حالتی بی‌روح ارائه می‌کنند. 

همچنین PES 2019 از حیث صوتی هم واقعا ضعیف است؛ جایی که گزارشگر‌های بازی واقعا بد هستند و به‌شخصه بلافاصله اقدام به قطع کردن صدای آن‌ها کردم و صدای مربوط به تماشاگران هم کیفیت خوبی ندارد. به این‌ها مشکلات حالت‌های بازی را هم اضافه کنید. جایی که مسترلیگ عملا هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته است و در دیگر حالت‌های بازی هم شاهد مورد جدیدی نیستیم. حتی با اینکه تغییرات قسمت MyClub روی کاغذ مناسب به نظر می‌رسند، اما در عمل این بخش هم چیز جدیدی برای ارائه ندارد. در حالت کلی، PES 2019 فوتبال را به شکل خیلی خوبی ارائه می‌دهد اما مثل همیشه، در زمینه‌های دیگر مشکلات غیر‌قابل انکاری دارد. 

نمره های PES 2019

نمره های PES 2019

در مجموع می‌توان گفت که PES 2019، همان ویژگی‌های مثبت و منفی همیشگی این سری را دارد. به‌استناد منتقدین، این بازی فوتبال جذابی ارائه می‌دهد اما در نقطه مقابل مشکلاتی در زمینه لایسنس، نداشتن حالت‌های بازی متنوع و مواردی مثل گزارشگران ضعیف هم دارد. نظرات خود را در مورد نمرات این بازی و بررسی‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا با زومجی به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده